Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het niet-fietssport andere leuke sporten onderwerp!

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 05 jan 2025 07:55

Je moet maar zo denken, je hebt maar 1 lichaam en 1 leven, zorg daar dan ook goed voor...
Op latere leeftijd zijn hart en vaatziekten de voornaamste doodsoorzaak, door op je voeding te letten icm bewegen/sporten kun je dat zoveel mogelijk voorblijven.
Erfelijk ermee belast zijn is natuurlijk een andere zaak maar dan helpt bovenstaande ook...

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 jan 2025 08:46

Hoeveel procent van de mensen met overgewicht heeft een medische/erfelijke reden….?
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2025 09:42

Allemaal! Ten eerste is (was) vet opslaan een prima overlevingsstrategie en ten tweede zijn we kuddedieren en als we in een omgeving opgroeien waar te veel en te vet eten de norm zijn, is het lastig om daar aan te ontsnappen.

Het kost dus best wat discipline om niet dik te worden in een welvarend land.

Ik heb dan nog makkelijk praten want ik heb thuis altijd weinig maar gezond eten gekregen, wordt niet dik als ik wel te veel en te vet eet en ik vind sporten leuk.

Ik wil overigens niet zeggen dat we dan maar de verantwoordelijkheid bij de mens zelf weg moeten nemen.
Campagnolo Ultra Dork

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 05 jan 2025 10:45

“Vet eten” is het probleem niet, de combinatie van vetten en suikers zijn de grootste boosdoeners.
Als ik lees wat de gemiddelde wielertoerist hier naar binnen kapt aan koolhydraten schrik ik me kapot. Ook heel ongezond namelijk.
Adversity is the Catalyst of Change

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 05 jan 2025 10:50

scottpch64 schreef: 05 jan 2025 07:55 Je moet maar zo denken, je hebt maar 1 lichaam en 1 leven, zorg daar dan ook goed voor...
Op latere leeftijd zijn hart en vaatziekten de voornaamste doodsoorzaak, door op je voeding te letten icm bewegen/sporten kun je dat zoveel mogelijk voorblijven.
Erfelijk ermee belast zijn is natuurlijk een andere zaak maar dan helpt bovenstaande ook...
Dat is natuurlijk zo, maar, een lang leven is mijn inziens een beetje een te eenzijdige kijk van, de gezondheidszorg ( en de gezondheidscultus op zich) op het leven geworden.
Mijn vader is door zijn goede genen, sober leven en reeds decennia uitgebalanceerd medicatieschema, nu bijna negentig. Hij zit al enkele jaren te wachten op zijn dood, en hoe het er nu naar uit ziet zal hij nog enkele jaren langer moeten wachten. Uiteraard zorgt het gezondheidsapparaat ervoor dat zijn medicatieschema op punt blijft, stel je voor....

Nu pleit ik niet voor losbandigheid in leven noch eten, maar een behoorlijk evenwicht tussen levenskwaliteit en levensverwachting lijkt me belangrijker dan een lang leven an sich.
Uit een recente enquete in Belgie blijkt trouwens dat de meerderheid van de mensen vindt dat gezondheidszorg zich meer zou moeten bezig houden met kwaliteitsverhoging en minder met levensverlenging. Helaas is dat het omgekeerde wat er vanuit bestuurlijk niveau gedicteerd wordt.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 05 jan 2025 10:59

Wat mij betreft, goede voorlichting en vervolgens mag je het lekker zelf beslissen…
Ik neem aan dat jullie ook geen alcohol drinken, kwam vandaag dit artikel tegen.
https://businessam.be/alcohol-een-vermi ... de-staten/

En btw , niets is zo goedkoop als gezond eten en drinken.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 jan 2025 11:46

Lekker en gezond is het probleem, zeker als je bent opgevoed met vet, zout en zoet.
Campagnolo Ultra Dork

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 05 jan 2025 12:03

JPAR schreef: 04 jan 2025 18:23
Jans schreef: 04 jan 2025 15:29
JPAR schreef: 04 jan 2025 15:22

Ik ben het met je eens. Daarmee zie je dus ook meteen de macht van grote bedrijven in de wereld van de politiek. Zolang lobbyisten de dienst uit blijven maken....
Bedoel je nu dat anderen verantwoordelijk zijn voor zijn figuur? Gelukkig zijn er nog voldoende 17/18 jarigen die een ander postuur hebben. Die zijn geen slachtoffer geworden van de macht van de grote bedrijven?
Wat ik bedoel is dat gezonde voeding tegenwoordig minder toegankelijk is dan ongezonde voeding. Bewegen is een vies woord geworden. Etc. De overheid kan daar wat aan doen, maar doet dat niet. Veel is ingegeven door andere belangen en belanghebbenden.
Ik moet hier als beleidsadviseur Sport & Bewegen voor een gemeente toch even op reageren. Wij zijn in onze gemeente bezig om integraal met gezondheid en sport te proberen de burgers zoveel mogelijk de kans te geven om te sporten, bewegen en met voorlichting bewustwording te creëren voor gezonde keuzes. Voor mensen die minder te besteden hebben is er het jeugd en volwassen sport- en cultuurfonds en worden er vanuit de buurtsportcoaches (die voor een subsidie partij werken) veel, laagdrempelige activiteiten georganiseerd voor iedere doelgroep.

Het is altijd makkelijk om te roepen dat de overheid er wat aan kan doen, maar zodra er iets door de overheid word gedaan, door bijv het beperken van verkeerd voedsel, dan wordt het weer als betutteling gezien. Wij kunnen vooral inzetten op bewustzijn en de faciliteiten bieden, maar de inzet en motivatie moet toch echt bij de mensen zelf wegkomen.

Als je bijv bij een lokale voetbalclub begint over gezonde voeding in de kantine en het alcohol gebruik dan word je nog net niet de kantine uitgezet. :roll:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 05 jan 2025 12:05

Ernie C. schreef: 05 jan 2025 11:46 Lekker en gezond is het probleem, zeker als je bent opgevoed met vet, zout en zoet.
Hoezo? Ik kan worteltjes en bloemkool ook lekker maken zonder dat het veel geld kost. En wij drinken gewoon wat water uit de kraan bij het eten. En je hoeft ook niet de hele week wortelen of bloemkool te eten, maar het is wel makkelijk om altijd de kaart te trekken van "ze kunnen er ook niets aan doen". (Is ook niet wat @Ernie hier zegt).

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 06 jan 2025 12:12

Over welke andere leuke sport hebben we het nu eigenlijk ?
older Budweiser

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 06 jan 2025 12:29

Over de liefhebberij van de frequent en dominant aanwezigen op dit forum: mijn mening is beter dan de jouwe. Ben benieuwd hoeveel van die lui op het knopje voor hulp van de beheerder gaan drukken.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 jan 2025 12:30

Darters die meer worteltjes en bloemkool moeten eten.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie