Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het grote veldrijden-topic

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 jan 2025 12:04

Wie bepaalt wat een 'echt' cross parcours is????

ColumsbusMJ
Forum-lid

ColumsbusMJ 20 jan 2025 12:20

Lugosi.

galileo2
Forum-lid

galileo2 20 jan 2025 13:08

Theo V schreef: 20 jan 2025 12:04 Wie bepaalt wat een 'echt' cross parcours is????
de West-Vlamingen 😀

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jan 2025 16:36

Ernie C. schreef: 20 jan 2025 11:53 .......

Ik had op dit parcours de strijd Nys - vd Poel wel willen zien.

Ondanks de stevige aanval van Nys jr in de laatste ronde op het stukje bergop denk ik dat een goede VdP daar nog wel een paar tandjes groter naar boven kan knallen. Thibau is natuurlijk nog jong en heeft nog marge, maar ik denk dat hij toch nog iets te kort komt tegen renners van dat kaliber.
Dat Wout niet 100% was zag je al ronden eerder toen hij naar boven sprintte en Thibau netjes kon volgen .... zonder uit het zadel te komen.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jan 2025 16:37

ColumsbusMJ schreef: 20 jan 2025 12:20 Lugosi.
:D

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 20 jan 2025 17:34

Wat een ontgoocheling want ik die dacht hier mijn naam; te zien verschijnen. :roll: :lol:

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jan 2025 17:56

Theo V schreef: 20 jan 2025 12:04 Wie bepaalt wat een 'echt' cross parcours is????
Tja wie?

Imo (zonder h), bevat een crossparcours elementen waardoor renners met specifieke crossvaardigheden het verschil kunnen maken. (ook materiaalkeuze is een vaardigheid, herinner u Bieles)
De vaardigheden die hierin afwijken van traditioneel wielrennen en gravelracen (liefst zover mogelijk afwijken van deze disciplines) kunnen natuurlijk niet altijd allemaal aanwezig zijn (en er zijn ook niet controleerbare elementen zoals het weer). Maar liefst wel zoveel mogelijk aanwezig. Een greep uit de gekende elementen: zand, modder, gras, stenen, boomwortels, bochten, balkjes, loopstroken, hoogteverschil fietsend of lopend, etc....

Als ik dan hoor dat een parcours wordt gedraineerd, de paden rond de moeilijke stukken worden gelegd of zoals gisteren de stenen verwijderd en opgevuld met zand dat goed aangedamd wordt dat het zo effen mogelijk wordt, tja.... dat is het omgekeerde van wat een cross moet zijn.

Er zijn een aantal indicatoren over hoeveel cross een parcours in zich heeft: de gemiddelde snelheid (als die boven de 25 per uur ligt, tja helaas) of als er moet gesprint worden en nog erger als het een groepssprint is.
Een veldrit is geen veldloop, maar een afstandje lopen behoort ook tot het pakket.

Wanneer het verschil in een cross gemaakt wordt op een stuk dat niet cross-specifiek is (bijvoorbeeld een asfaltstrook), heb je volgens mij geen echt crossparcours.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 20 jan 2025 18:27

Zoals je zei, dit is jouw mening/opinie.
En dat is je recht.
Ikzelf ben wat makkelijker.
Van mij mag de cross evolueren.
Dus ook dit soort crossen mogen van mij er tussen.
Vroeger had je de 'Zwitserse' crossen, die zie je bijna niet meer.
En een parcours waar Hennie Stamsnijder toendertijd wereldkampioen werd (Tolosa), dat zou nu niet geaccepteerd worden.
Dus ja, laat maar komen die 'andere' parcoursen.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 20 jan 2025 20:59

De rijders vonden het een beetje veel single track. Inhalen zou moeilijk zijn. Joris Nieuwenhuis reed van plek 44 naar plek 8 dus dat zou mee moeten vallen.
Del Grosso had gehoord dat het WK parcours bij Benidorm op een ander stuk zou komen.

galileo2
Forum-lid

galileo2 20 jan 2025 21:42

lugosi schreef: 20 jan 2025 17:56
Tja wie?

Imo (zonder h), bevat een crossparcours elementen waardoor renners met specifieke crossvaardigheden het verschil kunnen maken. (ook materiaalkeuze is een vaardigheid, herinner u Bieles)
De vaardigheden die hierin afwijken van traditioneel wielrennen en gravelracen (liefst zover mogelijk afwijken van deze disciplines) kunnen natuurlijk niet altijd allemaal aanwezig zijn (en er zijn ook niet controleerbare elementen zoals het weer). Maar liefst wel zoveel mogelijk aanwezig. Een greep uit de gekende elementen: zand, modder, gras, stenen, boomwortels, bochten, balkjes, loopstroken, hoogteverschil fietsend of lopend, etc....

Als ik dan hoor dat een parcours wordt gedraineerd, de paden rond de moeilijke stukken worden gelegd of zoals gisteren de stenen verwijderd en opgevuld met zand dat goed aangedamd wordt dat het zo effen mogelijk wordt, tja.... dat is het omgekeerde van wat een cross moet zijn.

Er zijn een aantal indicatoren over hoeveel cross een parcours in zich heeft: de gemiddelde snelheid (als die boven de 25 per uur ligt, tja helaas) of als er moet gesprint worden en nog erger als het een groepssprint is.
Een veldrit is geen veldloop, maar een afstandje lopen behoort ook tot het pakket.

Wanneer het verschil in een cross gemaakt wordt op een stuk dat niet cross-specifiek is (bijvoorbeeld een asfaltstrook), heb je volgens mij geen echt crossparcours.
Wat dan met die oplopende straat in Diegem? Of de Koppenbergcross? Die straten zijn ook niet cross-specifiek, maar bepalen wel de uitslag

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 20 jan 2025 22:01

Een WK parcours kan in Benidorm perfect volgens mij. Je voegt er na de balkjes nog een paar trappen aan toe, een lange zandbak (of 2) en haalt er de asfaltstrook uit of halveert ze. Ik meen mij te herinneren dat er daar in de buurt wel een drassige plek is ( maar zou ook Calpe kunnen zijn) waar je wel mat modderige ondergrond kunt inlassen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jbams
Forum-lid

jbams 21 jan 2025 15:59

In die omgeving zal je weinig modder vinden hoor. Vorige week was er 1 dag regen, dat was al vrij uniek.

Wel echt veel volk op de been, dat pleit wel voor een potentiele WK locatie.

Plaats reactie