Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Statines

Orbea
Forum-lid

Orbea 22 jan 2025 14:10

Verleden maand moest ik aan de statines omdat mijn cholesterol te hoog was. Zijn er fietsers die bijverschijnselen ondervinden sinds ze statines gebruiken? En dan bedoel ik vooral tijdens het fietsen.

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 jan 2025 14:31

Ik zat ook met een te hoge cholesterol. Daar ik ook wat angst heb van de bijwerkingen van statines, neem ik 'Cholesfytol NG' elke avond voor het slapen gaan. Mijn cholesterol is serieus gezakt en zit nu net nog boven de max. grens. Ik ben 53, volgens de dokter is het prima zo vermits ik geen overgewicht heb en veel aan sport doe. Ik voel geen enkele bijwerking of nadeel tijdens het fietsen.

Volgens mijn dochter (PhD researcher in de farma) is die heisa rond statines fel overroepen. Volgens haar zijn statines héél goed in de bestrijding van hoge cholesterol en komen de nadelige bijwerkingen heel zelden voor. De vraag is natuurlijk of ze al niet te fel geïndoctrineerd is door de 'Big Pharma'. :mrgreen:

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jan 2025 14:40

Heb je ff?
Ik heb de afgelopen jaren 4 verschillende statines gebruikt. De eerste 3 een jaar of 10 geleden. De meest gunstige situatie leverde alleen irritante spierpijnen in de benen op. Maar dan wel op zo'n nivo dat ik het eerste half uur tot uur van elke rit bezig was de pijn uit de benen te fietsen.
Ik ben er toen uiteindelijk mee gestopt.
Afgelopen juni opnieuw gestart, nu met Rosuvastatine, in lage dosering. Na de eerste start wat pijntjes, maar ook een opvallende negatieve invloed op mijn stemming. Werd erg vlak/somber. Ik had in eerste instantie niet eens zin om te fietsen. Dit trok echter wel bij. Waarna ik naar een hogere dosering ging. Toen ging het na enkele weken los. Spierpijnen in benen en armen, wat erg vervelend was met fietsen. Maar me ook erg hinderde bij het slapen. Opnieuw een verminderde stemming, gewrichtspijnen (vooral in de handen en polsen), algehele malaise, en als klap op de vuurpijl een zeer snelle afbraak van m'n conditie. Begin september was ik nog fit, in oktober was 30km fietsen al teveel.

Na het staken van de medicatie verdwenen sommige klachten binnen enkele dagen. Bij een deel van de klachten heeft het echt wel een tijd geduurd voor ik weer de oude was. M'n conditie was binnen enkele weken weer op nivo. (Alleen jammer dat ik nu weer griep heb 😥)

Orbea
Forum-lid

Orbea 22 jan 2025 14:47

Jakkel,ik heb een vriend gepensioneerd cardioloog die raad het ook aan maar dan denk ik weer die is van de oude stempel.

Hanz BÉ,ik begin ook te merken dat er spierpijnen optreden in de bovenbenen. Ik baal hier van liefst gooi ik het in prullenbak.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jan 2025 15:00

Volgens mij is er ook geen twijfel over de effectiviteit van statines. Ook mijn cholesterol werd er keurig laag van.
En die bijwerkingen….. Als je alleen last hebt van spierpijn in je benen bij inspanning, en je bent een passieve zestiger, dan merk je het waarschijnlijk niet eens.
Maar bij een actieve sportieve levensstijl is dat natuurlijk anders. En die serie bijwerkingen die ik de laatste keer kreeg, was ook bij een passieve levensstijl al meer dan vervelend.

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 jan 2025 15:01

Orbea schreef: 22 jan 2025 14:47 Jakkel,ik heb een vriend gepensioneerd cardioloog die raad het ook aan maar dan denk ik weer die is van de oude stempel.

Hanz BÉ,ik begin ook te merken dat er spierpijnen optreden in de bovenbenen. Ik baal hier van liefst gooi ik het in prullenbak.
Er zijn onderzoeken gebeurd met placebo's. Die hebben uitgewezen dat het soms(!) ook in het hoofd kan zitten. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het bij u zo is. Probeer die Cholesfytol anders eens.

https://medi-market.be/nl/c/cholesfytol ... 12/p/75943

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 22 jan 2025 15:04

jakkel schreef: 22 jan 2025 15:01
Orbea schreef: 22 jan 2025 14:47 Jakkel,ik heb een vriend gepensioneerd cardioloog die raad het ook aan maar dan denk ik weer die is van de oude stempel.

