SkS Raceblade
IK had tot nu toe enkel een soort ass saver om de spray van m'n rug te houden.
Maar ik rij elke winter wat meer en ga toch voor spatbordjes gaan volgende keer. Fiets en benen blijven zo ook wat schoner.
Ik ga er ook niet echt offroad mee gaan.
Het achter spatbord zit op drie plaatsen vast. Het voorste spatbord is in twee delen.
Maar ik rij elke winter wat meer en ga toch voor spatbordjes gaan volgende keer. Fiets en benen blijven zo ook wat schoner.
Ik ga er ook niet echt offroad mee gaan.
Het achter spatbord zit op drie plaatsen vast. Het voorste spatbord is in twee delen.
Ik heb afgelopen winter veel kilometers op de winterfiets gemaakt met deze spatbordjes, en ze zijn erg goed bevallen. De ervaring van Dwangarbeider deel ik niet, de spatbordjes zorgden er bij mij voor dat het meeste water al vroeg werd "gevangen" en afdroop middels de achterkant van het spatbord, waardoor remmen en onderste balhoofdlager niet extra smerig werden.
Het klopt wel dat de framebevestiging gaat schuren en dat dit lakbeschadiging oplevert, ik zou deze dan ook niet zo snel op mijn "goede" fiets monteren.
Omdat ik afgelopen winter eigenlijk nooit op mijn winterfiets heb gereden zonder de spatbordjes heb ik wel besloten om ze te vervangen voor de sks raceblade long. Eens kijken of die extra stukjes wat schelen en het geeft een wat fiets-vriendelijkere, maar permanentere, bevestiging.
Het klopt wel dat de framebevestiging gaat schuren en dat dit lakbeschadiging oplevert, ik zou deze dan ook niet zo snel op mijn "goede" fiets monteren.
Omdat ik afgelopen winter eigenlijk nooit op mijn winterfiets heb gereden zonder de spatbordjes heb ik wel besloten om ze te vervangen voor de sks raceblade long. Eens kijken of die extra stukjes wat schelen en het geeft een wat fiets-vriendelijkere, maar permanentere, bevestiging.
Even een oud topic omhoog schoppen:
Ik heb sinds een paar weken de raceblade pro XL. Mijn observaties;
Deels doet t wat ik verwacht: mijn rug en achterliggers blijven schoon. Deels ook niet: mijn schoenen spetteren nog steeds flink nat (spray van voorwiel, ondanks dat die spatlap best laag heb zitten). Ook komt er nog best veel prut van het voorwiel ‘terugwaaien’ tegen stuur, borst en bril. Maar goed, daar zit dat spatbord ook niet.
En dan: montage…
Mijn voorvork (Giant TCR) heeft een vlakke achterkant. De Raceblades hebben een rond rubber voor montage. Gevolg; weinig contactoppervlak, dus beetje wiebelig. Ook achtervork heeft zo’n ding: past net niet lekker, waardoor de boel beetje beweegt.
Herkennen mensen dit beeld? En zijn er evt betere alternatieven? If not: dan ga ik lekker hobbyen en wat aangepaste opvulstukjes klussen…
Ik heb sinds een paar weken de raceblade pro XL. Mijn observaties;
Deels doet t wat ik verwacht: mijn rug en achterliggers blijven schoon. Deels ook niet: mijn schoenen spetteren nog steeds flink nat (spray van voorwiel, ondanks dat die spatlap best laag heb zitten). Ook komt er nog best veel prut van het voorwiel ‘terugwaaien’ tegen stuur, borst en bril. Maar goed, daar zit dat spatbord ook niet.
En dan: montage…
Mijn voorvork (Giant TCR) heeft een vlakke achterkant. De Raceblades hebben een rond rubber voor montage. Gevolg; weinig contactoppervlak, dus beetje wiebelig. Ook achtervork heeft zo’n ding: past net niet lekker, waardoor de boel beetje beweegt.
Herkennen mensen dit beeld? En zijn er evt betere alternatieven? If not: dan ga ik lekker hobbyen en wat aangepaste opvulstukjes klussen…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Ga deze eens proberen, zojuist besteld: https://www.mantel.com/ass-savers-win-w ... complete=1
Herkenbaar maar niet problematisch. Mijn Canyon Ultimate vork heeft ook een vlakke achterkant maar de spatborden zijn heel licht en de rubbers kan je strak genoeg aantrekken. Geen probleem met de achtervork.fietsslak schreef: ↑22 dec 2024 09:54 En dan: montage…
Over het algemeen zeer tevreden van deze spatborden.
Weet er iemand welke spatborden Visma-Lease-a-bike gebruikt (foto van Robert Geesink):

De rubbers zijn typisch SKS maar de Speedrocker heeft klittenband bevestiging en niet de rubber bevestiging en de Speedrocker heeft ook een stukje voor de vooorvork dat hier ontbreekt.
Laatst gewijzigd door roelw op 26 dec 2024 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Zijn idd Speedrockers, irritante is dat ze voor klittenband gebruikt hebben, op een hobbelweg kunnen de 2 spatbordjes zakken en ineens op je voorwiel belanden.
