De teloorgang van Campagnolo
Inderdaad toen de slag gemist en daardoor nu hopeloos achterop in het betaalbare segment. Mensen kopen nu liever 105 Di2 dan Record mechanisch. Stel je dat 10 jaar geleden eens voor, een topic hier op het forum: "Record of 105" Ts: "Ik kan kiezen tussen twee fietsen, allebei carbon frame en vergelijkbare wielen. De ene is afgemonteerd met 105, de ander met Record. Ze kosten hetzelfde. Wat zouden jullie kiezen?"
SR WRL is 1000 euro duurder dan de concurrenten en de S groep maakt daar een beetje van goed en zit daarmee op een gewicht dat dichter tegen Ultegra en Force aanzit.
SR WRL is 1000 euro duurder dan de concurrenten en de S groep maakt daar een beetje van goed en zit daarmee op een gewicht dat dichter tegen Ultegra en Force aanzit.
Campagnolo Ultra Dork
Misschien is dat wel de strategie om alleen het hogere segment te bedienen.
Ik zie nu al aanbiedingen van WRL groepen die qua prijs niet ver van DA afzitten. Zal mij niets verbazen als die aanbiedingsprijzen over niet al te lange tijd de normale (online-) prijs wordt. Als ik nu in de markt was voor een topgroep dan zou ik zonder nadenken voor WRL gaan (voor die aanbiedingsprijs dus).
Ride bikes, not tanks!
De markt voor topgroepen is wel heel beperkt en hoog risico. Daar gaan mensen het eerste op bezuinigen. Er worden nu al significant minder topgroepen verkocht volgens mij. Niet gek ook als je voor 5000 euro nog genoeg fietsen met 105 ziet staan.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
Zover ik weet is het inderdaad de strategie van Campagnolo om alleen in te zetten op het top segment. Grote volumes hebben ze nog nooit verkocht van de betaalbare groepen, zoals Centaur en Veloce. Dat is juist het segment waar je wel grote volumes moet verkopen om een beetje winst te behalen. Ik vermoed dan ook dat het ontwikkelen van een goedkopere groep niet rendabel is voor ze.
Toch zit ik er nog altijd aan te denken om mijn racefiets een upgrade te geven van 11 speed Potenza naar de wireless. Alleen wel nog even wachten tot de S versie betaalbaar wordt.
Toch zit ik er nog altijd aan te denken om mijn racefiets een upgrade te geven van 11 speed Potenza naar de wireless. Alleen wel nog even wachten tot de S versie betaalbaar wordt.
Dat je Claris t/m 105 laat varen is begrijpelijk, maar een Ultegra/Force alternatief dat zich technisch kan meten en niet het dubbele kost, zou wel wenselijk zijn. Volgens mij verschilt de techniek (servomotortjes, chipjes en accu's) van 105 t/m DA ook niet echt, alleen de gebruikte materialen. Alleen het schaalvoordeel wat je daaruit haalt is gigantisch. Dus juist het aanbieden van elektronisch schakelen op verschillende prijsniveaus, kan gunstig uitpakken voor de prijs an de topgroep en de winstmarges.
Wat dat betreft snap ik die S versie echt niet. Het verdedigen als bewuste keuze van een gezond bedrijf kun je het ook echt niet noemen. Ik denk dat het echt een noodgreep is, Dat het eigenlijk een Record of Chorus groep moest worden en dat ze er de Super Record naam opgeplakt hebben om de idioot hoge prijs recht te lullen o.i.d.
Wat dat betreft snap ik die S versie echt niet. Het verdedigen als bewuste keuze van een gezond bedrijf kun je het ook echt niet noemen. Ik denk dat het echt een noodgreep is, Dat het eigenlijk een Record of Chorus groep moest worden en dat ze er de Super Record naam opgeplakt hebben om de idioot hoge prijs recht te lullen o.i.d.
Campagnolo Ultra Dork
Nee hoor, Campa is in die 10 jaar wel teloor gegaan. De marktpositie van 10 jaar geleden is onvergelijkbaar met nu. Er is geen merk meer die een fiets standaard met Campa aanbiedt. In het magazine van dit forum zag je tot een jaar of 5 geleden nog wel eens een vergelijkende test van 5 fietsen met Campagnolo, nu is het merk tot niets gereduceerd, ook in het magazine. Het is nergens meer te koop, niemand heeft nog onderdelen op voorraad, heel veel hebben zelfs het specifieke gereedschap niet meer liggen, het bestaat feitelijk niet meer.
