Trek
Hallo, aan het kijken voor een nieuwe fiets . Madone SL Gen 8 staat ook op de short-list.
Volgens de site van 12Go biking gaat L tussen 1m85 en 1m95 , volgens de TREK website
is dit volledig anders en gaat Large maar tot 1m88 . Een immens verschil
. 12Go biking zegt dat hun gegevens juist zijn ...
1m90 met binnenbeenlengte 90,5cm en zadelhoogte 79,5cm.
De ene zegt L de andere XL.
Iemand met gelijkaardige maten en Madone SL ?
Volgens de site van 12Go biking gaat L tussen 1m85 en 1m95 , volgens de TREK website
is dit volledig anders en gaat Large maar tot 1m88 . Een immens verschil
. 12Go biking zegt dat hun gegevens juist zijn ...
1m90 met binnenbeenlengte 90,5cm en zadelhoogte 79,5cm.
De ene zegt L de andere XL.
Iemand met gelijkaardige maten en Madone SL ?
Ik ben zelf ook 1.90m met een binnenbeenlengte van 90,7. Mijn zadelhoogte staat op 82cm. En dat is volgens veel bikefitters al heel erg laag. Ben je heel zeker over je zadelhoogte ?
Ik zou even op de Trek website kijken wat de maximale zadelhoogte is bij een L.
En laat ook de stack en reach (hoogte en diepte van je frame) mede bepalen. Ken je die gegevens ?
Ik zou even op de Trek website kijken wat de maximale zadelhoogte is bij een L.
En laat ook de stack en reach (hoogte en diepte van je frame) mede bepalen. Ken je die gegevens ?
Gek van de weg, de MTB en het gravel
- daniel1975
- Forum-lid HC
Bij 12go staat de L en XL op de site als zijnde op voorraad; dan kun je toch beste daar gaan passen? Je kunt daar klein stukje door de winkel fietsen, dan voel je al snel of het te groot is of niet.
Less is bore
Lijkt me niet dat veel bike fitters het 'heel erg laag vinden', ik vind je zadel zelfs een beetje hoog staan uitgaande van een normale racefiets, standaard cranks, standaard stack-hoogte van pedalen/plaatjes en schoenen en standaard Nederlandse soepelheid.
Een redelijk kloppende benadering/startpunt voor hart bottom bracket tot bovenkant zadel is BBL*0,883.
Dit zijn mijn ervaringen met bikefiets in de afgelopen 10 jaar.
Bikefitter 1: Hoogte: van hart trapas naar bovenkant zadeldek via zitbuis: 84,0 cm
Bikefitter 2: SADDLE HEIGHT OVER BOTTOM BRACKET: 842MM
Bikefitter 3: zadelhoogte A 843 mm
Bikefitter 4: Saddle Height: 821mm BB to center of saddle profile
Nadat ik op 82cm ben geëindigd zijn 95% van mijn zadelklachten als sneeuw voor de zon verdwenen.
Bikefitter 1: Hoogte: van hart trapas naar bovenkant zadeldek via zitbuis: 84,0 cm
Bikefitter 2: SADDLE HEIGHT OVER BOTTOM BRACKET: 842MM
Bikefitter 3: zadelhoogte A 843 mm
Bikefitter 4: Saddle Height: 821mm BB to center of saddle profile
Nadat ik op 82cm ben geëindigd zijn 95% van mijn zadelklachten als sneeuw voor de zon verdwenen.
Gek van de weg, de MTB en het gravel
En zo is iedereen verschillend. Ik ben 1.88 en BB 91cm.
3 bikefits gehad en zadel op de eerste fit van 81.5 naar 80.5. hoogte 80.5 cm daarna als voor mij ideaal bevestigd.
Ik rij op een madone (wel oude h2 type), obv mijn stack "noodzaak" zou ik een XL nemen mocht ik een nieuwe madone uitzoeken.
3 bikefits gehad en zadel op de eerste fit van 81.5 naar 80.5. hoogte 80.5 cm daarna als voor mij ideaal bevestigd.
Ik rij op een madone (wel oude h2 type), obv mijn stack "noodzaak" zou ik een XL nemen mocht ik een nieuwe madone uitzoeken.
Bedankt voor de antwoorden. Zadelhoogte is inderdaad 79.5 voor binnenbeenlengte 90.5cm . Mag zeker niet hoger (al geprobeerd).
Via de formule 0.883 komt dit ook op 79.x cm uit.
Ik vind het vreemd dat iemand van 1m90 dan reeds op het grootste beschikbare frame zou zitten bij de Madone Gen 8.
Wat dan met iemand van 2m05 ? Klopt dan iets niet met hun nieuwe maten.
Zal dus uitkijken zijn naar een ander merk waar ik netjes in een size val.
Wil niet met dezelfde grote kader rijden als mensen van boven de 2m.
Canyon Aeroad was eerste keus maar ook daar tussen L en XL. (eerder XL ook).
We gaan eens Scott bekijken nu.
Ik vind het vreemd dat iemand van 1m90 dan reeds op het grootste beschikbare frame zou zitten bij de Madone Gen 8.
inderdaad. zit op op 81,5, BBL 90 en 188 groot. Op de gravelaar zit ik iets lager, staat het stuur 2,5cm hoger en ook daar fiets ik pijnloos.Aesch schreef: ↑15 jan 2025 10:23 En zo is iedereen verschillend. Ik ben 1.88 en BB 91cm.
Het ligt meer aan het ontbreken van een echt grote framemaat dan aan vreemd maatadvies van Trek.jode schreef: ↑15 jan 2025 14:10 Bedankt voor de antwoorden. Zadelhoogte is inderdaad 79.5 voor binnenbeenlengte 90.5cm . Mag zeker niet hoger (al geprobeerd).
Campagnolo Ultra Dork
Voor iemand van 2m05 zijn er bijna geen frames....sprak hij uit eigen ervaring. Vergeet niet dat in de meeste landen 1m90 héééél groot is. De markt voor 2m+ is zo klein dat ik daar ook geen frames voor zou maken.
Dat gezegd hebbende, zat ik met mijn 2m04 (90cm c-t) erg prettig op de Madone in XL. racetest-trek-madone-sl-6-axs-gen-8-meten-met-twee-maten/
Ik zou met 1m90 ook liever niet op de XL willen zitten, want de verhouding frame/wiel klopt gewoon nooit lekker bij die grote frames. Het ziet er altijd een beetje gek uit, wat je maar deels oplost met dikke 60mm wielen velgen.
Dat gezegd hebbende, zat ik met mijn 2m04 (90cm c-t) erg prettig op de Madone in XL. racetest-trek-madone-sl-6-axs-gen-8-meten-met-twee-maten/
Ik zou met 1m90 ook liever niet op de XL willen zitten, want de verhouding frame/wiel klopt gewoon nooit lekker bij die grote frames. Het ziet er altijd een beetje gek uit, wat je maar deels oplost met dikke 60mm wielen velgen.