Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

compatibiliteit wielset 12speed SRAM vs 12speed Shimano

cesarrosas
Forum-lid

cesarrosas 05 jan 2025 14:59

Omwille van tegenstrijdige online informatie is het me onduidelijk of ik een tweede wielset kan combineren tussen mijn twee fietsen die respectievelijk zijn voorzien van een SRAM 12speed en Shimano 12speed aandrijving. Los van de te gebruiken body (wat blijkbaar hét issue is) dringt zich daarbij ook de vraag op of de cassette en ketting telkenmale moeten worden gewisseld, of dat er een cassette is die compatibel is met een SRAM flat top ketting en een Shimano Ultegra ketting.
Yeah! It\'s Tommy who\'s in the lead now, and it seems he\'s gonna win again!

abdr
Forum-lid

abdr 05 jan 2025 17:12

Volgens mij is er geen cassette die compatibel is tussen beide, maar dat is toch geen probleem? Als je een wielset hebt waar je snel en eenvoudig van body kan wisselen, dan verwissel je gewoon de body's met cassette erop gemonteerd. Bij DT Swiss gaat dat zonder gereedschap, de ene body (met cassette) er af trekken en de ander body (met cassette) erop duwen. Dit gaat sneller dan een cassette demonteren en terug monteren.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 05 jan 2025 17:37

Heb vorige week een Sram Red AXS fiets opgebouwd met een Ultegra cassette en ketting, werkt perfect.
Dus niet de flattop ketting gebruiken...
Wilde nl geen HG body vervangen door een XDR body en een Sram cassette aanschaffen die 1x zo duur is als een Force cassette of Red die nog een stuk duurder is.
Ik had een Sram Red AXS upgrade kit voor een zeer goede prijs gekocht en los een 165mm Red AXS crank.
Bij de upgradeset zat geen cassette en ketting, vandaar de mix.

cesarrosas
Forum-lid

cesarrosas 10 jan 2025 19:20

abdr schreef: 05 jan 2025 17:12 Volgens mij is er geen cassette die compatibel is tussen beide, maar dat is toch geen probleem? Als je een wielset hebt waar je snel en eenvoudig van body kan wisselen, dan verwissel je gewoon de body's met cassette erop gemonteerd. Bij DT Swiss gaat dat zonder gereedschap, de ene body (met cassette) er af trekken en de ander body (met cassette) erop duwen. Dit gaat sneller dan een cassette demonteren en terug monteren.
Met enige vertraging, dank voor je reactie en de informatie. Kan je me adviseren welke body of body's ik nodig heb om respectievelijk de SRAM- en Shimano-cassette te monteren? Ik ben trouwens nog steeds aan het rondkijken naar een set gravelwielen die prijs/kwaliteit OK zijn. Lees vooral: het is maar een tweede set die niet zo vaak zal worden gebruikt, en desgevallend door twee personen die een <67 kg lichaamsgewicht hebben.

cesarrosas
Forum-lid

cesarrosas 10 jan 2025 19:22

scottpch64 schreef: 05 jan 2025 17:37 Heb vorige week een Sram Red AXS fiets opgebouwd met een Ultegra cassette en ketting, werkt perfect.
Wilde nl geen HG body vervangen door een XDR body en een Sram cassette aanschaffen die 1x zo duur is als een Force cassette of Red die nog een stuk duurder is.
Ik had een Sram Red AXS upgrade kit voor een zeer goede prijs gekocht en los een 165mm Red AXS crank.
Dank voor deze waardevolle informatie. Ik vermoedde al dat de flattop ketting mogelijkerwijs roet in het eten kon strooien.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 jan 2025 21:14

scottpch64 schreef: 05 jan 2025 17:37 Heb vorige week een Sram Red AXS fiets opgebouwd met een Ultegra cassette en ketting, werkt perfect.
Exact, bij shimano cassette de shimano ketting.
Wat ook werkt is een sram eagle cassette op een shimano, zo rijd ik op de weg op de mtb.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 11 jan 2025 07:22

wasbeer2006 schreef: 10 jan 2025 21:14
Exact, bij shimano cassette de shimano ketting.
Wat ook werkt is een sram eagle cassette op een shimano, zo rijd ik op de weg op de mtb.
Dat was mijn 2e keus wanneer een Shimano ketting niet lekker zou lopen.
Had nog een Sram Eagle ketting als reserve... :winkthumb:

Plaats reactie