Wat een goedkope en ongefundeerde beweringen. Als Van Aert al verschillende belangrijke doelen in het water zag vallen door zware blessures, dan is hij heus niet zo achterlijk om op een fiets te blijven rijden die hij als onbestuurbaar ervaart hoor. Kom nou, je kan het allemaal ook té fantasierijk gaan maken.Ernie C. schreef: ↑22 jan 2025 10:42Ze blijven alles wat op ze afgevuurd wordt slikken en doen er met hun eigen gedrag nog een schepje bovenop. Als zo'n fiets daadwerkelijk een paar watt verschil maakt, nemen ze graag de risico's. Dat deden ze ook met spuitjes waar je bloed te dik van wordt, pijnstillers, pot Belge en noem maar op.
Wielerseizoen 2025
Ik stel de vraag alleen, misschien heeft er hier iemand ervaring mee
Om het af te blijven doen als botte pech blijft niet duren. Dan ligt het of aan de fiets, of aan de manier van koersen. Vooralsnog kunnen we beiden niet bewijzen.
Als jij vervolgens durft te beweren dat renners geen risico's nemen voor die laatste procentjes snelheid, dan is dat eenvoudig te weerlegge.

Om het af te blijven doen als botte pech blijft niet duren. Dan ligt het of aan de fiets, of aan de manier van koersen. Vooralsnog kunnen we beiden niet bewijzen.
Als jij vervolgens durft te beweren dat renners geen risico's nemen voor die laatste procentjes snelheid, dan is dat eenvoudig te weerlegge.
Campagnolo Ultra Dork
Over dat laatste heb ik geen uitspraak gedaan, dus leg dat dan ook niet in mijn mond. Maar er is 'risico nemen' en 'achterlijk zijn'. Van dat laatste kan ik Van Aert niet verdenken. Je gaat niet met vertrouwen op zo'n fiets zitten als je weet dat die fiets de oorzaak is van breuken en open vleeswonden.Ernie C. schreef: ↑22 jan 2025 13:19 Ik stel de vraag alleen, misschien heeft er hier iemand ervaring mee![]()
Om het af te blijven doen als botte pech blijft niet duren. Dan ligt het of aan de fiets, of aan de manier van koersen. Vooralsnog kunnen we beiden niet bewijzen.
Als jij vervolgens durft te beweren dat renners geen risico's nemen voor die laatste procentjes snelheid, dan is dat eenvoudig te weerlegge.
En botte pech? Dat weet ik niet. Puur statistisch gezien zal er altijd een ploeg zijn die door het toeval veel minder ongevallen heeft dan anderen en omgekeerd.
Volgens jou ligt het aan de fiets of aan de manier van koersen. Ik denk dat je een paar andere aspecten dan nog wel vergeet.
Dit zal niet enkel op Visma slaan maar de vele afwezigheden in koersen door heel veel in te zetten op trainingsstages zullen er ook niet echt goed aan doen. Neem daarbij de schijfremmen die beter remmen maar misschien soms wel te goed remmen ( slipgevaar, nakomende renner die te snel met stilstaande voorganger geconfronteerd wordt, te lichte fietsen, fiets geometrie misschien?? ....
Toen ik indertijd met een huurfiets met schuine bovenbuis ( benaming?) , zoiets als de bouw bij een vrouwenfiets, de Pyreneeencols afdaalde voelde ik dat heel wat comfortabeler dan bij mijn eigen fiets met horizontale bovenbuis.
Natuurlijk heb je bij Visma ook een paar specialisten in vallen die het gemiddelde drastisch verhogen
Bij Van Aert noem ik het, aangezien wij deze toch niet kunnen verdenken van niet te kunnen sturen, eerder pech met daaruitvolgend een gebrek aan wedstrijden en wat waarschijnlijk tot gevolg heeft van een onzekerheid bij crisissituaties en weer meer kans op een nieuwe valpartij.
Toen ik indertijd met een huurfiets met schuine bovenbuis ( benaming?) , zoiets als de bouw bij een vrouwenfiets, de Pyreneeencols afdaalde voelde ik dat heel wat comfortabeler dan bij mijn eigen fiets met horizontale bovenbuis.
Natuurlijk heb je bij Visma ook een paar specialisten in vallen die het gemiddelde drastisch verhogen

Bij Van Aert noem ik het, aangezien wij deze toch niet kunnen verdenken van niet te kunnen sturen, eerder pech met daaruitvolgend een gebrek aan wedstrijden en wat waarschijnlijk tot gevolg heeft van een onzekerheid bij crisissituaties en weer meer kans op een nieuwe valpartij.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 


Wel, die onzekerheidsfactor wou ik bij WVA ook al aanhalen. Als je zo vaak zo zwaar tegen het asfalt hebt gelegen, dan zal dat hoe dan ook tussen je oren gaan spelen. Ik vind dat er de voorbije jaren wat gekke/onnodige schuivers zijn bijgekomen die hij vroeger volgens mij niet maakte (zie dat flauwe bochtje in de OS of de cross in Loenhout).fiedoo schreef: ↑22 jan 2025 15:17 Dit zal niet enkel op Visma slaan maar de vele afwezigheden in koersen door heel veel in te zetten op trainingsstages zullen er ook niet echt goed aan doen. Neem daarbij de schijfremmen die beter remmen maar misschien soms wel te goed remmen ( slipgevaar, nakomende renner die te snel met stilstaande voorganger geconfronteerd wordt, te lichte fietsen, fiets geometrie misschien?? ....
Toen ik indertijd met een huurfiets met schuine bovenbuis ( benaming?) , zoiets als de bouw bij een vrouwenfiets, de Pyreneeencols afdaalde voelde ik dat heel wat comfortabeler dan bij mijn eigen fiets met horizontale bovenbuis.
Natuurlijk heb je bij Visma ook een paar specialisten in vallen die het gemiddelde drastisch verhogen
Bij Van Aert noem ik het, aangezien wij deze toch niet kunnen verdenken van niet te kunnen sturen, eerder pech met daaruitvolgend een gebrek aan wedstrijden en wat waarschijnlijk tot gevolg heeft van een onzekerheid bij crisissituaties en weer meer kans op een nieuwe valpartij.
Ik kan me herinneren dat Wout indertijd wel kritiek had op de slappe Felt frames dus ik kan me niet voorstellen dat hij dat van een Cervelo wel pikt.
Dat er na X keren vallen twijfel in sluipt bij hectische situaties kan ik me dan weer wel voorstellen.
Dat punt van koersdagen dat Fiedoo aanhaalt lijkt me ook geen slecht argument. We grappen graag dat triatleten niet in peloton kunnen rijden omdat die alleen in eenzaamheid rechtdoor kunnen knallen. Dan kan je intussen bijna hetzelfde zeggen van de GC rijders die maar voor een handvol koersen van hun berg komen om dan meteen in een hectische koers te stappen. Te groot contrast tussen de onwennige coureurs en de “op automatische piloot en TE zelfzeker” renners die bij wijze van spreken elke dag koersen?
Dat er na X keren vallen twijfel in sluipt bij hectische situaties kan ik me dan weer wel voorstellen.
Dat punt van koersdagen dat Fiedoo aanhaalt lijkt me ook geen slecht argument. We grappen graag dat triatleten niet in peloton kunnen rijden omdat die alleen in eenzaamheid rechtdoor kunnen knallen. Dan kan je intussen bijna hetzelfde zeggen van de GC rijders die maar voor een handvol koersen van hun berg komen om dan meteen in een hectische koers te stappen. Te groot contrast tussen de onwennige coureurs en de “op automatische piloot en TE zelfzeker” renners die bij wijze van spreken elke dag koersen?
Uno-X Mobility or bust!
