Lease fiets voor en nadelen.
Ik heb op 22 maanden tijd net geen 9400 km op de leasefiets. Meer dan de helft daarvan is woon-werk verkeer.
De overheid (België) steunt wel bedrijfswagens en draagt zo bij aan alle fileleed . Het totale bedrag dat ze in het bijdragen aan fietslease steken is vele malen kleiner dan bedrijfswagens. En daar wordt ook niet op wat luxe gekeken. Weinig budgetwagens worden daar gekozen...
Fietsen draagt bij tot een gezondere werknemer die minder afwezig is, is een klein stukje oplossing om files tegen te gaan, en speelt een kleine rol in klimaatbeleid. En ik heb gekozen voor een lokaal fietsmerk, dus ook economisch interessant. Win-win right?
De overheid (België) steunt wel bedrijfswagens en draagt zo bij aan alle fileleed . Het totale bedrag dat ze in het bijdragen aan fietslease steken is vele malen kleiner dan bedrijfswagens. En daar wordt ook niet op wat luxe gekeken. Weinig budgetwagens worden daar gekozen...
Fietsen draagt bij tot een gezondere werknemer die minder afwezig is, is een klein stukje oplossing om files tegen te gaan, en speelt een kleine rol in klimaatbeleid. En ik heb gekozen voor een lokaal fietsmerk, dus ook economisch interessant. Win-win right?
-
- Forum-lid
Eens. Als woon-werk op de fiets middels een financiële impuls gestimuleerd kan worden, dan lijkt mij dat helemaal niet verkeerd. In Nederland is het aantal files met 8% gestegen in het afgelopen jaar. Een hogere reiskostenvergoeding voor de fiets t.o.v. de auto lijkt mij dan ook niet verkeerd. Ik ben mij ervan bewust dat niet voor iedereen woon-werk op de fiets haalbaar is, maar zij die het wel doen zouden wat mij betreft beloond moeten worden. Hetzelfde geldt voor mensen die er een gezonde levensstijl op nahouden, maar dat gaat wellicht wat te ver richting controle.
Dat mensen vervolgens een dure fiets aanschaffen/leasen is ook een keuze van de desbetreffende persoon. Als zij het kunnen bekostigen en er plezier aan beleven, waarom niet?
Ik heb het leasen van een fiets wel eens bij mijn werkgever geopperd, maar er zijn weinig oren naar bij HR.
Dat mensen vervolgens een dure fiets aanschaffen/leasen is ook een keuze van de desbetreffende persoon. Als zij het kunnen bekostigen en er plezier aan beleven, waarom niet?
Ik heb het leasen van een fiets wel eens bij mijn werkgever geopperd, maar er zijn weinig oren naar bij HR.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tis een drama op de weg geworden idd.
Sinds covid alleen maar meer mensen in de auto.
Mijn zusje bij Rijkswaterstaat krijgt wel hogere reiskosten vergoeding als ze op de fiets komt ipv auto.
Sinds covid alleen maar meer mensen in de auto.
Mijn zusje bij Rijkswaterstaat krijgt wel hogere reiskosten vergoeding als ze op de fiets komt ipv auto.
Less is bore
-
- Forum-lid
Ik ben daar een groot voorstander van, maar ik denk dat een dergelijke mening zou kunnen leiden tot een heel andere discussie die meer politiek van aard is.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Autovergoeding is al veel te laag. En dan pak je de mensen die niet anders kunnen.
Less is bore
Of mensen die helemaal zelf ervoor gekozen hebben om ver van het werk te wonen.daniel1975 schreef: ↑28 dec 2024 09:55 Autovergoeding is al veel te laag. En dan pak je de mensen die niet anders kunnen.
Mensen die met de auto gaan hebben voor zichzelf bijna altijd een goede reden om de auto nodig te hebben.
Bij mijn werk is een te kort aan parkeerruimte op het terrein zelf,maar als ik binnen een straal van 5km zie wie er met de fiets kunnen komen zijn dat er best veel.Geen idee of de werkgever aan kan geven dat bv mensen die binnen 5km wonen met de fiets kunnen komen.Jans schreef: ↑28 dec 2024 10:28Of mensen die helemaal zelf ervoor gekozen hebben om ver van het werk te wonen.daniel1975 schreef: ↑28 dec 2024 09:55 Autovergoeding is al veel te laag. En dan pak je de mensen die niet anders kunnen.
Mensen die met de auto gaan hebben voor zichzelf bijna altijd een goede reden om de auto nodig te hebben.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Ja doei. Alle werknemers in de havens, afgelegen industrieterreinen, die geen huis in de buurt van hun werk kunnen betalen, wonen buiten de Randstad en werk in de Randstad. Zijn heel veel mensen met een goede reden om een auto nodig te hebben.Jans schreef: ↑28 dec 2024 10:28Of mensen die helemaal zelf ervoor gekozen hebben om ver van het werk te wonen.daniel1975 schreef: ↑28 dec 2024 09:55 Autovergoeding is al veel te laag. En dan pak je de mensen die niet anders kunnen.
En ja, wat Nijkie zegt: er zijn genoeg mensen die wél op de fiets kunnen.
Less is bore
Ik kan jullie geruststellen, wij zijn nooit met de auto naar het werk gegaan, op een enkele uitzondering na. Onze kinderen gaan altijd of bijna altijd op de fiets. Er zijn voor veel mensen momenten dat je wel keuzes kunt maken. Ik zie juist best redelijk wat mensen die wel in de Randstad wonen en er buiten werken. Is ook een keuze.daniel1975 schreef: ↑28 dec 2024 11:14Ja doei. Alle werknemers in de havens, afgelegen industrieterreinen, die geen huis in de buurt van hun werk kunnen betalen, wonen buiten de Randstad en werk in de Randstad. Zijn heel veel mensen met een goede reden om een auto nodig te hebben.Jans schreef: ↑28 dec 2024 10:28Of mensen die helemaal zelf ervoor gekozen hebben om ver van het werk te wonen.daniel1975 schreef: ↑28 dec 2024 09:55 Autovergoeding is al veel te laag. En dan pak je de mensen die niet anders kunnen.
En ja, wat Nijkie zegt: er zijn genoeg mensen die wél op de fiets kunnen.
En einde lease; laat je de fiets bij de leasing maatschappij achter of neem je die over?
Bij mijn leasing kan ik de fiets na 3 of 4 jaar overnemen voor 15% van de prijs.
(En de leasing zit in mijn Mobiliteitsbudger dat ik zo maximaal op doe, anders ging de overschot van dat budget naar de firma; ' t verplicht me wel in 2de Klasse te sporen op binnen mijn budget te blijven).
Bij mijn leasing kan ik de fiets na 3 of 4 jaar overnemen voor 15% van de prijs.
(En de leasing zit in mijn Mobiliteitsbudger dat ik zo maximaal op doe, anders ging de overschot van dat budget naar de firma; ' t verplicht me wel in 2de Klasse te sporen op binnen mijn budget te blijven).
Ik ben alvast van plan die over te nemen. Als ik me niet vergis ook aan 15%.
Velen verkopen hem daarna om nog wat geld te recuperen en beginnen opnieuw.
Aan het einde van de rit zal ik dan 60% van de nieuwprijs betaald hebben.
Velen verkopen hem daarna om nog wat geld te recuperen en beginnen opnieuw.
Aan het einde van de rit zal ik dan 60% van de nieuwprijs betaald hebben.