Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

jakkel
Forum-lid

jakkel 25 jan 2025 10:29

scottpch64 schreef: 24 jan 2025 12:35 Campa nooit grote volumes verkocht?
Dacht het wel, in de jaren 70/80 was het voornamelijk Campa wat de klok sloeg in de categorie fietsen die door bv de amateurs en profs gebruikt werden...
Shimano was maar een klein spelertje toentertijd!
Vraag de oudere renners maar eens naar de afmontage van hun fietsen, Shimano was toen een vies woord! ;)
Campagnolo was in die jaren heer en meester. Mijn eerste racefiets in 1982 was er eentje met een Shimano 600EX groep, was ik wel super fier op, want leek wel fel op de Campagnolo groepen. En Dura Ace kabelklemmetjes op de bovenbuis... ooh wat heb ik die dingetjes gepoetst. :D Maar inderdaad, Campagolo Record was dé groep.

nespresso
Forum-lid

Gebruikersavatar nespresso 26 jan 2025 00:16

scottpch64 schreef: 25 jan 2025 07:59Maar op 1 staat voor mij het design van de Campa cranks, nog steeds erg mooi...
Smaken verschillen: de komst van het design van die 4-armige cranks en Alien-achtige achterderailleur was voor mij het moment dat ik wist dat mijn volgende groep geen Campa meer zou worden (nog even afgezien van de prijs en de achterblijvende innovatie). En zo geschiedde, schreef de Sram-rijder…

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 26 jan 2025 17:28

roger68 schreef: 25 jan 2025 08:44 De dag dat Campagnolo stopt, stop ik met het uitkijken/uitpuzzelen en kopen van een nieuwe fiets.

Volgende week jarig. Misschien trakteer ik mijzelf op de Big Corkscrew.
Maak je geen zorgen, 10 jaar geleden werd de teloorgang ingezet, Campagnolo zal erover 10 jaar nog wel zijn! Sjoen spul :winkthumb:
YFood !!!

pino
Forum-lid HC

pino 26 jan 2025 18:30

Toen ik met (race-)fietsen begon was Campagnolo het summum en kon ik mij slechts Shimano veroorloven. Mijn verlangen naar Campagnolo gaat binnenkort bevredigd worden als ik mijn Olmo frameset uit 1978 ga bouwen met (redelijk) tijdcorrecte Record onderdelen.
Er hangt hier een Italiaans Columbus Spirit frameset met mechanische Record 11-speed afmontage aan de muur. In mijn optiek is dat het laatste relevante Campagnolo product geweest. (de kurkentrekker heb ik uiteraard)

En ik heb gelukkig nog een hoop 9-10 speed spul van Campa dat nog opgebouwd kan/gaat worden.
Niet zijken maar reiden !

roelw
Forum-lid

roelw 29 jan 2025 10:09

Ik zou graag eens weten hoe een bedrijf als Campagnolo op dit moment intern georganiseerd is.
Enkele jaren geleden werden er regelmatig nieuwe producten gelanceerd. Dus was er een ingenieursploeg die continu bezig was met het ontwikkelen en testen van nieuwe groepsets en wielen.
Vandaag worden er maar sporadisch nieuwe producten gelanceerd. De meeste nieuwigheden zijn dan ook nog eens afgeleiden van bestaande producten zoals de Super Record S versie afgeleid is van de Super Record, Ekar GT is afgeleid van Ekar. Dan is mijn conclusie dat de ingenieursafdeling flink verkleind is. Op deze manier wordt het moeilijk om de concurrentie bij te benen.
En er zijn ook maar weinig innovaties waardoor er nauwelijks voordeel is op de concurrentie. Vroeger was Campagnolo de eerste met systeemwielen, de eerste met 9-speed; de eerste met 10-speed, de eerste met 11-speed, de eerste met betaalbare 11-speed (Athena 2010), de skeletonremmen en Ultratorque cranckset waren innovatief, ...
De laatste jaren volgen ze vooral: ze volgen met schijfremmen, met electronisch, met draadloos electronisch,... heel vaak geremd door patenten van de concurrentie (vandaar dat ze bv geen gelijke batterijen in de voor- en achterderailleur kunnen gebruiken zoals door Sram gepatenteerd). Ik zag vandaag op Instagram een post verschijnen dat Sram bezig is met het ontwikkelen van een voorderailleur die geintegreerd is in de cranckset en er zijn al patenten genomen. Dit soort innovaties zou ik graag terug zien bij de Italianen.

