Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

neutrons of fulcrum racing 3

trimmer
Forum-lid

trimmer 13 dec 2009 13:00

Ik heb recent een setje wielen Weinman dpx 36 spaaks met Ulegra naven aangeschaft. Nu krijg ik onverwachts komende jaar de gelegenheid om met een club een weekje in de Dolomieten te gaan rijden . Aangezien mijn wielen behoorlijk zwaar zijn zit ik te denken om een setje wielen bij te kopen die ik voor het klimmen kan inzetten. Ik dacht aan Fulcrum racing 3 of Campagnolo neutron.
Nu heb ik hier al wel gelezen dat Fulcrum eigenlijk ook van campagnolo is.
Ik weeg 67 kilo en ben gewoon een wielertourist die niets hoeft te winnen maar wel graag de Dolomieten over wil komen. Mijn fiets is afgemonteerd met Ultegra. Financieel denk ik dan een de Fulcrums. is dat een goede keuze ?

zito
Forum-lid

zito 13 dec 2009 13:37

Ik zou voor de Fulcrum's gaan aangezien je met Shimano rijd. Ik heb zelf de R3 en vindt deze zeker goed. Ik heb met de R3's in de Italiaanse Alpen gereden en ben deze zeer goed overgekomen. Ze zijn ook zeer sterk en kunnen wel veel meer aan dan 67 kilo ;)

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 13 dec 2009 14:21

Met die Rigida DPX/Ultegra wielen ga je ook zeker de Dolomieten overkomen. Het zal misschien 400 gram schelen met het Fulcrum setje, als je niets hoeft te winnen zou ik me daar niet zo druk over maken...
Ander vraagje, waarom heb je dan niet meteen de Fulcrums gekocht i.p.v. de Rigida's?

trimmer
Forum-lid

trimmer 13 dec 2009 14:47

Chasse Patate schreef: Ander vraagje, waarom heb je dan niet meteen de Fulcrums gekocht i.p.v. de Rigida's?

Ik heb met 2 goedkope wielsetjes met 20 spaaks velgen gereden en allebij een flinke slag in het achterwiel gereden. Daarom koos ik 36 spaaks omdat dat steviger is. Echter toen ik die kocht was ik niet voornemens om verder te komen dat de mergellandroute, de Ardennen en de Eifel. Nu kreeg ik onverwachts de gelegenheid om mee te gaan naar de Dolomieten maar ik heb me laten vertellen dat dat een stuk zwaarder is. Daarom ging ik eraan denken om er een lichter setje bij te kopen. Ik heb ook gelezen dat aero een grootte invloed heeft maar ik heb elders op internet gelezen dat dat pas speelt vanaf 30 km/u. Als ik zo hard kon klimmen ging ik wedstrijden rijden. Dus dat speelt voor mij niet zo.

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 13 dec 2009 15:03

Als je per se op zoek bent naar een licht setje zou ik eens kijken naar de Shimano WH-7850 CL wielen, het setje weegt ongeveer 1380 gram, dat is ongeveer 600 gram lichter dan die Rigida wielen. Maar dan nog, - 600 gram met 67 kilo, er zijn ook mensen met een gewicht van 90-95 kilo die de Dolomieten overkomen...

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 13 dec 2009 15:07

Je zal met een lichtere wielset een paar seconden, misschien een minuut eerder boven zijn. Maar als je met de fulcrums boven komt dan kom je dat met die handgespaakte set ook wel.

trimmer
Forum-lid

trimmer 13 dec 2009 15:22

gaisdergerman schreef:Je zal met een lichtere wielset een paar seconden, misschien een minuut eerder boven zijn. Maar als je met de fulcrums boven komt dan kom je dat met die handgespaakte set ook wel.

Oke als het zo weinig uitmaakt dan lijkt het onzin om weer 330€ uit te geven voor een extra setje wielen. Overigens geloof ik niet dat mijn setje handgespaakt is. Ik heb ze zo als set gekocht bij blade bikes in Tilburg.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 13 dec 2009 15:26

Dat was ook mijn idee. Als je niet tevreden bent over je huidige set kan je altijd nog wat anders kopen.

e1colnago
Forum-lid

e1colnago 13 dec 2009 15:39

Ik zou voor de Neutrons gaan. Ik rijd er zelf al 4 jaar mee en ben er ook al mee in de Dolomieten en de Alpen geweest. Ik heb er ook mee gekoerst en ze bollen super. De naven zijn van de Record klasse,dat wil al wat zeggen. Fulcrum is normaal toch een stapje lager, dat voel je als je een wiel los in je handen laat draaien.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 dec 2009 16:56

Uh er zit toch wel heel wat tussen de 7850 C24 CL's en LW Ventoux's. Die CL's hebben een aluminium velg waar een stuk carbon aangelijmd is, het is niet een volledig carbon velg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 dec 2009 17:01

Tsjonge, tsjonge, dat gewicht van die wielen bepaalt echt niet of je wel of niet de Dolomieten- (of andere) bergpassen over komt. Als je èn denkt dat het je helpt, èn je er het geld voor (over) hebt, èn het mooi vind, dan kun je natuurlijk een stel goede, lichte "klimwielen" aanschaffen. Maar je kunt met die euro's ook veel andere leuke dingen doen. Ik ben van de oude garde en ben "vroeger" met "zware" stalen rossen ook prima over de hoogste alpencols gekomen. Ambitie, conditie, goede verzorging en voorbereiding zijn minstens zo belangrijk. Natuurlijk moet je materiaal wèl goed in orde zijn, maar een paar ons meer of minder..... Ik zou er nog maar eens een nachtje over slapen;).
60 x Ventoux

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 13 dec 2009 17:05

Voor 1 setje Lightweight Ventoux koop je 4 setjes Shimano DA WH-7850 CL... hoe gek wil je het maken?...

Plaats reactie