Een paar weken terug had ik nieuwe derailleurs en shifters gemonteerd, en nieuwe kabels. Werkt prima. Alleen gisteren remde ik maar ik remde niet. Bleek dat de kabel wat opgeschoven was en de remhandle tegen het stuurlint kwam. Daar reed ik dan, terwijl ik stil had willen staan. Inderdaad bleek nu net dat ik het kabelschroefje niet vast genoeg had gezet.
Gelukkig gebeurde het hier voor de deur op het fietspad toen ik thuiskwam, en niet bij een spoorwegovergang of een druk kruispunt of een plotsklaps uitparkerende auto.
Vandaag geklust aan de fiets
Geklust aan de fiets, geklunst, of verprutst….
Zaterdag de fiets klaar gemaakt voor de Ventoux trip over een kleine 2 weken. O.a ook lage wielen gestoken.
Alles tip-top in orde, dacht ik.
Gisteren bij de clubrit (en testrit), na een km of 20, beginnend gekraak bij aanzetten.. wat steeds erger werd. Uiteindelijk bij elke omwenteling van de pedalen gekraak.
Thuis gekomen een aantal dingen gecheckt. Niks kunnen vinden. Dus alvast het BB eruit getikt en nieuw besteld (bb86 pressfit). En gedacht, beter nu dan over 2 weken….
Vanmiddag ging ik de fiets toch nog ff wassen, want dat had ik nog niet gedaan.
Wil ik m’n achterwiel eruit halen, blijkt de steekas los te zitten…..
Deze maar even toevoegen aan het rijtje “te controleren bij gekraak”!
Zaterdag de fiets klaar gemaakt voor de Ventoux trip over een kleine 2 weken. O.a ook lage wielen gestoken.
Alles tip-top in orde, dacht ik.
Gisteren bij de clubrit (en testrit), na een km of 20, beginnend gekraak bij aanzetten.. wat steeds erger werd. Uiteindelijk bij elke omwenteling van de pedalen gekraak.
Thuis gekomen een aantal dingen gecheckt. Niks kunnen vinden. Dus alvast het BB eruit getikt en nieuw besteld (bb86 pressfit). En gedacht, beter nu dan over 2 weken….
Vanmiddag ging ik de fiets toch nog ff wassen, want dat had ik nog niet gedaan.
Wil ik m’n achterwiel eruit halen, blijkt de steekas los te zitten…..
Deze maar even toevoegen aan het rijtje “te controleren bij gekraak”!
Niet op de plank, want de nieuwe moet in de fiets…
Diegene die ik eruit heb getikt kan toch (officieel) niet terug?
Edit: betreft Shimano bb86 pressfit
Diegene die ik eruit heb getikt kan toch (officieel) niet terug?
Edit: betreft Shimano bb86 pressfit
Officieel waarschijnlijk niet. Bij mijn vorige fiets is de pressfit (ook een BB86) er eens uitgehaald om di2 kabels door te trekken, en dezelfde er terug ingezet. Nooit gekraak gehad, nog 4k mee verder gefietst. Fiets staat nu op smartrainer.
Als lagers nog goed zijn zou ik het toch proberen de oude te hergebruiken (als de cups niet vervormd zijn uiteraard)
Ja draait compleet geruisloos nu. Het enigste wat ik nog hoor is het gesuis van de velg en banden. Heerlijk. Nieuwe Shimano ketting op huidige cassette maakte hem al veel stiller. Daarna in combinatie met nieuwe cassette helemaal stil. KMC komt er bij mij nooit meer op. Overigens zat de kmc ketting er bij aflevering op.
Dit klinkt goed!! Ik denk dat het bij mij dan in de cassette zit, aangezien de ketting van Shimano is. Mooi te horen dat je nu geen kraakjes meer hebt!Wout88 schreef: ↑23 mei 2024 13:49Ja draait compleet geruisloos nu. Het enigste wat ik nog hoor is het gesuis van de velg en banden. Heerlijk. Nieuwe Shimano ketting op huidige cassette maakte hem al veel stiller. Daarna in combinatie met nieuwe cassette helemaal stil. KMC komt er bij mij nooit meer op. Overigens zat de kmc ketting er bij aflevering op.
