Innovatie waar we wél op zitten te wachten?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5630
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maar als je licht richting jezelf schijnt wordt je inderdaad beter gezien, maar zie je zelf juist minder van wat er op de weg gebeurt als het echt donker is. Je kan toch beter twee oranje lampjes plus wat extra reflectie aan de zijkant hebben.
Je doet ook snachts de binnenverlichting in je auto liever niet aan.
Je doet ook snachts de binnenverlichting in je auto liever niet aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Heb je dit oordeel gevormd, nadat je met de lamp gefietst hebt of puur op basis van de foto's?
Interieurverlichting van de auto schijnt in je gezicht, deze fietslamp niet, toch?
Interieurverlichting van de auto schijnt in je gezicht, deze fietslamp niet, toch?
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5630
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik heb gewoon een fatsoenlijke lamp waar je wel wat aan hebt. Geen behoefte dit te gaan proberen. Het licht schijnt op je benen en weerkaatst omhoog en alle richtingen uit dus ook in je gezicht. Anders kan dit in concept niet werken, het licht moet weerkaatst worden wil jij beter gezien worden.
Het probleem is dat in Nederland elk onzin lichtje telt als lamp. Dus ook die mini druppeltjes van de action die nauwelijks licht geven.
Deze lamp is volgens de veel te summiere wegenverkeerswet niet eens toegestaan denk ik.
Lampjes in je spaken mogen bijvoorbeeld ook niet. Alleen een wit/geel voor en rood lampje achter is toegestaan.
Het probleem is dat in Nederland elk onzin lichtje telt als lamp. Dus ook die mini druppeltjes van de action die nauwelijks licht geven.
Deze lamp is volgens de veel te summiere wegenverkeerswet niet eens toegestaan denk ik.
Lampjes in je spaken mogen bijvoorbeeld ook niet. Alleen een wit/geel voor en rood lampje achter is toegestaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Dit werkt wel als je in een omgeving rijdt met weinig andere verlichting. Dan wordt je waarschijnlijk wel sneller opgemerkt. In een stedelijke omgeving verdrinkt dit gewoon in de massa andere lichten.
Reflectie (liefst op bewegende delen) en knipperlichten (geen 1000 lumen strobo effect natuurlijk). Dan wordt je opgemerkt.
edit: ik denk dat mijn schoonzus via de crowdfunding dit besteld heeft. Geen idee of het al verzonden is intussen.
Reflectie (liefst op bewegende delen) en knipperlichten (geen 1000 lumen strobo effect natuurlijk). Dan wordt je opgemerkt.
edit: ik denk dat mijn schoonzus via de crowdfunding dit besteld heeft. Geen idee of het al verzonden is intussen.
Zo ervaar ik dat ook. Als ik in het buitengebied fiets dan doe ik mijn lap een standje lager zodat ik meer om de lichtbundel heen kan zien. In meer verlicht gebied zoals bebouwde kom doe ik het licht weer een standje hoger. Als ik hem te fel heb staan in een donkere omgeving wordt ik een beetje verblind door het licht wat terugkaatst van de weg.thestudent schreef: ↑13 feb 2025 19:16 Maar als je licht richting jezelf schijnt wordt je inderdaad beter gezien, maar zie je zelf juist minder van wat er op de weg gebeurt als het echt donker is. Je kan toch beter twee oranje lampjes plus wat extra reflectie aan de zijkant hebben.
Je doet ook snachts de binnenverlichting in je auto liever niet aan.
Gekke vergelijking. Groot licht van een auto schijnt met een veel grotere bundel vooruit en omhoog. Mijn fietslicht richt ik zo'n 3m voor mij op de grond is een stuk minder fel dan het grootlicht van mijn auto. Ik voer trouwens buiten de bebouwde kom ook heel weinig mijn groot licht. Je kan het wel een beetje vergelijken met groot licht voeren met mist...dan word je ook verblind door het weerkaatsen van het licht.
