Ik heb een Specialized Crux met Sram Red 1x12 AXS groep, nu wil ik hem ombouwen naar een 2x12.
Is dit zo mogelijk? Crankstel is een Red 1 met vermogen meter.
Wat moet ik aanpassen?
Ombouw naar 2x12
De Crux is geschikt voor 2x12.
Crankstel moet je uiteraard vervangen en je hebt een voorderailleur nodig.
Crankstel moet je uiteraard vervangen en je hebt een voorderailleur nodig.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Volgens mij hoeft niet het gehele crankstel te worden vervangen, alleen de spider / tandwiel.
Mits je crankstel direct mount is natuurlijk.
Mits je crankstel direct mount is natuurlijk.
Wat voor Red setup heb je? XPLR of gewoon?
Op meerdere, niet officiele, bronnen lees ik dat de Red XPLR 12 speed derailleur max 34 tanden verschil aan kan. (10-44 cassette) Daar zal best een tandje of wat verschil inzitten maar 13 tanden extra voor een 2x setup wordt toch wat gek. Dus de XPLR derailleur zul je moeten vervangen samen met de cassette. Mogelijk kan de derailleur genoeg tanden opvangen met een wegcassette en een 2x derailleur.
Je gaat hoe dan ook een derailleur die ontworpen is voor een 1x aandrijving gebruiken in een 2x aandrijving. En het zou me niets verbazen wanneer dat minder schakelt dan met een achterderailleur die specifiek ontworpen is voor een 2x aandrijving. De kettinglijn bij een 1x is natuurlijk vast aan de voorkant. Bij 2x heb je twee bladen aan de voorkant en zit er dus meer variatie in waar je ketting zit aan de voorkant.
Heb je een gewone Red derailleur met max een 10-36 cassette dan kan het natuurlijk wel.
Daarnaast ligt het aan je 1x crank. Is dat met een losse spider voor de vermogensmeter of met de vermogensmeter ingebouwd in een 1x blad?
In beide gevallen heb je een direct mount crank en kun je gewoon een 2x direct mount voorblad monteren. Je bent ook in beide gevallen je huidige vermogensmeter kwijt. Dus als je een vermogensmeter wilt behouden zul je een direct mount blad met vermogensmeter moeten kopen, losse pedalen met vermogensmeter of een linker crankarm van een SRAM Force crank met vermogensmeter.
Op www.ritzelrechner.de kun je mooi uitrekenen waar je nu tekort komt en of de 1000+ euro die je uit gaat geven je probleem uberhaupt wel oplost.
Op meerdere, niet officiele, bronnen lees ik dat de Red XPLR 12 speed derailleur max 34 tanden verschil aan kan. (10-44 cassette) Daar zal best een tandje of wat verschil inzitten maar 13 tanden extra voor een 2x setup wordt toch wat gek. Dus de XPLR derailleur zul je moeten vervangen samen met de cassette. Mogelijk kan de derailleur genoeg tanden opvangen met een wegcassette en een 2x derailleur.
Je gaat hoe dan ook een derailleur die ontworpen is voor een 1x aandrijving gebruiken in een 2x aandrijving. En het zou me niets verbazen wanneer dat minder schakelt dan met een achterderailleur die specifiek ontworpen is voor een 2x aandrijving. De kettinglijn bij een 1x is natuurlijk vast aan de voorkant. Bij 2x heb je twee bladen aan de voorkant en zit er dus meer variatie in waar je ketting zit aan de voorkant.
Heb je een gewone Red derailleur met max een 10-36 cassette dan kan het natuurlijk wel.
Daarnaast ligt het aan je 1x crank. Is dat met een losse spider voor de vermogensmeter of met de vermogensmeter ingebouwd in een 1x blad?
In beide gevallen heb je een direct mount crank en kun je gewoon een 2x direct mount voorblad monteren. Je bent ook in beide gevallen je huidige vermogensmeter kwijt. Dus als je een vermogensmeter wilt behouden zul je een direct mount blad met vermogensmeter moeten kopen, losse pedalen met vermogensmeter of een linker crankarm van een SRAM Force crank met vermogensmeter.
Op www.ritzelrechner.de kun je mooi uitrekenen waar je nu tekort komt en of de 1000+ euro die je uit gaat geven je probleem uberhaupt wel oplost.