Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Specialized Tarmac SL8 build

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 11 jan 2025 23:07

Ernie C. schreef: 10 jan 2025 20:32 Op dat zadel zou de doodstraf moeten staan...

Erg leuke build in ieder geval :like: .
Haha bedoel je die van Pino? Of die van mij? Ik heb eerlijk gezegd nog geen meter met het Berk zadel gereden, het zou zomaar kunnen dat hij snel weer op Marktplaats staat.

Vandaag m'n halve groepset opgehaald; shifters, derailleur en accu. Nog een keer een poging tot het bestellen van een crank, nu bij Bike24. Verder de dop om het bracket te monteren, een hydraulische kabelknipper en Sram dot grease. Het zijn altijd die kleine dingetjes die erbij komen die het bouwen (nog) duur(der) maken, van een deel van het spul verwacht ik dat ik het hierna nooit meer ga gebruiken. Ergens wel zonde!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 jan 2025 09:23

Een zadel is natuurlijk echt persoonlijk. Maar ik ken niemand die niet goed op een Berk zit.

DOT grease heb ik ook, maar of het nodig is..... Sram monteert het ook bijna niet bij nieuwe spullen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 13 jan 2025 09:33

JorgV schreef: 11 jan 2025 23:07
Ernie C. schreef: 10 jan 2025 20:32 Op dat zadel zou de doodstraf moeten staan...

Erg leuke build in ieder geval :like: .
Haha bedoel je die van Pino? Of die van mij? Ik heb eerlijk gezegd nog geen meter met het Berk zadel gereden, het zou zomaar kunnen dat hij snel weer op Marktplaats staat.

Vandaag m'n halve groepset opgehaald; shifters, derailleur en accu. Nog een keer een poging tot het bestellen van een crank, nu bij Bike24. Verder de dop om het bracket te monteren, een hydraulische kabelknipper en Sram dot grease. Het zijn altijd die kleine dingetjes die erbij komen die het bouwen (nog) duur(der) maken, van een deel van het spul verwacht ik dat ik het hierna nooit meer ga gebruiken. Ergens wel zonde!
Die van Pino uiteraard, maar een blauw met gele Berk zou in dezelfde categorie vallen.
Campagnolo Ultra Dork

Peter243
Forum-lid

Peter243 13 jan 2025 13:55

wasbeer2006 schreef: 10 jan 2025 21:06
JorgV schreef: 09 jan 2025 17:07
wasbeer2006 schreef: 06 jan 2025 12:54
De kogels zijn niet te klein, de lagercups te dun, waardoor ze bij sommige torderen en alsnog snel je lagers slopen.
Mijn advies als je keuze hebt is een PF30 of T47 bracket, schoef of pers maakt niet veel uit,

Maar gave kleur mooie build. Ik kan zo,n kleur ook wel waarderen.
T47 had absoluut ook mijn voorkeur. Ik wilde perse een schroefbracket, omdat dat heel makkelijk is om zelf te doen. Persen doe ik ook wel, maar dat vind ik toch wat spannender. Dan kwam ik op een Factor, de nieuwe Trek Madone of bijvoorbeeld een Standert. De Factor was te duur, de Trek vond ik wel gaaf, maar de geometrie past me minder goed en de nieuwe zadelpen vind ik nogal spannend.

Inmiddels zijn de eerste onderdelen binnen of onderweg, bracket is binnen, de groep komt vanavond. En het stuur en de crank komen morgen!
Ik vind de keuze niet slim van specialized, maar ik zou hem er ook niet om laten staan. Het is een hele goede fiets en die lagers kosten niet veel, dan vervang je ze elke jaar desnoods twee keer loop je ook niet op leeg. Koop gewoon goedkope lagers en geen dure, dat maakt niets uit. Ik heb zelf een foil met 42mm bracket en dub, dat is ook niet veel beter, gaat ook snel naar de vaantjes, maarja die lagers kosten 25 euro.

Het is een hele gave kleur en build!
Beetje overdreven allemaal. Eerste jaar heeft mij nog geen lager gekocht. N=1.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 13 jan 2025 13:56

Welke crank heb je?

