Vicenza
23 jan 2025 20:20
Ik had me al voorgenomen om dit op te gaan schrijven, want ik ben iemand die dus recentelijk Campagnolo Super Record WRL heeft gekocht. Volgens mij staan er nog geen gebruikerservaringen op dit forum. Het heropenen van dit topic is een mooie aanleiding.
Eerst terug naar het begin, jááren geleden kocht ik mijn eerste echte racefiets, en een beetje per toeval (en aanbieding) zat daar Campagnolo Athena op. Ik heb 16 jaar eigenlijk zonder noemenswaardige problemen met deze ene groep gefietst (en hij doet 't nog steeds goed). Uiteraard wel cassettes, kettingen, en een enkele keer kettingbladen en kabels vervangen. Het design, en de thumbshifter waren extra redenen om van deze groep te houden. In 2015 kwam er een cyclocrosser met Shimano 105, die groep vond ik bijna doods aanvoelen in vergelijking, bovendien iets minder trefzeker. In de tussentijd heb ik ook geregeld fietsen gehuurd met Ultegra, Dura Ace, en SRAM (weet niet meer welk type). Het werkte allemaal goed, maar het 'gevoel' was altijd minder.
Vorig jaar heb ik een nieuwe fiets gekocht met SR WRL. Ik wilde door mijn ervaringen het liefst weer Campa. Deze groep mist echter de thumbshifter, dus ik heb ook overwogen om voor de SR EPS versie te gaan, die is bovendien mooier dan de WRL groep, maar toch wilde ik ook wel het nieuwste van het nieuwste. Ik ben zeker niet helemaal over één nacht ijs gegaan, want ik heb in aanloop naar de aankoop alle topgroepen in handen gehad, Campa voelde ook echt het lekkerste in de hand voor mij. Zelf opbouwen of kant-en-klaar waren allebei opties. Uiteindelijk is het de Canyon Ultimate geworden, waar de groep al op geinstalleerd zat. De koppeling met de app en Garmin was snel en simpel. Daarna kon ik gaan rijden.
In gebruik is de groep probleemloos. Het schakelt snel en foutloos. Is het schakelen sneller of langzamer dan DA of Red? Dat weet ik niet, bovendien is voor mij (voor ons) 0,001 seconde sneller of langzamer niet zo relevant. Ik heb één ritje gehad waar er bij schakelen naar één kransje wat twijfel was, maar dat is spontaan hersteld en niet meer teruggekomen. Het geluidje van de motoren is prettig, en de voorderailleur trimt geweldig.
Ondanks dat ik inmiddels volledig gewend ben aan het schakelsysteem, mis ik de thumbshifter. Verder zouden de knoppen misschien iets minder gevoelig mogen zijn, in het begin heb ik wel een paar keer gehad dat bij het terugplaatsen van mijn hand na het drinken uit de bidon, ik per ongeluk zachtjes tegen een klepel aantikte en dat er geschakeld werd.
Remmen is krachtig (goed ingeremd) met een goede modulatie. De schijven geven vooralsnog geen bijgeluiden, alleen als ik hier in de buurt bij een steil daalstukje met een vervelende bocht er in tot stilstand moet komen om op de grotere weg in te voegen, hoor ik daarna heel even wat aanlopen, maar daarna verwijden de calipers zich weer en zijn er geen bijgeluiden meer.
Er is veel geschreven over de voorderailleur die te groot zou zijn, althans de batterij, maar ook de achterderailleur is nogal 'beefy', maar dan naar de zijkant. Dat zou mooier kunnen.
De batterijduur is prima, maar zou wat mij betreft wat langer mogen zijn. Je krijgt wel ruim van te voren een waarschuwing, bovendien laden de batterijen snel op met zo'n magnetische koppeling.
Een feature die je -volgens mij- nergens tegenkomt, en wat volgens mij ook niet op groepen van de concurrentie zit, is dat als je batterij leeg is, je de achterderrie met de hand kan verplaatsen naar elk kransje, hij blijft dan daar op staan. Dus dat is wel handig als je in heuvelachtig gebied leeg komt te staan. Voor de voorderrie geldt dit dan weer niet.
Zou ik het weer kopen? Absoluut!