FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 07 okt 2022 10:30
Ik ken de omwentelingen en verhoudingen die ik nu rij niet, ga dat eens bekijken om de cijfers te weten.
Het is inderdaad zo dat ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Dat probleem had ik vroeger niet. Dus ik vroeg me af of ik dit kan oplossen door terug van voor een compact te steken (50/34). Achteraan wil ik liever niet wijzigen want die 11-30 is aangenamer voor in de bergen dan m'n vorige 11-28.
Het is inderdaad zo dat ik geen verhouding vind die ik 'goed vind'. Dat probleem had ik vroeger niet. Dus ik vroeg me af of ik dit kan oplossen door terug van voor een compact te steken (50/34). Achteraan wil ik liever niet wijzigen want die 11-30 is aangenamer voor in de bergen dan m'n vorige 11-28.
-
- Forum-lid
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
Shimano Tiagra 4700 is er gewoon nog als triple.
Laatst gewijzigd door Tussendoor op 03 mei 2025 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6291
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Geldt dat ook voor de huidige wide range (mullet setups) en 12 speed groepen?
De GRX met een 46/30 of een 48/32 (of vergelijkbare SRAM groepen).., en een enorme pizza cassette achter. geeft een enorm berijk.
triple met 8 of 9 speed snap ik wel. Dan heb je minder kransen achter en dus minder grote range of veel grotere sprongen.
Je kan wel beargumenteren dat het cleaner is om de grote range te bereiken met een extra kettingblad voor die klein is. ipv een pizza schijf bij je cassette. Dat denk ik wel.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Op mijn eerste racefiets zat 2x5, daarna kocht ik er een met 2x6, 2x8, 3x10, 2x11 compact, 2x12 semi-compact. De enige die niet lekker bevielen waren de triple en compact. Doe mij maar een min of meer traditioneel verzet, zelfs in de heuvels/ bergen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 19 dec 2010 04:10
Net een nieuwe fiets gekocht en nu van 10 speed naar 11 speed.
Van een 11—25 cassette naar een 11-32
Gisteren een 60km test rit gedaan met klimmen (gemiddeld 6% over 800m op het einde) en merk dat ik laatste 28 en 32 niet gebruik . Zat geheel comfy in de 25
Nu vraag ik me af of of een 53/39 crank een optie is, heb naar tabellen gekeken maar kan niet echt info vinden of het verschil hoog is
Bv is de versnelling 34-25 erg anders dan de 39 - 25, en zo ja is dit de eerste compenseren met de versnelling 39-28?
Of zijn 34-25 en 29-28 vergelijkbaar aan elkaar?
Als iemand hier meer over kan vertellen waardeer ik dat zeker
Van een 11—25 cassette naar een 11-32
Gisteren een 60km test rit gedaan met klimmen (gemiddeld 6% over 800m op het einde) en merk dat ik laatste 28 en 32 niet gebruik . Zat geheel comfy in de 25
Nu vraag ik me af of of een 53/39 crank een optie is, heb naar tabellen gekeken maar kan niet echt info vinden of het verschil hoog is
Bv is de versnelling 34-25 erg anders dan de 39 - 25, en zo ja is dit de eerste compenseren met de versnelling 39-28?
Of zijn 34-25 en 29-28 vergelijkbaar aan elkaar?
Als iemand hier meer over kan vertellen waardeer ik dat zeker
Dat sommetje kun je toch makkelijk zelf maken? Bij twijfel, kijk eens hier: https://www.gear-calculator.com/?GR=DER ... H&DV=teeth . Je moet de verzetten zelf nog aanpassen