el_loco schreef: ↑13 jan 2025 13:03
Ik vind schaatsen by far de saaiste kijksport op tv. Geen idee wat daar nou leuk aan is. Nascar vibes zegmaar. Maar wat nog erger is dan de sport zijn de commentatoren: oh een rondje 32.1 (dat stond in beeld ja, heb ik gezien) [opgewonden stem] Dat is 3 tienden sneller dan het schema van Falko Zandstra toen ie hier in 1992 een baanrecord schaatste (ook dat had ik gezien, stond gewoon in beeld he ouwe) Herhaal dit 2-25 keer al naar gelang de gewenste afstand) Wat een race, geweldig, kijk die volle tribunes, ongeëvenaard! (zucht)
Anyway, het wielercommentaar bij de NOS is van vergelijkbaar niveau, maar mijn god wat een armoede.
Toch mooi man.., gaat iemand versnellen of kakt ie in. Verschil van indelen van je effort.
En als het schemawerk niet je ding is, dan zijn de 500, 1000 en 1500m toch nog zo kort dat je aandacht erbij kunt houden - en de snelheden van die rijders en rijdsters toch duizelingwekkend. Letterlijk op het scherpst van de snede.
Tip van flip - probeer eens een keer langs de baan te staan. Kan bij een trainingswedstrijdje in Thials zijn waar wat (sub) toppers van start gaan. Maar ook een marathon werkt al goed. Dan ervaar je 10x beter hoe hard die gasten de bochten door zeilen. En hoeveel vermogen de sprinters bij een start op het ijs leggen. De topsprinters bij het schaatsen trappen >2400 watt op de fietstesten!
2e tip.. shorttrack is meer spektakel om te kijken. Snel, dicht op elkaar, gebeurd veel. Nadeel zijn soms de jurybesluiten na een race. Maar tegenwoordig brengen ze direct in beeld als er gekeken moet worden en soms al tijdens de race een besluit. De besluiten zijn ook wat consistenter geworden over het algemeen.
Maargoed, ik ben een beetje bevooroordeeld.