Er zijn onderzoeken gebeurd met placebo's. Die hebben uitgewezen dat het soms(!) ook in het hoofd kan zitten. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het bij u zo is. Probeer die Cholesfytol anders eens.

https://medi-market.be/nl/c/cholesfytol ... 12/p/75943
Dat placebo effect betreft, in het algemeen, zowel de werking van medicijnen als de bijwerkingen. Niks nieuws onder de zon.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 22 jan 2025 18:07

Orbea schreef: 22 jan 2025 14:10 Verleden maand moest ik aan de statines omdat mijn cholesterol te hoog was. Zijn er fietsers die bijverschijnselen ondervinden sinds ze statines gebruiken? En dan bedoel ik vooral tijdens het fietsen.
Een naast familielid is er mee gestopt vanwege de klachten over spierpijn. Een nauwgezet gevolgd dieet levert ook resultaat op en dat zonder de bijverschijnselen van deze medicijnen.
hun fietsen.

jakkel
Forum-lid

jakkel 22 jan 2025 18:28

BertL schreef: 22 jan 2025 18:07
Orbea schreef: 22 jan 2025 14:10 Verleden maand moest ik aan de statines omdat mijn cholesterol te hoog was. Zijn er fietsers die bijverschijnselen ondervinden sinds ze statines gebruiken? En dan bedoel ik vooral tijdens het fietsen.
Een naast familielid is er mee gestopt vanwege de klachten over spierpijn. Een nauwgezet gevolgd dieet levert ook resultaat op en dat zonder de bijverschijnselen van deze medicijnen.
Aangepast dieet helpt niet altijd. Ik heb eens een jaar geen alcohol gedronken en m'n eetgewoonten helemaal aangepast. Cholesterol was een kleine fractie minder, maar nog helemaal niet op een meer gewenst niveau. Hoge cholesterol is vooral genetisch bepaald.

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 22 jan 2025 18:30

Ik weet ook wel een en ander van de materie, en ben denk ik nog van de jonge stempel. Bovendien geen financiële conflicten.
De spierpijnen komen absoluut bij statines voor, maar ze komen veel vaker voor in de spreekkamer, dan in de onderzoeken die eerder verricht werden. Helaas is het tegenwoordig zo dat als je op een verjaardag vertelt dat je ze gebruikt, de bijwerkingen je wel aangepraat worden. Iedereen heeft wel eens spierpijn, gebruik je statines, dan ligt het ineens daar aan.

Een nauwgezet dieet levert ook resultaat op, maar dat is maximaal 10% reductie in cholesterol. Statines zijn daarin veel effectiever.

En voorkomen ze hart- en vaatziekten? Absoluut!
Maar als er daadwerkelijk onhoudbare bijwerkingen zijn, zijn er ook alternatieven beschikbaar.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 22 jan 2025 18:47

Ik ben er al wel een jaar of 15 geleden mee gestopt. Flink pijnlijke benen. Ik kom aan moeders kant uit een familie van mensen die "zomaar dood neer vielen", dus hartstilstanden. (Allemaal tussen de 45 en 60 jaar). De huisarts heeft flink op me ingepraat, welk risico ik wel niet nam. Inmiddels nog steeds een wat hogere cholesterol, maar ook een huisarts die zegt dat er wel heel veel mensen aan de statines moeten om een paar hartproblemen te voorkomen. Ik heb mijn keuze gemaakt, misschien korter leven, maar wel zonder die heel vervelende bijwerkingen.
Sorry Vizenca, die pijn ging bij mij echt verder dan een "spierpijntje".

Vicenza
Forum-lid

Vicenza 22 jan 2025 19:16

Niemand hoeft hier verantwoording aan mij af te leggen hoor. Zolang de keuze maar eerlijk en goed voorgelicht is gemaakt.
Hoeveel mensen er behandeld moeten worden om één geval te voorkomen hangt af van het individuele risico. Voor mensen met zeer hoog risico is het een no-brainer. Bij laag risico moet je het inderdaad niet doen (dan zijn er indd veel mensen nodig)

En weet dat er een mogelijkheid is voor alternatieven

Plaats reactie