Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

In welke groep aansluiten tourclub

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 19:29

Ik vraag me af in welke groep ik moet aansluiten op zondagochtend bij mijn tourclub.

Groepen:
1. Gemiddelde 28 kmh en op de rechte stukken fietsen we dan 30kmh. We fietsen met tien man en 2km (4 minuten) op kop. De kopbeurten zijn iets onder mijn ftp en in het wiel val ik vaak terug tot in mijn herstelzone.
2. Gemiddeld 30 kmh en 32kmh kruissnelheid. Tien man en 2km op kop. Kopbeurten zijn rond mijn ftp of iets er boven. In het wiel zit ik ergens laag in mijn rustige duurzone.
3. Gemiddeld 32kmh en 34kmh kruissnelheid. Tien man en 4km (8min) op kop. De kopbeurten zijn dan echt boven mijn ftp en in het wiel fiets ik dan goed in mijn duurzone.

Groep 2 is eigenlijk de beste groep voor me maar vaak zijn we maar met 4 en besluit de rest aan te sluiten bij groep 1. Dit heb ik afgelopen jaar gedaan maar dan fietsen we 14 a 16 man en zit ik uren in mijn herstelzone te fietsen.
Zou groep 3 echt te hoog gegrepen zijn of kan dit ook wel volgens jullie?

bever
Forum-lid

bever 25 jan 2025 19:35

hoe lang zijn de ritjes van de tourclub ?

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 25 jan 2025 19:37

Ben je verplicht 8 minuten op kop te fietsen?

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 jan 2025 19:47

Je kunt ook afwisselen en de ene keer met de ene groep mee en de andere keer met de andere. Af en toe een kopbeurt overslaan en gelijk doordraaien of achterin blijven hangen.
Maandag na een heftige training een rustdag
hun fietsen.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 20:13

De ritjes zijn tussen de 80 en 100km in het seizoen.
In principe draaien we door. Kortere kopbeurten kan maar is niet gebruikelijk.
Maar als de groep er onder wegvalt is een keer een beurt overslaan nog wel te rechtvaardigen natuurlijk.
Ik vraag me ook wel af hoe anderen dit ervaren bij het fietsen in een groep.
Je zit of in het wiel te rustig te fietsen in een langzamere groep of je fietst een groep hoger lekker in je duurzone met pittige kopbeurten.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 jan 2025 20:41

8 minuten boven je ftp ga je niet volhouden en in het wiel in duurzone.
Dit is wel een heel groot verschil.
Maar in watt’s uitgedrukt waar praten we dan over.
De groep van 16 kunnen ze toch opsplitsen in 2x 8 is ook veel veiliger.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 25 jan 2025 20:46

Ik vind het een lastige vraag. Ik weet niet in hoeverre die acht minuten voor je zijn vol te houden. Met tachtig kilometer zijn het twee blokjes en met tien man zit je 90% van de tijd in het wiel van een ander. Als je het kopwerk kunt leveren gedurende twee keer acht minuten en je het restant van de tijd kan herstellen van die inspanning(en), dan lijkt mij de derde groep het meest interessant. Ik vind het leuk om een beetje af te zien tijdens het fietsen, dus dat zou ik hebben meegenomen in mijn besluit. En ook wat afhankelijk van hoe je herstelt van zo'n rit. Als je vervolgens drie dagen stuk zit, dan lijkt de derde groep mij wat te hoog gegrepen.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 25 jan 2025 21:50

Waarom niet gewoon de snelle groep een keer proberen? Als het lukt (makkelijk of moeizaam) is dat mooi. Én leerzaam. In het ergste geval ga je zo stuk, dat je moet afhaken en dan solo weer terug kan fietsen. Dus ook leerzaam.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 22:13

Op 80 km heb ik dan 4 a 5 kopbeurten want we fietsen met 2 man op kop.
Met pech en schuine wind heb je op de tweede rij ook nog flink wat wind.

Mijn ftp is 220-240. Ik ben even in mijn geschiedenis gedoken.
Groep 1 is rond de 130 watt.
Groep 2 ritje is 154 watt en normalised 172 watt. Kopbeurten zijn rond ftp. Dat is allemaal prima.
Groep 3 heb ik geen data van maar in een mixed groep met iets snellere jongens zat ik rond de 160 watt en 180 np om op 31,5 kmh thuis te komen. Kopbeurten waren 240-260 watt. En na ieder bochtje (18x) was het 6 seconden op 2x ftp aanzetten. Laatste beurt was afzien en ook de aanzetten na de bocht nekten me na verloop van tijd. Maar wel leuk om te doen vind ik.

Herstellen doe ik altijd langzaam. Dus op maandag fietsen doe ik sowieso niet. In het begin van het seizoen komt daar de dinsdag nog bij voor herstel.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 25 jan 2025 22:29

Zie ook dat je je groepsgenoten niet in gevaar brengt. Ik heb vroeger redelijk wat gevaarlijke toestanden meegemaakt.

Mensen probeerden boven hun eigenlijk niveau in een groep mee te draaien, en haalden dan allerlei maneuvers uit om zo weinig mogelijk cartouches te verschieten. Op een bepaald moment is er vanuit het bestuur ingegrepen om mensen uit de A groep te gooien uit veiligheidsoverwegingen.

Ik zou zeker af (en toe) meedraaien in de hoogste groep waar je dat nog veilig kan. Goeie training en snelheid is leuk.
Afbeelding

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 25 jan 2025 22:39

bakboord1 schreef: 25 jan 2025 22:13 Op 80 km heb ik dan 4 a 5 kopbeurten want we fietsen met 2 man op kop.
Met pech en schuine wind heb je op de tweede rij ook nog flink wat wind.

Mijn ftp is 220-240. Ik ben even in mijn geschiedenis gedoken.
Groep 1 is rond de 130 watt.
Groep 2 ritje is 154 watt en normalised 172 watt. Kopbeurten zijn rond ftp. Dat is allemaal prima.
Groep 3 heb ik geen data van maar in een mixed groep met iets snellere jongens zat ik rond de 160 watt en 180 np om op 31,5 kmh thuis te komen. Kopbeurten waren 240-260 watt. En na ieder bochtje (18x) was het 6 seconden op 2x ftp aanzetten. Laatste beurt was afzien en ook de aanzetten na de bocht nekten me na verloop van tijd. Maar wel leuk om te doen vind ik.

Herstellen doe ik altijd langzaam. Dus op maandag fietsen doe ik sowieso niet. In het begin van het seizoen komt daar de dinsdag nog bij voor herstel.
Je bent een lichtgewicht schat ik zo in?Maar wat Raven14 ook schrijft na verloop van de rit gaat vermoeidheid en concentratie ook mee spelen.Grote groep 14-16 gewoon splitsen ieders veiligheid voorop.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

bakboord1
Forum-lid

bakboord1 25 jan 2025 23:18

Eens met bovenstaande opmerkingen.
Ik houd ook niet van grote groepen. 14 of 16 vind ik alles behalve fijn. Er zitten echter veel ouderen (70 jaar) bij en die fietsen liever in een grotere groep omdat ze moeite hebben met de kopbeurten of wind tegen. In die groep smokkel ik vaak door het maken van extra lange kopbeurten als degene naast me dit ook wil/kan. 😉
Concentratie is zeker iets om rekening mee te houden en daarbij ken ik mezelf en zie ik dit ook wel eens verkeerd gaan bij anderen. Zelf heb ik eerder last van onderschatting dan overschatting van mezelf. Om die reden heb ik al wel eens een ritje overgeslagen. Heb meegemaakt dat na 75km van de 100 er een aantal mensen heel stil werd en er bij geen enkel kruispunt nog werd aangegeven dat het vrij was. Erg gevaarlijk.
80kg schoon aan de haak bij 1,96m. Dus niet echt een lichtgewicht en ook een behoorlijke windvanger..

Plaats reactie