In een omgeving met meer verlichting van reclameborden/huizen etc.. heb je meer licht nodig om zelf wat te zien. Net als met een mobiel moet je bij meer omgevingslicht het beeldscherm feller doen, dan in het donker, dan gaat het scherm automatisch minder fel.
Als ik voldoende omgevingslicht heb, kan ik alles zelf al zien, ook zonder licht. Dat licht heb ik dan aan om gezien te worden.
Ik denk dat je gewoon je lamp te laag hebt afgesteld. 3 meter voor je is wel erg dichtbij. Dan verblind je jezelf wellicht op de krachtigste stand.
Zet je je lamp wat verder omhoog, dan heb je een bredere en verdere straal waarmee je verder vooruitkijkt en meer van de berm ziet. In de bebouwde kom zet je die die dan minder krachtig om energie te sparen en misschien om niemand te verblinden, maar een goede fietslamp schijnt ver genoeg zonder te verblinden.
Ik denk dat je gewoon je lamp te laag hebt afgesteld. 3 meter voor je is wel erg dichtbij. Dan verblind je jezelf wellicht op de krachtigste stand.
Zet je je lamp wat verder omhoog, dan heb je een bredere en verdere straal waarmee je verder vooruitkijkt en meer van de berm ziet. In de bebouwde kom zet je die die dan minder krachtig om energie te sparen en misschien om niemand te verblinden, maar een goede fietslamp schijnt ver genoeg zonder te verblinden.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14216
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat zeg ik ook vaak met een achterlicht overdag op fel en 's avonds een standje minder dan zie je het toch wel.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik blijf het bijzonder vinden dat er zovele zijn die menen dat een lamp zo fel moet zijn en het liefste knipperen om opgemerkt te worden.
Waar deze innovatie op gebaseerd is, dat is het feit dat je als fietser of wandelaar het meest zichtbaar bent als je lichaam verlicht is. Deze studenten hebben dat uitgewerkt door een lamp op het onderlichaam te laten schijnen. Wat nog beter werkt is reflectie. Hoe meer reflectie hoe beter je in het donker zal worden opgemerkt. Overdag werkt daarvoor de felle fluor kleding.
Voor diegene die niet in dat soort kleding rond willen rijden (alle pubers bijvoorbeeld) is deze innovatie zeer waardevol.
Waar deze innovatie op gebaseerd is, dat is het feit dat je als fietser of wandelaar het meest zichtbaar bent als je lichaam verlicht is. Deze studenten hebben dat uitgewerkt door een lamp op het onderlichaam te laten schijnen. Wat nog beter werkt is reflectie. Hoe meer reflectie hoe beter je in het donker zal worden opgemerkt. Overdag werkt daarvoor de felle fluor kleding.
Voor diegene die niet in dat soort kleding rond willen rijden (alle pubers bijvoorbeeld) is deze innovatie zeer waardevol.
Laten we beginnen om in Nederland maar eens dezelfde eisen te stellen (en handhaven, of is dat een vies woord) aan fietsverlichting als in Duitsland. Dat wil zeggen minimale lumens, nier verblindend, achterlicht zijwaarts stralend en op de juiste plek. Belachelijk dat we hier inderdaad die Actiongloeiwormpjes verborgen onder je capuchon goedkeuren. Volkomen gebrek aan lef en doortastendheid - capitulatie feitelijk.
Wat Scott zegt. Wat is het verschil tussen zo’n lampje en reflectie?
Voor elk gezinslid een zakje spaakreflectoren die je zo op je spaken klikt. Op de velgen een paar stukjes reflectietape.
Als afmaker nog een reflecterende band om je enkel.
Of zoals Randonneurs adviseren: fiets in het donker als een kerstboom
Voor elk gezinslid een zakje spaakreflectoren die je zo op je spaken klikt. Op de velgen een paar stukjes reflectietape.
Als afmaker nog een reflecterende band om je enkel.
Of zoals Randonneurs adviseren: fiets in het donker als een kerstboom
hun fietsen.