Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Build & Paint: medium budget gravelbike.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2025 11:31

Ondertussen is het frame opgeschuurd. (P500)
De zwarte lak die er door SPcycle op is gespoten is redelijk zacht te noemen, dus vrij makkelijk te schuren.
Als je dit frame zo zou gebruiken denk ik wel dat het snel krast.

De garage is inmiddels ingericht als spuitcabine. Het gaat nog wel een uitdaging worden om dit goed te ventileren én warm te houden.
Hopelijk komen vanmiddag de spuitbussen binnen. Nu eerst even een stukje fietsen voordat de winterse neerslag hier is.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

mhr-zip
Forum-lid

mhr-zip 08 jan 2025 11:51

CampaYolo schreef: 08 jan 2025 11:31 Ondertussen is het frame opgeschuurd. (P500)
De zwarte lak die er door SPcycle op is gespoten is redelijk zacht te noemen, dus vrij makkelijk te schuren.
Als je dit frame zo zou gebruiken denk ik wel dat het snel krast.

De garage is inmiddels ingericht als spuitcabine. Het gaat nog wel een uitdaging worden om dit goed te ventileren én warm te houden.
Hopelijk komen vanmiddag de spuitbussen binnen. Nu eerst even een stukje fietsen voordat de winterse neerslag hier is.
Mijn vader legde in deze tijd van het jaar altijd de spuitbussen in warm (lauw water), als de lak warm is dan vloeide het beter.
iig, bewaar ze sowieso niet in je koude schuur.

(Dit is een verkapte "ik volg" natuurlijk :lol: )
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 08 jan 2025 13:12

Jep, deed ik vroeger met modelbouw ook. Werkt perfect.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2025 17:12

Alles tot in den treure ontvet, geschuurd, schoongemaakt, nog meer schuren, weer schoonmaken en nog een keer ontvet.
Alles netjes afgeplakt. Ik heb een scalpel gebruikt om de tape netjes af te snijden.
Alle boutjes heb ik (met wat tape) in de boutgaatjes gedraaid, er komen namelijk best veel lagen lak op.

Daarover gesproken, het wordt een Candy kleur roze met kristaleffect probeersel.
Ik heb hiervoor een kant en klare set besteld (ik speel op safe), dat is vrij prijzig.
Er staan ook een aantal filmpjes op youtube over hoe zelf kristallizer te maken en met wat voor soorten lak je aan de slag moet, maar dat durf ik nog niet aan.

Goede tips laat ik niet liggen, de 1e spuitbussen liggen in een emmer lauw water.
Laatst gewijzigd door CampaYolo op 08 jan 2025 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2025 19:17

Afbeelding
Afbeelding

De 1e van vele lagen zit er op.
Dit is een semi transparante aluminiumverf. Je ziet het bij de 1e keer niet meteen goed zitten, dus ik in al mijn ijverigheid iets teveel in 1 keer gespoten. Daardoor een klein druipertje in de voorvork, maar dat komt nog wel goed. In totaal ben ik er 5 keer overheen gegaan.
Voor de rest ben ik zeer tevreden over het resultaat tot nu.
De verf zelf bevat kleine "flakes" (glitters). Een goed filtermasker en voldoende ventilatie is echt een must bij dit spul.
Nadien zag ik er zelf ook uit als een wandelende discobal.

De volgende stap is om hier een speciale vernislaag over aan te brengen en dat na uitharding op te schuren met P800.

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 08 jan 2025 19:37

Heb je geen primer gebruikt?

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 08 jan 2025 19:44

CampaYolo schreef: 08 jan 2025 17:12 Alles tot in den treure ontvet, geschuurd, schoongemaakt, nog meer schuren, weer schoonmaken en nog een keer ontvet.
Alles netjes afgeplakt. Ik heb een scalpel gebruikt om de tape netjes af te snijden.
Alle boutjes heb ik (met wat tape) in de boutgaatjes gedraaid, er komen namelijk best veel lagen lak op.

