Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Build & Paint: medium budget gravelbike.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 jan 2025 20:25

Se7en schreef: 09 jan 2025 18:59 Ik ben heel benieuwd naar de verf en instructies die erbij horen. Heb je een linkje naar wat je besteld hebt?
https://www.stardustcolors.nl/speciale- ... fiets.html

Als je op het kanaal "etoe" op youtube zoekt kan je de doe het zelf instructies vinden.
https://youtu.be/ll2H9BYyJAk?si=64zefjdugpEMS2kz
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 09 jan 2025 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 09 jan 2025 20:40

scottwilko schreef: 09 jan 2025 20:19
Verder wel een heel leuk project met bijna hetzelve frame als mijn gravelbike. Ik heb ook de SP-Cycle G058, alleen dan de versie met volledig geïntegreerde kabels inclusief stuur.
Bevalt de fiets een beetje? ;)
Volledig geïntegreerde kabels is altijd mooier en ik heb wel even getwijfeld hoor. Omdat ik tijdens een toekomstige bikepackvakantie op een practische manier eventuele reparaties uit wil kunnen voeren heb ik er toch van af gezien.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 jan 2025 21:53

Wow, dat spuiten is nog wel een aardig klusje. Maar erg gaaf om te doen!
Less is bore

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 10 jan 2025 08:58

Gaaf resultaat, als het goed uitpakt. Wel bewerkelijk, maar dat is niet erg.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 jan 2025 11:19

Gaaf project en natuurlijk op verzoek van een aantal forumleden gemaakt!

Ik merk ook dat gelakte onderdelen van een niet "merk" vaak de sluitpost is. Soms is polijsten genoeg en vaak is het na twee maanden in NL wel uitgehard en ook echt hard genoeg. En auto moet je ook niet binnen een maand nadat ie gespoten is gaan polijsten, maximaal heel voorzichtig wassen.

Polijst hem goed na het lakken en dan na een twee maanden nog een keer als je hem echt mooi wilt houden met een goede wax laag, beadmaker of desnoods coating. Maargoed dat hangt af hoeveel waarde je aan een glimmende fiets hangt.

Je ziet dat met tijd en onderdelen sprokkelen je echt voor leuke bedragen mooie fietsen kunt bouwen.

Etoe heeft mooie YT filmpjes, al vergis je je er denk ik in dat hij wel een echte pro is, pas zag ik een parelmoer Trek van hem.

CayoEvo
Forum-lid

Gebruikersavatar CayoEvo 10 jan 2025 12:30

Mooi project en topic. Ben benieuwd naar het eindresultaat

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 10 jan 2025 13:06

CampaYolo schreef: 09 jan 2025 20:25
Se7en schreef: 09 jan 2025 18:59
Als je op het kanaal "etoe" op youtube zoekt kan je de doe het zelf instructies vinden.
https://youtu.be/ll2H9BYyJAk?si=64zefjdugpEMS2kz
Als je dan aan hem refereert, waarom volg je dan niet zijn voorbeeld om het compleet kaal te schuren? en een goede 2k primer te gebruiken?

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 10 jan 2025 13:16

@ gravelist.
Ik volg de instructies van de fabrikant van het spul. Scheelt natuurlijk wel weer wat grammen, maar dit wordt toch al geen project voor de weight weenies.

@ wasbeer2006
Precies, een half jaar rustig onderdelen sprokkelen. Als je maar genoeg geduld hebt kom je vanzelf (bijna) nieuwe spullen tegen voor een mooi prijsje.
Op YT ziet het er overigens zeer simpel uit, ik laat nog weten hoe dat nou in het echt verloopt. :D

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 jan 2025 13:28

Ja haha, die Etoe lijkt me wel een talent. Maar iig leuk om te proberen

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 10 jan 2025 13:53

CampaYolo schreef: 10 jan 2025 13:16 @ gravelist.
Ik volg de instructies van de fabrikant van het spul. Scheelt natuurlijk wel weer wat grammen, maar dit wordt toch al geen project voor de weight weenies.
Het gaat me niet om het gewicht, maar om de uiteindelijke hechting. Etoe schuurt altijd alle Carbon frames af. En brand video’s van andere “cowboys” altijd die dat niet doen en dan een slechte hechting hebben compleet af.

En echt instructies opvolgen doe je niet; dit staat op de site van stardust;

“Als het frame van koolstof of ruw metaal is, moet verplicht een hecht primer aangebracht worden”

Ben dus benieuwd hoe je verdere lagen gaan uitzien.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 10 jan 2025 14:42

Het aanbrengen van de krisallizer vloeistof is appeltje eitje. Gewoon alles goed nat spuiten.
Het moet wel een beetje op temperatuur opdrogen, zodoende heb ik de logeerkamer omgetoverd tot sauna.
Het spul ruik je nauwelijks, het druppelt alleen wel. Na een half uurtje is het opgedroogd.
Afbeelding

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 10 jan 2025 15:37

De volgende stap is zwarte lak aanbrengen en dit iets later nat te schuren. Volgens Stardust moet je na maximaal 2 minuten :shock: schuren, volgens elke andere bron die ik heb kunnen vinden na 20 minuten/ vingerdroog. Daarom heb ik vanaf het begin ook 2 PVC pijpjes meegenomen in het hele proces zodat ik die nu eerst op 2 verschillende manieren kan uitproberen. Uit deze test is gebleken dat de zwarte lak best wel een beetje droog mag zijn alvorens te schuren. Wie had dat gedacht ;)

Als je het goed doet krijg je zoiets:
Afbeelding

Als je het niet goed doet is dit het resultaat: :(
Afbeelding
Kristallizer nog niet droog genoeg? Zwarte lak te dik/ toch nog wat te nat? :roll:
Bij de voorvork heb ik beide lagen een stuk langer laten drogen, met succes. (Al lijk je in dat stuk frame wat wel gelukt is meer diepte te zien.)
Afbeelding

Het frame ga ik terug schuren en opnieuw proberen, ik heb nog genoeg Kristallizer. Al doende leert men.
Ik haal een nieuw spuitbusje zwarte lak bij een lokale autospuiterij. Het meegeleverde busje spoot niet erg lekker, gezien wat het kost vind ik dat wel kwalijk.
Afbeelding

Plaats reactie