Wat ook meespeelt lijkt me is dat doordat renners minder wedstrijden rijden, de wedstrijden díe ze rijden belangrijker worden en er dus meer op het scherpst van de snede gekoerst wordt. Dat is sowieso niet bevorderlijk voor de veiligheid in de koers want dan wordt er voor elk plekje gevochten en ligt de snelheid veel hoger. En in deze setting worden externe factoren als verkeersmeubilair en een aflopende weg ook gelijk gevaarlijk, want als je er als peloton met 5-10 km/h minder snelheid doorheen gaat dan heb je minder valpartijen en minder gevolgen van een eventuele val. Nu is het ook gelijk elke keer raak met botbreuken als er een valpartij is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40951
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dylan valt toch niet in die categorie?SantaSCSI schreef: ↑22 jan 2025 20:44 Ik kan me herinneren dat Wout indertijd wel kritiek had op de slappe Felt frames dus ik kan me niet voorstellen dat hij dat van een Cervelo wel pikt.
Dat er na X keren vallen twijfel in sluipt bij hectische situaties kan ik me dan weer wel voorstellen.
Dat punt van koersdagen dat Fiedoo aanhaalt lijkt me ook geen slecht argument. We grappen graag dat triatleten niet in peloton kunnen rijden omdat die alleen in eenzaamheid rechtdoor kunnen knallen. Dan kan je intussen bijna hetzelfde zeggen van de GC rijders die maar voor een handvol koersen van hun berg komen om dan meteen in een hectische koers te stappen. Te groot contrast tussen de onwennige coureurs en de “op automatische piloot en TE zelfzeker” renners die bij wijze van spreken elke dag koersen?
Less is bore
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6252
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoe zit het nu met de nieuwe regels in de sprint...
Van Poppel krijgt een gele kaart. Maar na zijn lead out stuurt hij niet breed weg (wat vaak gebeurd door een lead out). Hij houdt ook snelheid (wat regelmatig niet gebeurd, waardoor een leadout hard door 't peloton zakt), en hij lijkt vrij weinig van zijn lijn af te wijken.
Mag je dan als leadout geen eigen uitslag meer rijden, en kort finishen? Of moet je als lead out juist wel breed wegsturen en stoppen met trappen?
Of deed van Poppel nog iets anders gevaarlijk wat niks te maken had met 't doen van zijn lead out?
Van Poppel krijgt een gele kaart. Maar na zijn lead out stuurt hij niet breed weg (wat vaak gebeurd door een lead out). Hij houdt ook snelheid (wat regelmatig niet gebeurd, waardoor een leadout hard door 't peloton zakt), en hij lijkt vrij weinig van zijn lijn af te wijken.
Mag je dan als leadout geen eigen uitslag meer rijden, en kort finishen? Of moet je als lead out juist wel breed wegsturen en stoppen met trappen?
Of deed van Poppel nog iets anders gevaarlijk wat niks te maken had met 't doen van zijn lead out?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 794
- Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54
Bron: NOSVan Poppel week bij het afzetten van sprinter Welsford sterk af van zijn lijn waarmee hij andere sprinters, waaronder Tobias Lund Andersen op topsnelheid, flink hinderde. Daarvoor kreeg hij de gele kaart, De Nederlander werd vanwege zijn actie bovendien teruggezet in de rituitslag en kreeg een boete van 500 Zwitserse frank.
Adversity is the Catalyst of Change
Ik denk dat je de sprint toch eens moet herbekijken. Zie de beelden onder het artikel via onderstaande link. Laat ons er van uitgaan dat de wegmarkering een rechte lijn is...
Heeft niets te maken met een eigen uitslag rijden, maar met bewust hinderen/in gevaar brengen van de concurrenten van zijn kopman. De gele kaart werd in het leven ingeroepen omdat in zo'n geval een relegatie van de lead-out geen indruk maakte.
https://www.wielerflits.be/nieuws/misba ... in-sprint/
Heeft niets te maken met een eigen uitslag rijden, maar met bewust hinderen/in gevaar brengen van de concurrenten van zijn kopman. De gele kaart werd in het leven ingeroepen omdat in zo'n geval een relegatie van de lead-out geen indruk maakte.
https://www.wielerflits.be/nieuws/misba ... in-sprint/