Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 23 jan 2025 12:16

Arjan schreef: 23 jan 2025 11:40 ..........
Maar het zou zomaar kunnen dat op mijn volgende fiets geen Campa meer komt, mijn hart huilt nu al.
Ik heb, bij de introductie van de eerste Sram Red Etap groep, met mijn in het hart, de overstap gemaakt van Campagnolo Record naar Sram.
Gewoon omdat de Record EPS naast verschrikkelijk duur ook nog eens niet betrouwbaar was.
Tot op heden, al na 4 Sram Etap/AXS groepen nog niet echt spijt gehad van mijn beslissing.
I know myself like no one else
Nothing to defend

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2025 13:30

Een snelle screening van dit topic geeft aan dat Campa hier beter mee had kunnen lezen. Dan zou het er een stuk beter voor staan.
Qua looks gaat er voor mij persoonlijk niets boven de 10-11 Sp Chorus, record en superrecord. Maar de huidige groepen zijn gewoon beter en looks boeit veel mensen niet gezien de populariteit van Ultegra gedurende de laatste 2 decennia (mn die suf grijze 10-11sp).
Less is bore

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 23 jan 2025 14:27

daniel1975 schreef: 23 jan 2025 13:30 Een snelle screening van dit topic geeft aan dat Campa hier beter mee had kunnen lezen. Dan zou het er een stuk beter voor staan.
Qua looks gaat er voor mij persoonlijk niets boven de 10-11 Sp Chorus, record en superrecord. Maar de huidige groepen zijn gewoon beter en looks boeit veel mensen niet gezien de populariteit van Ultegra gedurende de laatste 2 decennia (mn die suf grijze 10-11sp).
En met die 1e zin sla je de spijker op zijn kop.
Italiaans denken is regionaal denken. Ergens ben ik daar blij mee, weg met de eenheidsworsten.
Maar de Daiwa groepen zijn ook niet meer zo lelijk als 15 jaar terug. Daarnaast is de 105 groepset erg goed waar voor zijn geld.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

jappiex
Forum-lid

jappiex 23 jan 2025 14:42

Ik heb een geweldige Ekar groep. Met 42 voor en 9-36 achter heb je alles wat je wilt voor een racefiets of gravelbike. Ben de eerste geweest die het kocht zo'n 4 jaar geleden. Man wat zat ik te wachten op de EPS versie ervan. Inmiddels is het zover dat de Ekar bijna in geen nieuw frame meer past want dat is allemaal electronisch. Gevolg, ook ik moet ooit de stap naar SRAM maken. Bye bye geweldige duimshifter. De conclusie: Campagnolo is een waardeloos geleidt merk.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 jan 2025 14:54

CampaYolo schreef: 23 jan 2025 14:27
Maar de Daiwa groepen zijn ook niet meer zo lelijk als 15 jaar terug. Daarnaast is de 105 groepset erg goed waar voor zijn geld.
105 is mooier dan Ultegra, dat blijft natuurlijk bijzonder.
Overigens bij Sram ook zo, de Force mooier dan Red met al dat geglim.
Less is bore

jakkel
Forum-lid

jakkel 23 jan 2025 17:13

Ik heb altijd graag Campagnolo gereden, destijds van Mirage tot Record, ik vind het ook altijd de mooiste groepen. Tja, Italiaans, hé. Ik heb nu op de gravel de Campagnolo Ekar, dat is een ongelooflijk zalig groepje. Schakelt super, ziet er heel mooi uit en de remmen zijn heel aangenaam. Naar mijn mening aangenamer dan Shimano en SRAM. Nooit een gepiep en een mooi progressieve werking, lijkt wel wat op het remmen met velgremmen maar dan met meer bijtkracht. Het is spijtig dat het nog amper aangeboden wordt op een fabrieks afgemonteerde fiets.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 23 jan 2025 17:31

Ik ben ook zo'n gek die in een alfa rijd en met een tempramentvolle Italiaanse getrouwd is. Ik kan het niemand aanraden, maar ik zou het niet anders willen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

galileo2
Forum-lid

galileo2 23 jan 2025 18:48

Ik heb het gevoel dat Campagnolo de kennis en het materiaal hebben, maar om ik weet niet welke reden die niet gebruiken.
Een draadloze electronische EKAR, waar blijft die?