Voor geïntegreerde balhoofdlagers 1/4" heb je blijkbaar geen lagerpers nodig zie ik:SantaSCSI schreef: ↑22 apr 2024 21:44 Balhoofd-onderhoud-dag vandaag. Ik merkte vorige week al dat het nogal stroef verliep bij het draaien aan het stuur en dus vandaag even de hele boel open gegooid. Enduro bearings zijn dus niet zo enduro als ze na een half jaar al niet meer soepel lopen. Morgen krijg ik normaal een setje cane creek binnen.
Van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de spacertoren bovenop de stuurpen in te korten.
https://www.youtube.com/watch?v=jjvtbboLuo8
Dus dat is een karwei die je zelf zou kunnen doen.
Volgens de Canyon website zou ik deze balhoofdlagers nodig hebben:
Canyon GP7172-01 Headset
1x ACROS upper bearing 1 1/4 (44x35x5,5mm)
1x ACROS lower bearing 1 1/4 (44x33x6mm)
1x ACROS Compression ring 1 1/4
Prijs: 61€/set bij Canyon
Of 57€/set op bike-discount.de (daar verkocht onder de aanduiding Acros IS44 / IS44 Head Bearing Set )
Op basis van de afmetingen vind ik deze alternatieven:
Enduro Bearings ACB 3645 3544 SS - Stainless Steel Headset Angular Contact Ball Bearing - 35x44x5,5mm (36x45º)
Enduro Bearings ACB 3645 3344 SS - Stainless Steel Headset Angular Contact Ball Bearing - 33x44x6mm (36x45º)
Prijs: 41€/lager, 82€/set op bike24.com en huidige compressiering te hergebruiken
Acros of Enduro? Is er veel verschil?
Laatst gewijzigd door roelw op 26 mei 2024 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Heb dezelfde, originele Acros, recent vervangen. Een pers is niet nodig.
Heb er 3,5 jaar mee gedaan en hadden langer meegegaan als ik voorbije winter wat voorzichtiger was geweest met poetsen (fiets te joviaal met de tuinslang afspoelen). Met onderhoud in november '23 was er niks aan de hand en zagen ze er nog prima uit. In februari/maart '24 liepen ze korrelig en waren geroest ondanks een flinke kwak vet.
Eventueel kun je ook hier eens kijken: https://www.kugellager-shop.net/catalog ... /?q=canyon
Ze hebben de IS44/IS44 ook in RVS voor 45,-- (maar zonder compressie ring!)
Heb er 3,5 jaar mee gedaan en hadden langer meegegaan als ik voorbije winter wat voorzichtiger was geweest met poetsen (fiets te joviaal met de tuinslang afspoelen). Met onderhoud in november '23 was er niks aan de hand en zagen ze er nog prima uit. In februari/maart '24 liepen ze korrelig en waren geroest ondanks een flinke kwak vet.
Eventueel kun je ook hier eens kijken: https://www.kugellager-shop.net/catalog ... /?q=canyon
Ze hebben de IS44/IS44 ook in RVS voor 45,-- (maar zonder compressie ring!)
Bedankt voor de tips @0475!
Ik heb altijd vragen bij de toleranties en afdichting van de B-merken of Chinese alternatieven.
Het stuur draait bijna niet meer na het poetsen. Is heel plots gekomen.
De fiets heeft maar 17.000km maar wordt ook na iedere rit met water gepoetst (zonder tuinslang of hoge druk reiniger).
Met andere fietsen die ook op dezelfde manier en frequentie gepoetst worden heb ik meer als 25.000km met nog steeds de originele lagers.
Ik lees dat je ingevet hebt.
Heeft het zin om vet op afgedichte lagers te doen?
Ik heb altijd vragen bij de toleranties en afdichting van de B-merken of Chinese alternatieven.
Het stuur draait bijna niet meer na het poetsen. Is heel plots gekomen.
De fiets heeft maar 17.000km maar wordt ook na iedere rit met water gepoetst (zonder tuinslang of hoge druk reiniger).
Met andere fietsen die ook op dezelfde manier en frequentie gepoetst worden heb ik meer als 25.000km met nog steeds de originele lagers.
Ik lees dat je ingevet hebt.
Heeft het zin om vet op afgedichte lagers te doen?
Laatst gewijzigd door roelw op 27 mei 2024 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.