Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Gebruikersavatar
koeroeur
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34

Gebruikersavatar koeroeur 20 jan 2025 09:29

rikkert schreef: 20 jan 2025 07:49
koeroeur schreef: 19 jan 2025 22:23 IK vertrek tegenwoordig op vrijdag, boek een nachtje in een b&b en rij dan door naar het zuiden. Veel relaxter en de zaterdag met je de grote massa voor.
En 1 dagje langer vakantie.
Zo doe ik het ook de laatste jaren, alhoewel ik afgelopen jaar op dinsdag ben vertrokken. Maar vrijdag de grootste klap maken en dan zaterdag het laatste stuk, werkt ook wel redelijk. Alhoewel die zaterdag dan ook nog wel eens vast kan lopen.
Vroeger reed ik altijd 's nachts. Maar een paar jaar geleden gemerkt dat dat steeds lastiger werd. Nu doen we al een paar jaar deze manier. We gaan deze zomer eerst naar de Drôme, een 900-950 km. Op vrijdag rij ik 550 denk ik, overnachten in Bourgondië. En op zaterdag de resterende km's. Dan zijn we in principe in de vroege namiddag al ter plaatse.
We reizen altijd vroeg in juli (dat komt voor werk het best uit) en die eerste zaterdag is druk maar nog doenbaar.

Ook leuk om op vrijdagavond al iets te gaan eten op een terrasje en al meteen in vakantiestemming te zijn.
2021 Superior X-Road
2023 Atom6 Grava Fast
2024 Orbea Orca

Instagram: @koeroeur

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40973
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2025 09:33

leon1 schreef: 20 jan 2025 09:11
daniel1975 schreef: 19 jan 2025 21:42 Nu de Cooper E er bijna is mij aan het verdiepen in de laadpassen etc. Nog onoverzichtelijker dan ik dacht :D
Je bent toch bijna dief van je portemonnee als je ergens anders dan bij Tesla* laadt? 37-40ct en snel laden. Of mis ik nu iets?

*los dat ik het voor mijzelf momenteel ethisch moeilijk te verantwoorden vind.
Je hebt een (voor het eerste jaar) gratis Mini-laadpas erbij gekregen toch? Gebruik je die niet?
Neem aan dat we die krijgen ja.
Maar begrijp ook dat het handig kan zijn om een 2e pas erbij te hebben omdat niet alles gedekt wordt door 1 pas en prijzen verschillen per aanbieder. Irritant oerwoud :-)
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14094
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2025 09:44

Bij de wat grotere tankstations, uitgezonderd Shell, kan je nu vaak ook gewoon met je pinpas betalen. Total volgens mij iig al.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2682
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 20 jan 2025 09:45

's Nachts rijden is echt heerlijk. Geen drukte, geen warmte, veel EV-laders beschikbaar als je ze nodig hebt. Wij zijn ermee begonnen toen de kids kwamen, die slapen dan bijna de hele reis. Vooral dat is echt heerlijk en (voor mij dan) veel relaxter dan overdag rijden.

Ik kan er goed tegen. Ik doe in de vroege ochtend vaak een tukkie van een uurtje of 2 in de caravan. En dan opgefrist het laatste stuk naar de bestemming.

Mbt laadpassen, dat is soms toch wel een drama buiten NL. Ik heb een Plugin met Shell kaart. Dat gaat vaak goed, maar in Spaans Baskenland niet 1 paal in het binnenland die met die pas werkte!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9074
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2025 09:49

koeroeur schreef: 20 jan 2025 09:29
rikkert schreef: 20 jan 2025 07:49
koeroeur schreef: 19 jan 2025 22:23 IK vertrek tegenwoordig op vrijdag, boek een nachtje in een b&b en rij dan door naar het zuiden. Veel relaxter en de zaterdag met je de grote massa voor.
En 1 dagje langer vakantie.
Zo doe ik het ook de laatste jaren, alhoewel ik afgelopen jaar op dinsdag ben vertrokken. Maar vrijdag de grootste klap maken en dan zaterdag het laatste stuk, werkt ook wel redelijk. Alhoewel die zaterdag dan ook nog wel eens vast kan lopen.
Vroeger reed ik altijd 's nachts. Maar een paar jaar geleden gemerkt dat dat steeds lastiger werd. Nu doen we al een paar jaar deze manier. We gaan deze zomer eerst naar de Drôme, een 900-950 km. Op vrijdag rij ik 550 denk ik, overnachten in Bourgondië. En op zaterdag de resterende km's. Dan zijn we in principe in de vroege namiddag al ter plaatse.
We reizen altijd vroeg in juli (dat komt voor werk het best uit) en die eerste zaterdag is druk maar nog doenbaar.

Ook leuk om op vrijdagavond al iets te gaan eten op een terrasje en al meteen in vakantiestemming te zijn.
En dan om 12.00 uur op de plek van bestemming, terwijl in het contract staat "aankomst vanaf 15.00 uur"?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3501
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 20 jan 2025 09:53

Een oerwoud is het zeker. Ik heb een tijd geleden eens de tarieven van verschillende aanbieders bekeken en Mini (en BMW) kwam er toen als goedkoopste uit. Dat is dus wat wij gebruiken. En die werkt zo goed als overal.

Nu hebben ze bij Mini/BMW wel de vaste tarieven losgelaten sinds 15 januari. Dat wil zeggen vanaf 15 jan. 30% korting op het geldende laadpaaltarief. Helaas zijn de belastingvoordelen per 2025 vervallen zodat die 30% eigenlijk alweer is verdwenen. Ik zag dat ik nu 43ct/kWh betaal in plaats van 45ct/kWh voorheen. Wel jammer want 30% op een geldend tarief van de paal hier in de buurt zou mij naar 35ct/kWh brengen. Dan wordt het langzaam weer leuk.

Dus nu staat mijn auto vandaag maar aan de thuislader voor 28ct/kWh.
Laatst gewijzigd door leon1 op 20 jan 2025 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40973
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2025 09:53

Goed lezen Jans;
De vroege namiddag is echt iets heel anders dan 12:00......
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40973
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 jan 2025 09:54

leon1 schreef: 20 jan 2025 09:53
Dus nu staat mijn auto vandaag maar aan de thuislader voor 28ct/kWh.
Dat zal hier ook in 80% van de tijd het geval zijn denk ik, zoek ook een lader die fijn samenwerkt met de zonnepanelen.
Less is bore

Crimby
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 20 jan 2025 10:32

Jans schreef: 20 jan 2025 09:49
koeroeur schreef: 20 jan 2025 09:29
rikkert schreef: 20 jan 2025 07:49
Zo doe ik het ook de laatste jaren, alhoewel ik afgelopen jaar op dinsdag ben vertrokken. Maar vrijdag de grootste klap maken en dan zaterdag het laatste stuk, werkt ook wel redelijk. Alhoewel die zaterdag dan ook nog wel eens vast kan lopen.
Vroeger reed ik altijd 's nachts. Maar een paar jaar geleden gemerkt dat dat steeds lastiger werd. Nu doen we al een paar jaar deze manier. We gaan deze zomer eerst naar de Drôme, een 900-950 km. Op vrijdag rij ik 550 denk ik, overnachten in Bourgondië. En op zaterdag de resterende km's. Dan zijn we in principe in de vroege namiddag al ter plaatse.
We reizen altijd vroeg in juli (dat komt voor werk het best uit) en die eerste zaterdag is druk maar nog doenbaar.

Ook leuk om op vrijdagavond al iets te gaan eten op een terrasje en al meteen in vakantiestemming te zijn.
En dan om 12.00 uur op de plek van bestemming, terwijl in het contract staat "aankomst vanaf 15.00 uur"?
Wij doen dit ook al een tijdje (met EV). Op de tweede dacht bericht ik vaak even de eindbestemming met onze aankomsttijd. 9 van de 10 keer is het niet eens een probleem om eerder aan te komen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14094
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 jan 2025 10:58

Ik kan niet tegen snachts rijden. Maar op vrijdag de eerst 8 a 900km rijden en zaterdag aankomen (als het niet anders kan)
Gaat altijd goed. Ik rijd nog op benzine, maar de laatste twee jaar elke stop gekeken en altijd laders vrij in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

In de mei vakantie Sainttropez/monaco omgeving altijd heel veel snelladers vrij, geen enkel probleem, alleen niet op de camping.

Het wordt pas vervelend op je vakantie bestemming, Oostenrijk vaak maar 3 of 4 laders in een dorp van 32kw. Terwijl er toch bv 30 landal huisjes staan voor 8 personen en een paar hotels. Spanje is echt een drama, drie jaar terug was daar amper een lader te bekennen in Moraira/Calpe.

Crimby
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 28 aug 2023 17:00

Crimby 20 jan 2025 11:11

wasbeer2006 schreef: 20 jan 2025 10:58 Ik kan niet tegen snachts rijden. Maar op vrijdag de eerst 8 a 900km rijden en zaterdag aankomen (als het niet anders kan)
Gaat altijd goed. Ik rijd nog op benzine, maar de laatste twee jaar elke stop gekeken en altijd laders vrij in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

In de mei vakantie Sainttropez/monaco omgeving altijd heel veel snelladers vrij, geen enkel probleem, alleen niet op de camping.

Het wordt pas vervelend op je vakantie bestemming, Oostenrijk vaak maar 3 of 4 laders in een dorp van 32kw. Terwijl er toch bv 30 landal huisjes staan voor 8 personen en een paar hotels. Spanje is echt een drama, drie jaar terug was daar amper een lader te bekennen in Moraira/Calpe.
Ik heb in Frankrijk eigenlijk nooit een issue gehad. Voordeel is dat er dan auto's zijn met een wat betere range (vanwege de afstand) en dat je op bestemming niet elke dag 300km+ wil rijden. Eens in de (halve) week laden is dan prima en dan lukte het bij mij altijd wel. Ook op een grote drukke camping met maar 2 palen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 9074
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 20 jan 2025 11:31

daniel1975 schreef: 20 jan 2025 09:53 Goed lezen Jans;
De vroege namiddag is echt iets heel anders dan 12:00......
Gelukkig heb jij ze niet langs zien komen. Toen wij nog CdH's hadden gebeurde het zeer regelmatig. Nu laten we bij kennissen nog wel eens iemand in de gite, met soms hetzelfde probleem "We zijn er al, dus misschien kunnen we er wel in, misschien anders de auto vast uitpakken?" Dat terwijl de schoonmaakster zich een slag in de rondte werkt om het op tijd schoon te krijgen.
Voor 'vroege namiddag" is voor mij 14.00 al niet echt vroeg meer.

Plaats reactie