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 23 jan 2025 20:20

Ik had me al voorgenomen om dit op te gaan schrijven, want ik ben iemand die dus recentelijk Campagnolo Super Record WRL heeft gekocht. Volgens mij staan er nog geen gebruikerservaringen op dit forum. Het heropenen van dit topic is een mooie aanleiding.
Eerst terug naar het begin, jááren geleden kocht ik mijn eerste echte racefiets, en een beetje per toeval (en aanbieding) zat daar Campagnolo Athena op. Ik heb 16 jaar eigenlijk zonder noemenswaardige problemen met deze ene groep gefietst (en hij doet 't nog steeds goed). Uiteraard wel cassettes, kettingen, en een enkele keer kettingbladen en kabels vervangen. Het design, en de thumbshifter waren extra redenen om van deze groep te houden. In 2015 kwam er een cyclocrosser met Shimano 105, die groep vond ik bijna doods aanvoelen in vergelijking, bovendien iets minder trefzeker. In de tussentijd heb ik ook geregeld fietsen gehuurd met Ultegra, Dura Ace, en SRAM (weet niet meer welk type). Het werkte allemaal goed, maar het 'gevoel' was altijd minder.
Vorig jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht met SR WRL. Ik wilde door mijn ervaringen het liefst weer Campa. Deze groep mist echter de thumbshifter, dus ik heb ook overwogen om voor de SR EPS versie te gaan, die is bovendien mooier dan de WRL groep, maar toch wilde ik ook wel het nieuwste van het nieuwste. Ik ben zeker niet helemaal over één nacht ijs gegaan, want ik heb in aanloop naar de aankoop alle topgroepen in handen gehad, Campa voelde ook echt het lekkerste in de hand voor mij. Zelf opbouwen of kant-en-klaar waren allebei opties. Uiteindelijk is het de Canyon Ultimate geworden, waar de groep al op geinstalleerd zat. De koppeling met de app en Garmin was snel en simpel. Daarna kon ik gaan rijden.
In gebruik is de groep probleemloos. Het schakelt snel en foutloos. Is het schakelen sneller of langzamer dan DA of Red? Dat weet ik niet, bovendien is voor mij (voor ons) 0,001 seconde sneller of langzamer niet zo relevant. Ik heb één ritje gehad waar er bij schakelen naar één kransje wat twijfel was, maar dat is spontaan hersteld en niet meer teruggekomen. Het geluidje van de motoren is prettig, en de voorderailleur trimt geweldig.
Ondanks dat ik inmiddels volledig gewend ben aan het schakelsysteem, mis ik de thumbshifter. Verder zouden de knoppen misschien iets minder gevoelig mogen zijn, in het begin heb ik wel een paar keer gehad dat bij het terugplaatsen van mijn hand na het drinken uit de bidon, ik per ongeluk zachtjes tegen een klepel aantikte en dat er geschakeld werd.

Remmen is krachtig (goed ingeremd) met een goede modulatie. De schijven geven vooralsnog geen bijgeluiden, alleen als ik hier in de buurt bij een steil daalstukje met een vervelende bocht er in tot stilstand moet komen om op de grotere weg in te voegen, hoor ik daarna heel even wat aanlopen, maar daarna verwijden de calipers zich weer en zijn er geen bijgeluiden meer.

Er is veel geschreven over de voorderailleur die te groot zou zijn, althans de batterij, maar ook de achterderailleur is nogal 'beefy', maar dan naar de zijkant. Dat zou mooier kunnen.
De batterijduur is prima, maar zou wat mij betreft wat langer mogen zijn. Je krijgt wel ruim van te voren een waarschuwing, bovendien laden de batterijen snel op met zo'n magnetische koppeling.
Een feature die je -volgens mij- nergens tegenkomt, en wat volgens mij ook niet op groepen van de concurrentie zit, is dat als je batterij leeg is, je de achterderrie met de hand kan verplaatsen naar elk kransje, hij blijft dan daar op staan. Dus dat is wel handig als je in heuvelachtig gebied leeg komt te staan. Voor de voorderrie geldt dit dan weer niet.

Zou ik het weer kopen? Absoluut!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 23 jan 2025 20:51

galileo2 schreef: 23 jan 2025 18:48 Ik heb het gevoel dat Campagnolo de kennis en het materiaal hebben, maar om ik weet niet welke reden die niet gebruiken.
Een draadloze electronische EKAR, waar blijft die?
Op kleine schaal elektronica produceren in Europa is nu eenmaal duurder dan op grote schaal in China.
Jammer genoeg kopen er nog zo weinig mensen Campa dat er binnen mijn budget al geen nieuwe fiets meer te krijgen is.
Campagnolo Ultra Dork

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 24 jan 2025 07:44

Lang gereden met de mechanische Super Recordgroepen van Campa met die heerlijke duimshifter en de geweldige carbon look van de materialen.
Daarvoor begonnen met de 10sp Chorus groep.
Door het schijfrem tijdperk overgestapt naar mechanische Shimanogroep en heel even de Di2.
Vlug overgestapt naar Sram Red Etap en Red/ Force AXS, vanwege de voor mij ergonomische shifters, logische schakelhandelingen en montage van de groepen.
Jammer dat dat Campa in het begin de slag heeft gemist/beroerde kwaliteit van de elektronische groepen en zeker door de absurde prijzen...

jappiex
Forum-lid

jappiex 24 jan 2025 08:04

Ik zou heel graag weer Campa rijden, en dan met name de duimshifter. Deze duimshifter zou ook perfect als EPS kunnen werken. Het is niet alleen Campa die de slag heeft gemist. Shimano staat bij mij ook zwaar onder druk. Bijvoorbeeld: ik reed in de cross Ultegra Di2 shifters en XT 11 speed derailleur, nadat ik jaren Campa had gereden. Op eens wordt Ultegra 12 speed en is er geen enkele optie om te mengen met een andere derailleur. Ondertussen ging dat crappie Amerikaanse merk gewoon door, UDH, 13 speed AXS etc en aan de onderkant duwt China direct in de markt van Shimano.

Plaats reactie