Campagnolo heeft ook de OEM boot volledig gemist: daar waar vroeger de duurdere racefietsen op maat opgebouwd werden zijn de topmodellen nu ook kant-en-klaar door de volledige integratie van sturen, zadelpennen,... en de grote merken die zo veel mogelijk eigen onderdelen willen vekopen op hun fietsen (Roval, Bontrager, ...). Een laatste poging om een voet tussen de deur te steken in de OEM markt was de Potenza groepset die de concurrentie ging vormen voor Ultegra maar dat is ook fout gelopen. De markt van kant-en-klare fietsen (de OEM markt) is nu ingenomen door Shimano en Sram.

pino
Forum-lid HC

pino 29 jan 2025 10:38

De top end ontwikkeling van Shimano is waarschijnlijk maar een klein gedeelte van het bedrijf. Het hele grote deel van de omzet zal zitten in alles onder Exage/Claris niveau, waarbij race alleen de kers op de taart is. Bij Campagnolo is alles kers.
Niet zijken maar reiden !

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 jan 2025 13:09

Maar kan je blijven bestaan met wat je nu kan bieden,ik heb geen idee trouwens hoeveel mensen bij Campagnolo werken evenals bedrijfsruimtes etc.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 29 jan 2025 13:28

scottpch64 schreef: 24 jan 2025 12:35 Campa nooit grote volumes verkocht?
Dacht het wel, in de jaren 70/80 was het voornamelijk Campa wat de klok sloeg in de categorie fietsen die door bv de amateurs en profs gebruikt werden...
Shimano was maar een klein spelertje toentertijd!
Vraag de oudere renners maar eens naar de afmontage van hun fietsen, Shimano was toen een vies woord! ;)
Klopt dat wel?
Toen ik rond 1974 mijn eerste racefiets kocht zat daar een groep van Huret op.
De fietsen van mijn fietsvrienden hadden Huret of Simplex.
Dit waren natuurlijk geen fietsen waarop gekoerst werd.
Van een neef van mij die begin jaren 80 wedstrijden reed hoorde ik dat daar Gazelle Mondial met Campagnolo de benchmark was.

Maar keek ik om mij heen dat zag ik ze in de praktijk nauwelijks.
Dus onder wielrenners hadden ze wellicht een groot marktaandeel, maar of dat voor de hele racefiets markt gold vraag ik mij af.
Courir c'est mourir un peu

senior
Forum-lid

senior 29 jan 2025 13:50

pino schreef: 29 jan 2025 10:38 De top end ontwikkeling van Shimano is waarschijnlijk maar een klein gedeelte van het bedrijf. Het hele grote deel van de omzet zal zitten in alles onder Exage/Claris niveau, waarbij race alleen de kers op de taart is. Bij Campagnolo is alles kers.
Het is niet gewoon kers, het is een Italiaanse kers. En kwa ontwerp is dat per definitie sowieso mooier dan de produkten van een vishengelfabrikant 8-)

marsman
Forum-lid

marsman 29 jan 2025 14:29

Ik ben na jaren Sram en vooral Shimano nu met de Gravelbike over op Campagnolo Ekar + Campa Levante wielset (Canyon Grizl). Ik ben echt dik tevree. Vooral de ergonomie van de grepen zijn super fijn. Het geeft veel meer grip op slecht terrein. En ik vind het er echt heel mooi uitzien.

Nadeel is dat je wat andere tools nodig hebt om cassettes en kettingen zelf te servicen. En de adviesprijs van een Ekar Cassette van 278 EUR doet ook wel wat af aan de feestvreugde . . . Ik zie wel dat ze hier en daar rond de 160 EUR te vinden zijn, maar dat is toch wel circa twee keer duurder dan 12 speed Ultegra op de racer.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

koeroeur
Forum-lid

Gebruikersavatar koeroeur 29 jan 2025 14:46

Dat laatste alleen al zou een dealbreaker voor mij zijn.
Dat zijn absurde prijzen voor een slijtage-onderdeel.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

jakkel
Forum-lid

jakkel 29 jan 2025 16:54

marsman schreef: 29 jan 2025 14:29 Ik ben na jaren Sram en vooral Shimano nu met de Gravelbike over op Campagnolo Ekar + Campa Levante wielset (Canyon Grizl). Ik ben echt dik tevree. Vooral de ergonomie van de grepen zijn super fijn. Het geeft veel meer grip op slecht terrein. En ik vind het er echt heel mooi uitzien.

Nadeel is dat je wat andere tools nodig hebt om cassettes en kettingen zelf te servicen. En de adviesprijs van een Ekar Cassette van 278 EUR doet ook wel wat af aan de feestvreugde . . . Ik zie wel dat ze hier en daar rond de 160 EUR te vinden zijn, maar dat is toch wel circa twee keer duurder dan 12 speed Ultegra op de racer.
Ik gebruik dezelfde tools als Shimano om m'n Ekar kettingen en cassettes te vervangen.

Ik heb vorig jaar bij Bike24 een Ekar cassette gekocht voor 152 euro.

Plaats reactie