Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Innovatie waar we wél op zitten te wachten?

Vieux chnoque
Forum-lid

Gebruikersavatar Vieux chnoque 07 dec 2023 21:16

BertL schreef: 07 dec 2023 20:37
[
Zadeltas van Decathlon, waterdicht en strak aan de zadelrails te klitten, al jaren naar volle tevredenheid in gebruik. Op Ali heb ik imitaties gezien.
Roestvaste sleutels en kunststof bandenlichters.
Titanium, roest niet en is lekker licht.

https://www.mrimed.com/products?sub=hex-keys
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 dec 2023 14:54

fietsvriend schreef: 07 dec 2023 20:22 Wat weegt een lampje ingebouwd in een computer? 200 gram? 300? Denk je dat ik dat voel? Blijf ik ‘s ochtends wel wat langer op de pot zitten, ben ik die 200 gram ook kwijt.
Ik denk ook niet dat je (garmin) steun 300 gram leuk vind. Is oplosbaar
En dan de accu, hoe ga je dat doen. tenzij er echt goede zuinige betaalbare led/laser verlichting komt gaat het niet gebeuren.

Hoe ga je die lamp instellen qua hoogte, de meeste kunnen het al niet met een normal lamp laatstaan met een ingebouwde lamp.
En mechanisme die dat wel kunnen worden veel te zwaar.

En 95% hoeft helemaal geen lamp.

roelw
Forum-lid

roelw 04 feb 2025 18:58

Hoe zou het ondertussen gesteld zijn met dit innovatieve idee van Close The Gap?
De vuilbak voor op je fiets

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 05 feb 2025 09:06

Vuilbakkie: Uit de collectie (voor zover ik zie).

Toch, die hidemybell is een prima vinding, en je ziet ze veel. Ik heb er ook een en ben er blij mee. Ik zie dat ze ook andere dingen hebben, ik zeg niet dat ze briljant zijn, maar ze bedenken in ieder geval wat nieuws. Ook die vuilbak, uiteindelijk werd het niks, maar wel geprobeerd. Zelfde voor de hidemybell, ook geprobeerd en dat werd wel wat. You win some, you lose some. Ik kan dat wel waarderen. En gelukkig voor hen was de eerste (de bel) een success en kunnen ze daarop verder.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

roelw
Forum-lid

roelw 05 feb 2025 09:40

devriesman schreef: 07 dec 2023 20:54
BertL schreef: 07 dec 2023 20:37 Zadeltasjes die niet stuk gaan en blijven zitten waar ze horen.
Zadeltas van Decathlon, waterdicht en strak aan de zadelrails te klitten, al jaren naar volle tevredenheid in gebruik. Op Ali heb ik imitaties gezien.
Klittenband om een zadeltasje te bevestigen is nooit een goed oplossing: klittenband neemt vuil op, kan je niet volledig strak aanspannen en maakt je broek kapot al het schuurt.
BBB Curvepack (verkrijbaar in 3 maten) draei je vast aan de zadelrail en is een betere oplossing. De klemming rond de zadelpen is uitgevoerd in rubber. En deze zijn ook waterdicht en doro de vorm schuren ze nooit aan je broek.
Werkt wel niet op het Selle Italia Model X zadel dat je vaak ziet op compleet afgemonteerde fietsen (wegens geen ronde rails).

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 feb 2025 10:06

roelw schreef: 05 feb 2025 09:40
devriesman schreef: 07 dec 2023 20:54
BertL schreef: 07 dec 2023 20:37 Zadeltasjes die niet stuk gaan en blijven zitten waar ze horen.
Klittenband om een zadeltasje te bevestigen is nooit een goed oplossing: klittenband neemt vuil op, kan je niet volledig strak aanspannen en maakt je broek kapot al het schuurt.
BBB Curvepack (verkrijbaar in 3 maten) draei je vast aan de zadelrail en is een betere oplossing. De klemming rond de zadelpen is uitgevoerd in rubber. En deze zijn ook waterdicht en doro de vorm schuren ze nooit aan je broek.
Werkt wel niet op het Selle Italia Model X zadel dat je vaak ziet op compleet afgemonteerde fietsen (wegens geen ronde rails).
Dat herken ik niet. Ik gebruik de Lezyne Road Caddy en met kletterband kan je die erg strak zetten en blijft ruim onder het zadeldek, dus kom er met de broek ook lang niet tegen aan.

