Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
17 jan 2025 12:13
idske schreef: ↑17 jan 2025 08:29
Let op dat de nieuwe Addict RC echt een race geo heeft. Hij is een stuk langer en lager dan bv een Tarmac. Helemaal in de kleinere maten. Hij is zelfs langer en lager dan de Foil. Als je daar dan ook nog een kortere cranks op zet dan ga je helemaal diep zitten.
Als je dus niet al te diep wil zitten kun je beter een andere fiets uitzoeken.
Met een kortere crank zit je juist minder diep. Stel je laat je zadel op dezelfde hoogte en je crank is 10mm korter, dan zit je 10mm minder diep, als je zoals ik het zadel ook nog 10mm hoger zet, dan zit je nog 10mm minder diep.
Het gaat niet om de absolute maat stuur/zadel, die doet er niet toe.
Het gaat om je heuphoek en die heeft 1 of 2cm meer dat is de beperking in je fysiek niet een theoretische maat
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
17 jan 2025 12:21
@ernie, die insteek snap ik. Maar het kan ook verhelderend zijn om eens iets anders te proberen.
Veel mensen blijven maar aan het oude vasthouden.
Het blijft lastig hoor, dat heb ik met een racer ook een MTB is veel makkelijker aan te passen. Maar juist een houding met meer ruimte geeft je op een racer ook wel meer mogelijkheden. Ik merk zeker nu ik ouder ben dat die gedwongen houding voor lange tijd wel een bootleneck begint te worden.
De mode naar smallere sturen is ook niet best en hele hordes amateurs die het weer volgen. Als iedereen met een 44cm stuur gaat rijden denk ik dat dit voor 90% de betere houding opleverd.
Dat de nieuwe addict langer is klopt maar met de maten van de TS zou dit juist een pre moeten zijn. Als je met die maten niet op een addict past, dan raad ik het komende jaar aan om niet te fietsen en 3x per week yoga te gaan doen. Wat voor drop zou je hebben met die maten een cm of 7 a 8 max? ik denk nog niet eens.
-
UulkeDijkstra
- Forum-lid
UulkeDijkstra
17 jan 2025 16:32
Bedankt voor alle inzichten zover.
Ik twijfel wel over de bikefitting. Maar dat heeft er vooral mee te maken hoe snel ik weer buiten stond. Dat er een 56 sl7 met korte stuurpen uitkwam vond ik niet vreemd. Hij zei dat een 54 ook zou kunnen, maar de stack dan te laag (?), ik zou dan 2cm meer spacers moeten gebruiken.
Voor wat betreft het smalle stuur. Ik ben gewoon erg smal. Toen ik binnenkwam was de bikefitter direct het stuur aan het omwisselen. Ik rijd met een 40cm stuur, maar was totaal niet verbaasd dat me een 38 werd aangeraden. Dat is dus niet om moderne redenen of aerodynamische motieven, maar puur gebaseerd op mijn tengere postuur. Het zal vast ook een 40cm kunnen zijn.
Ik heb de vraag gesteld omdat ik de Rc met dura ace prijstechnisch erg interessant vind. Dat is nota bene bijna 6.000 goedkoper dan een vergelijkbare S-works die dan ook nog zwaarder is. Maar de maat is natuurlijk doorslaggevend. Ik nam aan dat ik een m of l zou moeten proberen. Vond het dus raar dat me een S werd aangeraden. Dat heeft niets te maken met een nieuw inzicht van mij.
Ik wil een fiets van maximaal 6,8 kilo inclusief pedalen. Maar de zithouding is allesoverheersend belangrijk. Ik wil er wel lekker op kunnen zitten.
(En ik doe inmiddels elke dat oefeningen om leniger/soepeler te worden.)
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
17 jan 2025 18:25
Jij bent gewoon 10 jaar te laat met die wens. In het velgrem tijdperk was dat redelijk makkelijk te realiseren

Less is bore
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
17 jan 2025 21:12
Nou het gaat tussen een M en L, een S is echt veel te klein. Ik zou zelf iets meer neigen naar een L
De DA versie red je 6.8 wel, dat is niet zo,n punt.
Deze toch, echt wel een heel mooi frame een van de beter kleurstellingen echt heel mooi
https://youtu.be/W2R1qsby0YQ?si=iM7pM8jMzZF-VsHw
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Beam me up, Scotty
18 jan 2025 09:46
M zou ook mijn inschatting zijn. Besef dat het een fiets is voor gestrekt en diep zitten. Zelf ben ik iets korter en heb ik iets meer beenlengte dan jij. Daardoor pas ik niet op de nieuwe RC. Op de M heb ik 3,5 cm spacers en een 100 mm stuurpen, bij een drop van 9 cm. Dat ziet er niet uit!
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
18 jan 2025 10:19
Bekend probleem, ik loop altijd tegen hetzelfde aan. RC viel dus helaas 1.5 jr geleden af, want vind het mooie fietsen en heb wel wat met Scott.
Less is bore
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Beam me up, Scotty
18 jan 2025 11:18
Er zijn zat performance geo fietsen die met dezelfde reach 2 a 3 cm meer stack hebben.
-
UulkeDijkstra
- Forum-lid
UulkeDijkstra
18 jan 2025 11:34
wasbeer2006 schreef: ↑17 jan 2025 21:12
Nou het gaat tussen een M en L, een S is echt veel te klein. Ik zou zelf iets meer neigen naar een L
De DA versie red je 6.8 wel, dat is niet zo,n punt.
Deze toch, echt wel een heel mooi frame een van de beter kleurstellingen echt heel mooi
https://youtu.be/W2R1qsby0YQ?si=iM7pM8jMzZF-VsHw
Dat is precies degene waar ik serieus naar kijk. Maar ik kijk inmiddels ook serieus naar alle waarschuwingen voor de toch wat extreme stack.
Drop is voor mij nieuw. Is dat makkelijk te bepalen, ik kan er ook niets over vinden in mijn bikefitrapport.
Als iemand nog een alternatief weet voor de RC uit het filmpje dan hou ik me van harte aanbevolen. Gaat hier dus om een fiets van ruim 8.500, 6,5 kilo Dura Ace, met mooie wielen.
Volgens mij is het naar huidige maatstaven een goed prijs-kwaliteitverhouding.
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Beam me up, Scotty
18 jan 2025 11:41
Drop = verticale afstand tussen bovenkant zadel en bovenkant greep/shifters. Is een essentieel onderdeel van het bikefitt rapport. Het bepaalt hoeveel spacers je nodig hebt voor een goede houding (liefst zo min mogelijk).
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
18 jan 2025 12:48
Een kilo verschil in gewicht met de duurste normale Addict, die een stuk hoger is. Waar zit dat dan in?
-Frame, vork en cockpit, maar je kunt misschien zelfs met een maatje S toe i.p.v. een L. Daar pak je al weer wat terug.
-De wielen zijn iets lichter op de RC, maar met het geld dat je bespaart, kun je weer 2 ons winnen.
-Ander zadel. En wat nu als het zadel op de RC niet lekker zit? Die winst staat dus niet vast. En ook dat is geen gigantische investering en dan kies je iets waar je zeker goed op zit, i.p.v. wat de fabrikant uitzoekt.
-De RC heeft alles DA, de Addict een Ultegra ketting en cassette. Na de eerste vervanging trek je dat gelijk.
-Binnen- en buitenbanden: na slijtage monteer je lichtere buitenbanden indien gewenst. Die TPU binnenbanden zijn zo vervangen, maar dan moet je er wel mee willen rijden.
Ik ben benieuwd hoeveel er dan nog over is aan verschil en of dat de moeite waard is om iets te kopen dat net niet past.
Campagnolo Ultra Dork
-
scottpch64
- Forum-lid
scottpch64
18 jan 2025 13:33
Verschil in carbon tussen de Addict en de Addict RC Ernie.
De nieuwe Addict RC heeft een veel lichtere carbonsoort terwijl de Addict gebruikt maakt van het normale HMF carbon, dat scheelt al zo'n 400gr.
Zadelpen was van de oude Addict RC al 60gr lichter dan in de Foil die ook in de Addict zit.
Ze geven aan dat de nieuwe zadelpen nog lichter is dan de oude in de RC...
Dura Ace tov Ultegra ook zo'n 300gr en dan zijn we er al!
Wielen nog iets lichter, hatseflats.