Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

0475
Forum-lid
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 26 mei 2024 19:23

roelw schreef: 26 mei 2024 18:46 Ik lees dat je ingevet hebt.
Heeft het zin om vet op afgedichte lagers te doen?
Elke barrière helpt. De lagers waren bij mij ook aan de buitenkant geroest.

(na elke poetsbeurt/regen rit trek ik een dunne droge lap door de spleet tussen vork en frame en tussen stuurpen en frame trek om vocht zo veel mogelijk weg te halen)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5924
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2024 18:57

Vandaag maar eens even de ceramische lagers in de body van een Powerway R13 hub gewisseld voor nieuwe lagers. De afstandbus en de lagers waren na bijna 20.000 km door weer en wind op de as vastgekoekt waardoor er een krakend geluid te horen was bij het kracht zetten op de pedalen. De body zat zo vast op de as dat deze alleen met een poelietrekker van de as kon worden verwijderd. Nu draait alles weer als een zonnetje en zonder gekraak. 😁
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

jbams
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 05 mar 2018 13:59

jbams 31 mei 2024 23:07

Mijn achrerderailleur deed wat raar. Bij nadere inpsecte merk ik dat hij echt moeizaam roteert op de as van de bovenste pulley. Hierdoor trekt hij niet goed strak. Ontvetten en olie hielpen niet. Ik neem aan dat ik gewoon een nieuwe er op moet zetten, of is dit een simpeler en voorkomend probleem? (Shimano 105, zit zo'n 35000 kilometer op).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38308
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jun 2024 22:34

Er zat een mateloos irritant klein rammeltje in mijn F12. Op glad wegdek niks aan de hand, maar bij een bepaalde trilling zat er iets heel vervelend te “rinkelen”.
Na veel zoeken uit pure frustratie de remleidingen in zowel voorvork als frame gecheckt en stuk extra foam geplaatst. Niks hielp. Stond bijna op het punt om alle leidingen eruit te rossen en alles volledig nieuw te trekken.
Tot ik vandaag ander wielsetje stak en ineens de remcaliper beetje bewoog. Bleek de onderste bout niet helemaal vast te zitten, maar door de soort van locktite niet verder los ging. Kon een klein ringetje hierdoor beetje rammelen.
Net over de straatstenen getest…..STIL!!
Less is bore

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6343
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 04 jun 2024 23:01

Belangrijkste reden om niet in groepen te fietsen. Is er altijd wel een met een fiets met een geluidje.

Zelf net de hybride fiets van mn schoonzoon onderhoudbeurt gegeven. Nieuwe achterband, nieuwe remblokken, alles even nagelopen en gesmeerd.
Gast fietst bizar veel met de die fiets voor zn werk.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6155
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 jun 2024 23:13

daniel1975 schreef: 04 jun 2024 22:34 Er zat een mateloos irritant klein rammeltje in mijn F12. Op glad wegdek niks aan de hand, maar bij een bepaalde trilling zat er iets heel vervelend te “rinkelen”.
Na veel zoeken uit pure frustratie de remleidingen in zowel voorvork als frame gecheckt en stuk extra foam geplaatst. Niks hielp. Stond bijna op het punt om alle leidingen eruit te rossen en alles volledig nieuw te trekken.
Tot ik vandaag ander wielsetje stak en ineens de remcaliper beetje bewoog. Bleek de onderste bout niet helemaal vast te zitten, maar door de soort van locktite niet verder los ging. Kon een klein ringetje hierdoor beetje rammelen.
Net over de straatstenen getest…..STIL!!
Dit leert maar weer :

Elke maand even de boutjes nalopen met het juiste gereedschap op het juiste moment. Leuke woordspeling, maar het is echt de moeite waard. Zo had ik vorige week op mijn BMC een derailleurpad boutje wat ook wat losser stond dan gewenst. Half juni loop ik de Specialized weer even na, klusje van 10 minuten met een bakkie koffie.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

roelw
Forum-lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 05 jun 2024 10:02

jbams schreef: 31 mei 2024 23:07 Mijn achrerderailleur deed wat raar. Bij nadere inpsecte merk ik dat hij echt moeizaam roteert op de as van de bovenste pulley. Hierdoor trekt hij niet goed strak. Ontvetten en olie hielpen niet. Ik neem aan dat ik gewoon een nieuwe er op moet zetten, of is dit een simpeler en voorkomend probleem? (Shimano 105, zit zo'n 35000 kilometer op).
Ik heb dit probleem ook gehad met de eenvoudige Acera achterderailleur op de stadsfiets. Het nadeel is dat de kracht van je ketting over minder tanden verdeeld wordt en je ketting (en cassette) dus zeer snel slijten. Als je het met demontage en vet niet hebt kunnen oplossen zou ik een nieuwe derailleur monteren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12909
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2024 10:15

rene schreef: 04 jun 2024 23:13
Elke maand even de boutjes nalopen met het juiste gereedschap op het juiste moment. Leuke woordspeling, maar het is echt de moeite waard. Zo had ik vorige week op mijn BMC een derailleurpad boutje wat ook wat losser stond dan gewenst. Half juni loop ik de Specialized weer even na, klusje van 10 minuten met een bakkie koffie.
Vooral als je net gebouwd hebt. Na 1 ritje kunnen heel veel bouten een slag vaster.

Zeker bouten die warm worden hebben daar meer last van.
Titanium rekt de eerste keer ook veel meer op dan staal.

Pre locktite kan ook wel link zijn. heel vaak is het aanhaal moment dan te laag.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38308
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jun 2024 11:36

De voorrem is ooit vastgezet door de FM. Volgens mij zit er standaard van die blauwe zooi op de schroefdraad.
Maar goed, niks ernstigs, loop vandaag de rest inderdaad ook nog wel even na.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12909
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jun 2024 12:37

Ja en mijn ervaring is dat voorworken niet goed getapt zijn. Die tap ik altijd na.
En dat gaat niet om de minste merken: Scott, Cannondale, Specialzed alleen Cervelo was het goed.

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 05 jun 2024 22:10

Alle bouten eens nagaan is inderdaad geen overbodige luxe. Ik kwam bij een stevige kuisbeurt van de scott er achter dat de derrie hanger los stond. Vreemd genoeg geen last gehad van slecht shiften.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7927
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 jun 2024 22:58

De achterrem op mijn Cube omgebouwde mtb remde niet merkbaar. Het gaat om Magura HS33. De remgreep voelde hard aan. Maar toch. Kan het wel naar de fietsenmaker brengen, maar heb, van een andere fiets nog een complete set, dus van handgreep en leiding tot en met complete remhoef liggen. Dacht dat het veel werk was, maar in een half uur gepiept en nu remt ie tenminste weer op twee wielen. Veiliger gevoel!

Plaats reactie