Het grote veldrijden-topic
-
- Forum-lid
- Berichten: 1609
- Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36
Lugosi.
Ondanks de stevige aanval van Nys jr in de laatste ronde op het stukje bergop denk ik dat een goede VdP daar nog wel een paar tandjes groter naar boven kan knallen. Thibau is natuurlijk nog jong en heeft nog marge, maar ik denk dat hij toch nog iets te kort komt tegen renners van dat kaliber.
Dat Wout niet 100% was zag je al ronden eerder toen hij naar boven sprintte en Thibau netjes kon volgen .... zonder uit het zadel te komen.

-
- Forum-lid
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 23 mar 2024 21:29
Wat een ontgoocheling want ik die dacht hier mijn naam; te zien verschijnen.



Tja wie?
Imo (zonder h), bevat een crossparcours elementen waardoor renners met specifieke crossvaardigheden het verschil kunnen maken. (ook materiaalkeuze is een vaardigheid, herinner u Bieles)
De vaardigheden die hierin afwijken van traditioneel wielrennen en gravelracen (liefst zover mogelijk afwijken van deze disciplines) kunnen natuurlijk niet altijd allemaal aanwezig zijn (en er zijn ook niet controleerbare elementen zoals het weer). Maar liefst wel zoveel mogelijk aanwezig. Een greep uit de gekende elementen: zand, modder, gras, stenen, boomwortels, bochten, balkjes, loopstroken, hoogteverschil fietsend of lopend, etc....
Als ik dan hoor dat een parcours wordt gedraineerd, de paden rond de moeilijke stukken worden gelegd of zoals gisteren de stenen verwijderd en opgevuld met zand dat goed aangedamd wordt dat het zo effen mogelijk wordt, tja.... dat is het omgekeerde van wat een cross moet zijn.
Er zijn een aantal indicatoren over hoeveel cross een parcours in zich heeft: de gemiddelde snelheid (als die boven de 25 per uur ligt, tja helaas) of als er moet gesprint worden en nog erger als het een groepssprint is.
Een veldrit is geen veldloop, maar een afstandje lopen behoort ook tot het pakket.
Wanneer het verschil in een cross gemaakt wordt op een stuk dat niet cross-specifiek is (bijvoorbeeld een asfaltstrook), heb je volgens mij geen echt crossparcours.
Zoals je zei, dit is jouw mening/opinie.
En dat is je recht.
Ikzelf ben wat makkelijker.
Van mij mag de cross evolueren.
Dus ook dit soort crossen mogen van mij er tussen.
Vroeger had je de 'Zwitserse' crossen, die zie je bijna niet meer.
En een parcours waar Hennie Stamsnijder toendertijd wereldkampioen werd (Tolosa), dat zou nu niet geaccepteerd worden.
Dus ja, laat maar komen die 'andere' parcoursen.
En dat is je recht.
Ikzelf ben wat makkelijker.
Van mij mag de cross evolueren.
Dus ook dit soort crossen mogen van mij er tussen.
Vroeger had je de 'Zwitserse' crossen, die zie je bijna niet meer.
En een parcours waar Hennie Stamsnijder toendertijd wereldkampioen werd (Tolosa), dat zou nu niet geaccepteerd worden.
Dus ja, laat maar komen die 'andere' parcoursen.
De rijders vonden het een beetje veel single track. Inhalen zou moeilijk zijn. Joris Nieuwenhuis reed van plek 44 naar plek 8 dus dat zou mee moeten vallen.
Del Grosso had gehoord dat het WK parcours bij Benidorm op een ander stuk zou komen.
Del Grosso had gehoord dat het WK parcours bij Benidorm op een ander stuk zou komen.
Wat dan met die oplopende straat in Diegem? Of de Koppenbergcross? Die straten zijn ook niet cross-specifiek, maar bepalen wel de uitslaglugosi schreef: ↑20 jan 2025 17:56Tja wie?
Imo (zonder h), bevat een crossparcours elementen waardoor renners met specifieke crossvaardigheden het verschil kunnen maken. (ook materiaalkeuze is een vaardigheid, herinner u Bieles)
De vaardigheden die hierin afwijken van traditioneel wielrennen en gravelracen (liefst zover mogelijk afwijken van deze disciplines) kunnen natuurlijk niet altijd allemaal aanwezig zijn (en er zijn ook niet controleerbare elementen zoals het weer). Maar liefst wel zoveel mogelijk aanwezig. Een greep uit de gekende elementen: zand, modder, gras, stenen, boomwortels, bochten, balkjes, loopstroken, hoogteverschil fietsend of lopend, etc....
Als ik dan hoor dat een parcours wordt gedraineerd, de paden rond de moeilijke stukken worden gelegd of zoals gisteren de stenen verwijderd en opgevuld met zand dat goed aangedamd wordt dat het zo effen mogelijk wordt, tja.... dat is het omgekeerde van wat een cross moet zijn.
Er zijn een aantal indicatoren over hoeveel cross een parcours in zich heeft: de gemiddelde snelheid (als die boven de 25 per uur ligt, tja helaas) of als er moet gesprint worden en nog erger als het een groepssprint is.
Een veldrit is geen veldloop, maar een afstandje lopen behoort ook tot het pakket.
Wanneer het verschil in een cross gemaakt wordt op een stuk dat niet cross-specifiek is (bijvoorbeeld een asfaltstrook), heb je volgens mij geen echt crossparcours.
Een WK parcours kan in Benidorm perfect volgens mij. Je voegt er na de balkjes nog een paar trappen aan toe, een lange zandbak (of 2) en haalt er de asfaltstrook uit of halveert ze. Ik meen mij te herinneren dat er daar in de buurt wel een drassige plek is ( maar zou ook Calpe kunnen zijn) waar je wel mat modderige ondergrond kunt inlassen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 