Daarover gesproken, het wordt een Candy kleur roze met kristaleffect probeersel.
Ik heb hiervoor een kant en klare set besteld (ik speel op safe), dat is vrij prijzig.
Er staan ook een aantal filmpjes op youtube over hoe zelf kristallizer te maken en met wat voor soorten lak je aan de slag moet, maar dat durf ik nog niet aan.

Goede tips laat ik niet liggen, de 1e spuitbussen liggen in een emmer lauw water.
Waarom heb je het frame geschuurd, één keer schoonmaken en ontvetten was mijns inziens toch voldoende of was de laklaag te slecht om te worden overspoten. Met wat heb je het ontvet en voor de dekking van de kleuren is vooraf een primer aan te bevelen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2025 19:51

CampaYolo schreef: 08 jan 2025 17:12 het wordt een Candy kleur roze met kristaleffect probeersel.
CampaYolo schreef: 08 jan 2025 19:17 Dit is een semi transparante aluminiumverf.
Deze snap ik niet. Is dat voor een onderlaag-effect ofzo?
Benieuwd naar de eindkleur!!
Less is bore

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2025 19:52

@Gravelist en @Orlok
Het frame was zwart gelakt. Bij mijn weten is het aan te bevelen om een volledig uitgeharde laklaag op te schuren. Alleen ontvetten is dan niet voldoende.
Het was aanbevolen deze aluminium kleur over een zwarte/ donkere ondergrond aan te brengen. Dat zou niet noodzakelijk een primer hoeven te zijn, dus zodoende.
Ik heb ontvet met ammoniak.

CampaYolo
Forum-lid

Gebruikersavatar CampaYolo 08 jan 2025 19:55

daniel1975 schreef: 08 jan 2025 19:51
CampaYolo schreef: 08 jan 2025 17:12 het wordt een Candy kleur roze met kristaleffect probeersel.
CampaYolo schreef: 08 jan 2025 19:17 Dit is een semi transparante aluminiumverf.
Deze snap ik niet. Is dat voor een onderlaag-effect ofzo?
Benieuwd naar de eindkleur!!
Klopt, deze alu kleurige onderlaag bepaalt uiteindelijk de tint van de roze candy laag.
Maar voordat het zover is moet ik nog met een kristalliserende vloeistof en ook zwarte lak in de weer.

Se7en
Forum-lid

Gebruikersavatar Se7en 09 jan 2025 18:59

Ik ben heel benieuwd naar de verf en instructies die erbij horen. Heb je een linkje naar wat je besteld hebt?
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 09 jan 2025 20:19

CampaYolo schreef: 08 jan 2025 19:52 @Gravelist en @Orlok
Het frame was zwart gelakt. Bij mijn weten is het aan te bevelen om een volledig uitgeharde laklaag op te schuren. Alleen ontvetten is dan niet voldoende.
Het was aanbevolen deze aluminium kleur over een zwarte/ donkere ondergrond aan te brengen. Dat zou niet noodzakelijk een primer hoeven te zijn, dus zodoende.
Ik heb ontvet met ammoniak.
Het is inderdaad de beste keuze om een uitgeharde bestaande verflaag op te schuren voor de beste hechting. Let dan ook wel op de tijd die de fabrikant aangeeft, wanneer de volgende laag aangebracht moet worden. Indien de laatste laag al te ver is uitgehard, dan is de hechting van de volgende laag ook minder zonder opnieuw schuren.
Zelf zou ik ook zeker een passende primer hebben gebruikt als eerste laag. Dat is altijd de beste brug tussen een onbekende oude laag en de nieuwe lagen.

Verder wel een heel leuk project met bijna hetzelve frame als mijn gravelbike. Ik heb ook de SP-Cycle G058, alleen dan de versie met volledig geïntegreerde kabels inclusief stuur.

Plaats reactie