https://www.mantel.com/lezyne-road-cadd ... BYQAvD_BwE

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 05 feb 2025 15:37

In onze krant werden twee innovaties genoemd. Eén daarvan lampjes die licht geven aan de zijkant, omdat fietsers vooral in de flank worden aangereden en voor- en achterlicht alleen zichtbaarheid voor en achter geven.
De andere is voor gehelmde fietsers niet interessant: een airbag die je kraag om je nek draagt en die als een airbag om je hoofd uitvouwt als je aangereden wordt.
hun fietsen.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 05 feb 2025 15:53

BertL schreef: 05 feb 2025 15:37 In onze krant werden twee innovaties genoemd. Eén daarvan lampjes die licht geven aan de zijkant, omdat fietsers vooral in de flank worden aangereden en voor- en achterlicht alleen zichtbaarheid voor en achter geven.
De andere is voor gehelmde fietsers niet interessant: een airbag die je kraag om je nek draagt en die als een airbag om je hoofd uitvouwt als je aangereden wordt.
Die laatste is al oud.
Ik verbaasde mij daar al jaren geleden over dat er in Kopenhagen zoveel (stads)fietsers mee reden.

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 05 feb 2025 16:45

Een deel moderne lichten geven ook wat licht zijwaarts heb ik gemerkt.
IK had vroeger op m'n woonwerkfiets ook reflecterende stickers op de wielen. Dat werkt echt goed, valt goed op als er licht op schijnt + het beweegt.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 07 feb 2025 13:18

De meeste lampen, zeker achter zijn ook van de zijkant zichtbaar. De garmin varia in ieder geval en dat is toch zo,n beetje de meeste gevoerde lamp aan het worden.

Innovaties waar we wel op zitten te wachten. (of waarvan ik denk dat ze gaan komen of beter zouden zijn)
-Sturen is nog veel aan comfort en ergonomie te winnen. Er zijn er al een aantal, maar de trend is smaller en dat is voor het gros niet beter maar slechter.
-Betere geo,s voor de langere (europese) mannen. Op de MTB kunnen ze dat wel, al denk ik dat het niet voor dat doel is ontworpen en het daardoor niet op de wegfietsen zit.
-De echte verbetering weer voor de langere europese man zouden 32 of 33 inch wielen zijn. Een racefiets lijkt net een kinderfietsje als je 185 bent. Ben benieuwd wie dat als eerste durft, dat het beter is weten we al. Daar zal die top regelgeving van de UCI wel voorliggen.

De technische aspecten zoals remmen, schakelen liggen in de marge. Al moet ik zeggen dat de laatste Red echt wel een mega update is op dat gebied.

roelw
Forum-lid

roelw 07 feb 2025 16:10

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2025 13:18
-De echte verbetering weer voor de langere europese man zouden 32 of 33 inch wielen zijn. Een racefiets lijkt net een kinderfietsje als je 185 bent. Ben benieuwd wie dat als eerste durft, dat het beter is weten we al. Daar zal die top regelgeving van de UCI wel voorliggen.
Ik denk dat dit vooral een lokaal Nederlands probleem is.
Ik ben 186 en de standaard 700c wielen op een L frame vallen wel mee.
Vanaf dat je met een XL of XXL frame gaat rijden is dat inderdaad minder goed. Sommige fabrikanten hebben het omgekeerde al geprobeerd (650c wielen voor de kleine maten) maar zijn daar van afgestapt omdat het aanbod aan wielen, banden en binnenbanden te beperkt is. De markt voor wielen , banden, ... met aan afwijkende diameter aan te bieden is te klein en de logistiek is te complex. Op zich zou het ook weinig innovatief zijn.

jwkeij
Forum-lid

Gebruikersavatar jwkeij 07 feb 2025 19:24

wasbeer2006 schreef: 07 feb 2025 13:18
Dat is er ook al!
https://bikepacking.com/bikes/curve-titanosaur-36er/
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie