Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote mancave/paincave topic

Neil
Forum-lid

Neil 15 jan 2025 08:26

Crimby schreef: 15 jan 2025 07:58 Ik had net besloten dit toch maar niet op deze manier te doen, maar het ziet er toch wel erg strak uit. Misschien later toch maar goed aanpakken en de hele zijde op deze manier maken.

Dummy vraag. Heb je nu alles aan die OSB platen gehangen en heb je dat na montage van de platen gedaan of heb je alles eerst aan de platen gemonteerd en dan pas de platen zelf gemonteerd? :-)
Eerst heb ik alle platen gemonteerd; heb 15mm dikte genomen voor wat meer "vlees". 12mm is wel erg dun, vooral ook omdat die platen geperst zijn en ze dus wat minder houvast bieden. Je kunt platen kopen van 590mm breed, dat is ideaal om te hanteren. Dwarslatten van 50x20mm, 2700mm lang (garage is 5380mm, dus dat paste mooi), vastgemaakt met slagpluggen van 6x80mm. 5 stuks op een lengte van 2700mm is meer dan voldoende, dat gaat echt nergens heen.

De twee sets wielen hangen aan van die goedkope haken met rode kunststof coating, lagen nog ergens in een kast. Maar omdat een set met banden nog geen 3kg weegt houden die haken het wel (gaten voorgeboord met een dun houtboortje en dan die haken erin draaien).
Voor de fietsbeugel wilde ik eigenlijk voor de stevigheid een extra lat achter de plaat maken en daar de houtdraadbouten in draaien (zaten er standaard niet bij), maar volgens mijn pa was dat niet nodig. Het hangt, maar het houdt niet over. Dus ik zou, als je iets zwaarders neerhangt, er een extra lat achter maken waarin je de houtdraadbouten kunt draaien.
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2025 08:28

Grappig, zie dat jij ook van een el cheapo Lidl werkstandaard naar een serieuze Feedback Sports bent gegaan. Wat een fijne dingen zijn dat zeg!
Less is bore

Neil
Forum-lid

Neil 15 jan 2025 08:36

daniel1975 schreef: 15 jan 2025 08:28 Grappig, zie dat jij ook van een el cheapo Lidl werkstandaard naar een serieuze Feedback Sports bent gegaan. Wat een fijne dingen zijn dat zeg!
Heb een koeroeurtje gedaan :lol:
Die Feedback heb ik ooit eens gewonnen bij een prijsvraag van Futurum op Strava. Anders koop je zo'n ding niet zo snel, is toch €300. Maar werkt inderdaad perfect!
Scott Addict Gravel 2022
Colnago CX Zero 2016
Colnago Super 1991
Peugeot P10S 1985
Cube AMS 110 2011

Crimby
Forum-lid

Crimby 15 jan 2025 13:59

Neil schreef: 15 jan 2025 08:26
Crimby schreef: 15 jan 2025 07:58
Thanks!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2025 19:38

Crimby schreef: 15 jan 2025 07:58 Ik had net besloten dit toch maar niet op deze manier te doen, maar het ziet er toch wel erg strak uit. Misschien later toch maar goed aanpakken en de hele zijde op deze manier maken.

Dummy vraag. Heb je nu alles aan die OSB platen gehangen en heb je dat na montage van de platen gedaan of heb je alles eerst aan de platen gemonteerd en dan pas de platen zelf gemonteerd? :-)
Eerst heb ik alle platen gemonteerd; heb 15mm dikte genomen voor wat meer "vlees". 12mm is wel erg dun, vooral ook omdat die platen geperst zijn en ze dus wat minder houvast bieden. Je kunt platen kopen van 590mm breed, dat is ideaal om te hanteren. Dwarslatten van 50x20mm, 2700mm lang (garage is 5380mm, dus dat paste mooi), vastgemaakt met slagpluggen van 6x80mm. 5 stuks op een lengte van 2700mm is meer dan voldoende, dat gaat echt nergens heen.

De twee sets wielen hangen aan van die goedkope haken met rode kunststof coating, lagen nog ergens in een kast. Maar omdat een set met banden nog geen 3kg weegt houden die haken het wel (gaten voorgeboord met een dun houtboortje en dan die haken erin draaien).
Voor de fietsbeugel wilde ik eigenlijk voor de stevigheid een extra lat achter de plaat maken en daar de houtdraadbouten in draaien (zaten er standaard niet bij), maar volgens mijn pa was dat niet nodig. Het hangt, maar het houdt niet over. Dus ik zou, als je iets zwaarders neerhangt, er een extra lat achter maken waarin je de houtdraadbouten kunt draaien.
Leuk projectje, gaaf resultaat :like:

I.p.v. een extra lat aan de achterkant, zou ik er voor de zwaardere items een inslagmoer achter doen en dan met boutjes werken i.p.v. schroeven.

Zou ik het zo bij mij doen, dan moet ik ook zorgen dat het rondom de radiator muisdicht is en een paar ventilatieroosters aanbrengen, maar dat soort dingen zijn afhankelijk van de situatie.
Campagnolo Ultra Dork

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 15 jan 2025 19:44

Ernie C. schreef: 15 jan 2025 19:38

Leuk projectje, gaaf resultaat :like:

I.p.v. een extra lat aan de achterkant, zou ik er voor de zwaardere items een inslagmoer achter doen en dan met boutjes werken i.p.v. schroeven.

Zou ik het zo bij mij doen, dan moet ik ook zorgen dat het rondom de radiator muisdicht is en een paar ventilatieroosters aanbrengen, maar dat soort dingen zijn afhankelijk van de situatie.
Of beter metalen hollewandpluggen, dan hoef je niet achter de vezelplaat te zijn.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 15 jan 2025 19:46

Voor de dingen die je later monteert is dat een top tip. Wel weer wat duurder, vandaar mijn keuze voor de inslagmoer.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie