Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies nieuwe fiets: Rose XLite 06

kevindelange
Forum-lid

kevindelange 25 jan 2025 20:05

Hallo allemaal,

4 jaar geleden heb ik een Rose PRO SL disc gekocht (alu) om te kijken of ik weer van het wielrennen ging houden, nadat ik op mijn 16e een ongeluk heb gehad. Deze test is geslaagd, en graag zou ik een nieuwe fiets kopen.

Ik ben nog steeds erg fan van Rose, en de XLite 06 vind ik een machtig mooie fiets, en is op dit moment gunstig geprijst (tot morgen -10% korting = 4500 eu).

Vandaag even op de fiets gezeten, en het voelde in principe goed, echter heeft mijn huidige fiets een compleet andere geometrie.

Huidig is een endurance model, heeft een stack 627mm en een reach van 416 (Rose PRO SL Disc maat 63).
De "nieuwe" is een meer aero model, en heeft een stack van 597 en een reach van 422 (Rose XLite 06 maat 62).

De reach scheelt 6mm, dat lijkt me te overzien, maar het stuur is wel 3cm lager.

De huidige fiets vind ik wel een stuk minder mooi, door zijn lange balhoofdbuis, en voelt altijd een beetje lomp. Ook heb ik een behoorlijk lang bovenlichaam, en lange armen. Wellicht dat dit model daarom ook goed voelde? Het is natuurlijk maar eventjes dat je er op zit.

Heb al even niet meer op mijn huidige race gezeten (in de winter pak ik de mountainbike) dus ook dat zal weer even wennen zijn, ik gok dat ik niet echt aan de geometrie vast zit, maar als ik op papier kijk, is dit een aardig verschil.

Mijn lengte is 195, en mijn bbl 96.

Wat denken jullie?

Fiets: https://www.rosebikes.nl/rose-xlite-06- ... i2-2715776

Gerwin89
Forum-lid

Gerwin89 25 jan 2025 20:27

Als je op je huidige fiets spacers onder de stuurpen hebt liggen, kun je eens proberen om die weg te halen en kijken hoe dat voelt....

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 20:28

Kun je zo diep zitten?
Je bent ongeveer dezelfde specs als ik heb en mijn drop is al vrij fors.
Mijn stack is 62,5 en dan heb ik nog spacers erbij.
Als je huidige fiets geen spacers heeft dan kun je op de nieuwe fiets spacers plaatsen.
Als je huidige fiets al spacers heeft kun je je afvragen waarom en of een nog lagere fiets een goed idee is.

kevindelange
Forum-lid

kevindelange 25 jan 2025 20:38

Huidige fiets heeft spacers, gewoon standaard. Nooit iets aan gedaan, gewoon zo gaan fietsen. Drie centimeter klinkt ook in mijn oren niet als een mega afstand wat ik "dieper" zou zitten. Ik fiets ook zonder problemen in de beugel zeg maar. Maar wellicht denk ik te makkelijk, daar vind ik het veel te veel geld voor.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 jan 2025 23:10

Bij elke wijziging in houding van meer dan 10mm moet je volgens mijn persoonlijke vuistregels gaan nadenken of dat wel je lichaam past.
Ik adviseer eerst goed proberen met lange testritten.
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 23:58

3cm is meer dan het verschil per framemaat en echt wel een heel groot verschil.
Ik zou eerst je huidige stuur in stapjes omlaag brengen door het weghalen van spacers.
In stapjes om klachten te voorkomen.

Die fiets is erg mooi en liefde maakte blind.
Maar ik zou eerst uitzoeken of deze maat je past.
Geen idee of je bij Rosé kunt proefrijden of hoelang je kunt terugsturen?
Met 30 dagen retour zou je een maand hebben om op je eigen fiets te kijken of je zo diep kunt zitten.

Plaats reactie