- thestudent
- Forum-lid HC
'Super record S' had echt gewoon 'Record' moeten heten. Dat was volkomen logisch geweest.
Verder heeft Campagnolo de geprobleerd de status van luxe product op te zoeken. Zo lang ze zorgen dat de mensen met veel geld altijd nog een fiets met Campagnolo willen, om te stallen naast hun Maserati en Ferrari in de garage. Dan denk ik de Campagnolo gewoon blijft. Het zal alleen nooit meer concurrerend zijn op de markt voor nieuwe fietsen.
En nu kan je zeggen dat op luxeproducten het eerst bezuinigt wordt, maar de echt rijken die hoeven nooit te bezuinigen. En zijn juist een stabiele afzetgroep die niet kijken op een paar knaken meer of minder.
Ze moeten wel hopen dat die rijke groep met interesse in Campagnolo niet ineens toch allemaal zo hoogbejaard is dat fietsen er niet meer in zit. Dus op een of andere manier moet je ook jonge mensen geïnteresseerd houden in je merk. Zodat ze later wanneer ze het geld wel hebben die Super record groep kunnen aanschaffen.
Verder heeft Campagnolo de geprobleerd de status van luxe product op te zoeken. Zo lang ze zorgen dat de mensen met veel geld altijd nog een fiets met Campagnolo willen, om te stallen naast hun Maserati en Ferrari in de garage. Dan denk ik de Campagnolo gewoon blijft. Het zal alleen nooit meer concurrerend zijn op de markt voor nieuwe fietsen.
En nu kan je zeggen dat op luxeproducten het eerst bezuinigt wordt, maar de echt rijken die hoeven nooit te bezuinigen. En zijn juist een stabiele afzetgroep die niet kijken op een paar knaken meer of minder.
Ze moeten wel hopen dat die rijke groep met interesse in Campagnolo niet ineens toch allemaal zo hoogbejaard is dat fietsen er niet meer in zit. Dus op een of andere manier moet je ook jonge mensen geïnteresseerd houden in je merk. Zodat ze later wanneer ze het geld wel hebben die Super record groep kunnen aanschaffen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
Dat ze de "goedkopere" versie alleen een S achter de naam geven is blijkbaar onderdeel van de marketing. Bij de Ekar groep hebben ze dat ook gedaan. Ergens snap ik dat ook wel, het klinkt beter om te zeggen dat je een Super Record groep hebt, dan alleen Record.thestudent schreef: ↑24 jan 2025 09:30 'Super record S' had echt gewoon 'Record' moeten heten. Dat was volkomen logisch geweest.
-
- Forum-lid HC
Ja maar sommige dingen zijn ook niet te snappen.
Kijk naar hun gravel groep, dat is gewoon een hele mooie top groep en wat doet het gros die rare shimitsu GRX groep die kant nog wal raakt en veel te lang 11speed is gebleven. Hoe dan?
Begrijp me goed hij functioneert prima. Maar waarom geen afgeleide van hun allerbeste groep de XTR. Je ziet aan Sram dat je gravel topgroepen echt wel verkoopt. Shimano heeft echt een soort geluk dat het nog zo goed gaat. Hier ook al genoemd.... De 105 is een hele mooie groep, de Ultegra net niets, maar dat wil de consument dus graag, net niets een grijze muis, de Golf onder de auto,s.
Mensen zeggen altijd dat ze wat moois/sportiefs willen, maar het gros wil lekker mee in de grijze massa
Kijk naar hun gravel groep, dat is gewoon een hele mooie top groep en wat doet het gros die rare shimitsu GRX groep die kant nog wal raakt en veel te lang 11speed is gebleven. Hoe dan?
Begrijp me goed hij functioneert prima. Maar waarom geen afgeleide van hun allerbeste groep de XTR. Je ziet aan Sram dat je gravel topgroepen echt wel verkoopt. Shimano heeft echt een soort geluk dat het nog zo goed gaat. Hier ook al genoemd.... De 105 is een hele mooie groep, de Ultegra net niets, maar dat wil de consument dus graag, net niets een grijze muis, de Golf onder de auto,s.
Mensen zeggen altijd dat ze wat moois/sportiefs willen, maar het gros wil lekker mee in de grijze massa