Achter met de rubber strips is prima!
Achter met de rubber strips is prima!
Ik gebruik deze set nu voor het tweede winterseizoen op mijn winter- / slechtweer fiets. In de basis bevallen ze mij prima en fiets ik gedurende het najaar en de winter ook niet zonder. Het afstellen kost even tijd, maar als dat eenmaal is gedaan, dan zitten ze ook prima.
Voordelen:
Ze houden de fiets redelijk schoon van opspattend water, vuil, modder, zand e.d. (vooral aan de voorzijde).
Mijn rug en broek worden niet meer vies door opspattend water en vuil.
Ook blijf ik zo goed als droog.
Als je ze eenmaal goed hebt afgesteld, dan kun je ze vrij eenvoudig monteren en verwijderen naar behoefte (die van mij zitten er eigenlijk standaard altijd op).
Nadelen:
Ze sluiten niet helemaal aan bij het frame. Dat zal ook per fiets verschillen, afhankelijk van het afstellen. Hierdoor is het zo dat mijn fiets voornamelijk bij de achterbrug toch nog vuil wordt tijdens het rijden.
Ze zijn multifunctioneel en daardoor sluiten ze niet op elk frame even goed aan. Het is altijd even puzzelen met monteren en afstellen.
Tijdens het rijden trillen ze af en toe (maakt wat geluid) en ook kan er - als ze dicht op de band zitten - soms wat blad tussen band en spatbord komen.
Over het algemeen wegen de voordelen bij mij op tegen de nadelen en ben ik er over het algemeen erg tevreden mee. Het scheelt mij natte en vieze kleding en voor het overgrote deel een vieze fiets.
Sommige mensen ervaren schuurplekken op de lak. Dat kun je voorkomen door wat beschermende folie / tape op die plekken te plakken waar je de spatborden monteert.
Voordelen:
Ze houden de fiets redelijk schoon van opspattend water, vuil, modder, zand e.d. (vooral aan de voorzijde).
Mijn rug en broek worden niet meer vies door opspattend water en vuil.
Ook blijf ik zo goed als droog.
Als je ze eenmaal goed hebt afgesteld, dan kun je ze vrij eenvoudig monteren en verwijderen naar behoefte (die van mij zitten er eigenlijk standaard altijd op).
Nadelen:
Ze sluiten niet helemaal aan bij het frame. Dat zal ook per fiets verschillen, afhankelijk van het afstellen. Hierdoor is het zo dat mijn fiets voornamelijk bij de achterbrug toch nog vuil wordt tijdens het rijden.
Ze zijn multifunctioneel en daardoor sluiten ze niet op elk frame even goed aan. Het is altijd even puzzelen met monteren en afstellen.
Tijdens het rijden trillen ze af en toe (maakt wat geluid) en ook kan er - als ze dicht op de band zitten - soms wat blad tussen band en spatbord komen.
Over het algemeen wegen de voordelen bij mij op tegen de nadelen en ben ik er over het algemeen erg tevreden mee. Het scheelt mij natte en vieze kleding en voor het overgrote deel een vieze fiets.
Sommige mensen ervaren schuurplekken op de lak. Dat kun je voorkomen door wat beschermende folie / tape op die plekken te plakken waar je de spatborden monteert.
- fredmtb-sport
- Forum-lid
- Contact
Wel leuk dat dit topic weer tevoorschijn komt na zoveel jaar. Besef nu ook dat ik nog steeds met de oude raceblades fiets (pagina 1).
Nog steeds dezelfde fiets, maar banden wat breder (voor even 45mm en achter 40mm) en past allemaal maar matig om eerlijk te zijn.
Ik ga ook volledig mee met opmerking van roelw mbt waarom geen gravelversie van de raceblades. Ben bang dat SKS dan zegt "Speedrocker".
@CayoEvo: Jij bent dus tevreden, heb je ook foto's van hoe het zit en met welke breedte banden fiets jij?
Nog steeds dezelfde fiets, maar banden wat breder (voor even 45mm en achter 40mm) en past allemaal maar matig om eerlijk te zijn.
Ik ga ook volledig mee met opmerking van roelw mbt waarom geen gravelversie van de raceblades. Ben bang dat SKS dan zegt "Speedrocker".
@CayoEvo: Jij bent dus tevreden, heb je ook foto's van hoe het zit en met welke breedte banden fiets jij?
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........
Zou verboden moeten worden..........
Ik ben er inderdaad erg over te spreken. Ik fiets met 28 mm banden. Even moeten zoeken, maar onderstaand een foto van mijn winter- / slechtweer fiets met de spatbordjes gemonteerd:fredmtb-sport schreef: ↑28 dec 2024 16:27 @CayoEvo: Jij bent dus tevreden, heb je ook foto's van hoe het zit en met welke breedte banden fiets jij?

Let wel op dat je twee versies hebt: de raceblade pro en de raceblade pro XL. Die laatste heb je nodig voor bredere banden (heb ik zelf ook).