Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Goede ketting

hoorntje
Forum-lid

hoorntje 16 dec 2009 22:30

Hoi,

de vraag zal vast al tig keer gesteld zijn: welke ketting is goed voor mijn fiets?
Mijn fiets is een Stevens supreme met Alfine 8 versnellingen en voor een 2 blads derailleur. De ketting is een Shimano CN HG-53 (http://www.stevensbikes.de/2009/index.p ... ent#inhalt)
Ik gebruik deze fiets dagelijks voor woon-werk verkeer en rijd ongeveer 100 km per week. Nu smeerde ik 2-wekelijks met Pedros go! en nu ben ik overgestapt naar Cyclon ATB wet lube, en maak ook de tandwielen schoon met een borsteltje (zandkorrels etc). De ketting lijkt me van goede kwaliteit maar als de ketting versleten is welke kan ik dan het beste kiezen. Ik gebruik eigenlijk alleen het grote blad voor en schakel dus alleen achter.
Als de smeermiddelen op zijn ga ik Squirtdry lube proberen.

Alvast dank,
vr gr
Marco

eric_v
Forum-lid

eric_v 16 dec 2009 23:00

"De ketting lijkt me van goede kwaliteit maar als de ketting versleten is.."

come back later!:p

hoorntje
Forum-lid

hoorntje 17 dec 2009 00:13

Eric_V schreef:"De ketting lijkt me van goede kwaliteit maar als de ketting versleten is.."

come back later!:p

Tsja, dat heb je als je nieuw in deze wereld ben.....

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 17 dec 2009 13:53

Aangezien je ketting bijna recht loopt, zal die wel een tijdlang meegaan. Een HG-53 is misschien iets gevoeliger voor roestplekjes.

Beetje jammer dat je niet voor enkel voorblad bent gegaan, aangezien je aangeeft nauwelijks te schakelen aan de voorkant. Enkel voorblad + naafversnelling = perfect rechte ketting. Dan kan je een nog goedkopere en meer duurzame singlespeed ketting gebruiken.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

hoorntje
Forum-lid

hoorntje 17 dec 2009 18:16

kaj1500 schreef:Aangezien je ketting bijna recht loopt, zal die wel een tijdlang meegaan. Een HG-53 is misschien iets gevoeliger voor roestplekjes.

Beetje jammer dat je niet voor enkel voorblad bent gegaan, aangezien je aangeeft nauwelijks te schakelen aan de voorkant. Enkel voorblad + naafversnelling = perfect rechte ketting. Dan kan je een nog goedkopere en meer duurzame singlespeed ketting gebruiken.

Tsja,

ik ging voor een fiets met Alfine versnelling gewoon omdat als het onderhoud aankomt dat mijn zwakste plek is. En toevallig zat daar een dubbel blad op.
Na de proefrit wist ik meteen dat dit de fiets was die ik zocht, wat een genot om hier op te mogen fietsen.
Dus met goede smering denken jullie dat ik de 10000 km wel red met deze ketting?
Ik heb vandaag wel vanwege de pekel mijn fiets even afgespoeld met koud water.

gr
Marco

hoorntje
Forum-lid

hoorntje 27 dec 2009 22:57

Zijn die kettingslijtagemeter-hulpjes nog wat?

gr
Marco

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 28 dec 2009 00:25

die zijn perfect en helpen je om op tijd je ketting te vervangen en kosten te besparen vwb vervanging van je cassette. bij tijdig vervangen van de ketting duurt het, natuurlijk afhankelijk van omstandigheden en onderhoud, 4 tot 5 kettingen eer je de cassette moet wisselen. bij doorrijden met een versleten ketting kost het een cassette per ketting!
gaat niet, bestaat niet!

hoorntje
Forum-lid

hoorntje 28 dec 2009 22:06

fredkarsten schreef:die zijn perfect en helpen je om op tijd je ketting te vervangen en kosten te besparen vwb vervanging van je cassette. bij tijdig vervangen van de ketting duurt het, natuurlijk afhankelijk van omstandigheden en onderhoud, 4 tot 5 kettingen eer je de cassette moet wisselen. bij doorrijden met een versleten ketting kost het een cassette per ketting!

Dank voor je info. De fietsenmaken hier in de buurt vond het maar niks. Die had eigen meetmethoden
Z it er ook nog verschil in per merk? Lijkt mij dat het wel erg precies moet zijn om tot 0.75% of 1% te komen.

gr
Marco

pim3
Forum-lid

pim3 28 dec 2009 22:42

De lengte van de schakels van een ketting is bij ieder merk gelijk. Bij 0.75% kun je je ketting gewoon vervangen, en een andere erop leggen. Merk je dat het kransje begint te slijten, dan kun je dit bij sommige achternaven met een enkele krans gewoon omdraaien. Begin je als het ware gewoon de andere kant van de tanden van het kransje te verslijten. Of dat bij Alfine lukt weet ik alleen niet uit m'n hoofd.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 28 dec 2009 23:30

Zo'n slijtage metertje is er vooral om te voorkomen dat je dure cassette's en kettingbladen aan gort gaat rijden.
Je kunt het ook met een schuifmaat meten.

m-gineering heeft er een informatief stukje over op de site staan.
http://www.m-gineering.nl/ketting.htm

Ik ben er wel benieuwd naar hoe lang je nu met een ketting gaat doen.

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 28 dec 2009 23:35

of de tandjes versleten zijn kun je eventueel meten met de rohloff cassettenmeter.
net zo goed of eigenlijk nog beter is de tandjes met je nagel te controleren of er braampjes opzitten (dat is ook meten). zo ja, dan vervangen.
maar nogmaals, normaliter 4 tot 5 versleten kettingen eer de cassette op is.
het is echte onzin dat met de ketting ook de cassette moet worden vervangen.
en de oude fietsemakers truc om de ketting los te trekken van het voorblad en dan de slijtage in te schatten is niet meer van deze tijd en echt niet nauwkeurig met de moderne ketting constructies.
gaat niet, bestaat niet!

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 28 dec 2009 23:44

fredkarsten schreef:of de tandjes versleten zijn kun je eventueel meten met de rohloff cassettenmeter.
net zo goed of eigenlijk nog beter is de tandjes met je nagel te controleren of er braampjes opzitten (dat is ook meten). zo ja, dan vervangen.
maar nogmaals, normaliter 4 tot 5 versleten kettingen eer de cassette op is.
het is echte onzin dat met de ketting ook de cassette moet worden vervangen.
en de oude fietsemakers truc om de ketting los te trekken van het voorblad en dan de slijtage in te schatten is niet meer van deze tijd en echt niet nauwkeurig met de moderne ketting constructies.

Cassette is bij deze fiets niet aan de orde. Het gaat namelijk om een alfine naaf, met twee voorbladen. ;)

Plaats reactie