Pw90
Forum-lid

Pw90 22 jan 2025 00:17

Hoe ver sta je met de fiets? Ben je tevreden? Wil zelf ook de overstap maken van een 2021 emonda naar een Tarmac sl8.
https://www.strava.com/athletes/113532620
2021 Trek Emonda SL6
2024 Trek Madone SLR gen 7

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 22 jan 2025 12:46

Pw90 schreef: 22 jan 2025 00:17 Hoe ver sta je met de fiets? Ben je tevreden? Wil zelf ook de overstap maken van een 2021 emonda naar een Tarmac sl8.
Ik heb van het weekend de remkabels geplaatst en de stuurbuis afgezaagd. Vanavond of morgen ga ik verder en zal ik foto's maken! Ik heb een lensje te leen, dus eindelijk kan ik nu wat knappere foto's maken.

Voor morgen staat op de planning; bottom bracket, leidingen door het stuur trekken en de shifters op de goede plek zetten. Aan het eind van de week gaan de wielen naar Philippos van VanSpeyk voor een onderhoudsbeurt en een nieuwe SRAM-body. Verder is m'n crank binnen en is het voorblad onderweg. Ik moet alleen m'n andere fiets slachten voor de powermeter, maar daar wil ik het liefst nog even mee wachten.

Nog aan te schaffen; een remschijf in 160mm, een ketting, cassette en een stuurlintje. En het liefst ook verse banden, ik moet alleen nog even uitvogelen welke. Volgens mij zijn de Vittoria's (speed TLR) namelijk alleen leverbaar met een bruine wang, en ik wil eigenlijk met een zwarte wang rijden. Wellicht dat het dan Veloflex Corsa's of de 'gewone' Vittoria Corsa's worden.

Kiekeboe
Forum-lid

Gebruikersavatar Kiekeboe 22 jan 2025 14:26

wasbeer2006 schreef: 13 jan 2025 09:23 Een zadel is natuurlijk echt persoonlijk. Maar ik ken niemand die niet goed op een Berk zit.

DOT grease heb ik ook, maar of het nodig is..... Sram monteert het ook bijna niet bij nieuwe spullen.
Ik ken ook niemand, die niet goed zit op een Berk-zadel.
Maar dat is, omdat ik gewoon niemand ken, die met een Berk-zadel fietst, €600 voor een zadel, moet het nog gekker?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 jan 2025 20:12

Buitenom het feit dat de zadels geen €600,- kosten, ken ik wel mensen die er een of meerdere hebben. Zelf heb ik er 3 van Berk ( Lupina 132 ), en ik vind ze geweldig voor mijn zitvlak. Goedkoop zijn ze niet, maar ze hebben geweldige service en als terugkerende klant krijg je een mooie korting op een nieuw exemplaar. Garantie staat er ook hoog in het vaandel, dat kan ik ook uit ervaring vertellen.

Maar Jorg, ik ben benieuwd naar het eindresultaat van je fiets. Mooie foto’s in het zonnetje straks.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

JorgV
Forum-lid

Gebruikersavatar JorgV 22 jan 2025 22:16

Ik heb er ook geen 600 euro voor betaald, hoor. Ik vind het leuk om te testen en te kijken of het bij me past.

Verder kun je bij Berk het zadeldek laten vervangen als die kapot of versleten is, als je daardoor het zadel dubbel zo lang of langer dan dat kunt gebruiken, is dit zadel per saldo goedkoper dan m'n Power van Specialized bijvoorbeeld. Sterker nog, daar heb ik de nieuwprijs voor betaald, en die was een stuk hoger!

Morgen komt het voorblad binnen en een lader voor de accu van m'n achterderailleur. Hopelijk is het niet zo mistig en donker, dan volgen er zeker foto's!

Vandaag van m'n vrouw een setje SRAM blips en een inbusset gehad, dus ik kan weer lekker aan de slag!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 23 jan 2025 09:13

Als je jaren aan het tobben bent met zadel, de hele fizik lijn hebt gehad en altijd niet echt lekker zat en bij tijd en wijle echt last.
Ga je dan op een ander zadel rijden wat 250 euro kost en je hebt al jaren geen last is dat ruim 3x250 waard voor drie fietsen. Is nog niet eens de prijs van een achterwiel, geen geld dus.

Die 3d printed speci zadel zit trouwens ook heel goed, maar inderdaad die is ook 300 euro.

Kijk een echte wedstrijdrijder! Blips erop :-)
Het is ook nog niet echt weer om op nieuw spul te rijden, de mijn hangt als 3 maanden lekker te hangen. Begin maart bij goed weer, anders medio maart.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 23 jan 2025 11:00

Ik heb ook blips hoor, maar mag de veters van JorgV niet eens strikken.

Plaats reactie