Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8549
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 25 mei 2024 23:00

klaastuin schreef: 25 mei 2024 17:21
Jans schreef: 25 mei 2024 15:39
klaastuin schreef: 25 mei 2024 10:27
Waarom direct alles laten verdwijnen? De overheid kan daar toch keuzes in maken? Is het echt zo belangrijk dat we het hele jaar door NL aardbeien kunnen eten? Afgezet tegen de schaarse grond, energie en arbeidskrachten lijkt me de beschikbaarheid van aardbeien niet de hoogste prioriteit.

Alleen willen 'we' dat soort keuzes niet maken omdat de vrije markt een heilig dogma is waar niet aan getornd mag worden.
Ik heb het helemaal niet over jaar rond aardbeien, maar als voorjaarsfruit is er echt niets mis mee, behalve dan dat ze ik weet niet hoe lang goed moeten blijven en daardoor smaak verloren zijn
Fair enough, maar je had het over 'alles willen laten verdwijnen'. Ik stel daar tegenover dat een beetje meer regulering m.i. niet zo'n gek idee is. Maar aardbeien uit de volle grond zijn idd geen goed voorbeeld. Als die door het plukken te duur worden ga ik ze zelf wel plukken bij de biologische teler ;)
Sorry, maar ik schrijf toch niet dat ik alles wil laten verdwijnen? Ik vraag toch waarom alles willen laten verdwijnen? Maar goed als ik het duidelijker moet zeggen: "geen koude grond aardbeien in het voorjaar laten verdwijnen".

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 25 mei 2024 23:49

@Jans: het is geen persoonlijke aanval hè. Ik formuleer alleen wat gedachten naar aanleiding van iets wat jij zei.

Ik vind de vraag 'Waarom alles laten verdwijnen?' een interessante. Zijn er dan mensen die alles willen laten verdwijnen? En wat is precies de 'angst' (tussen aanhalingstekens hè) voor dat laten verdwijnen? Mag er dan niets verdwijnen? Eerder in dit topic wilde je (terecht) niet dat de overheid ging voorschrijven welke fiets we moeten kopen. Daar lijkt een afkeer tegen overheidsingrijpen achter te zitten. Daar moest ik bij de vraag over alles laten verdwijnen ook weer aan denken. Blijkbaar is keuzevrijheid voor jou belangrijk. Voor mij ook. Maar is die keuzevrijheid dan leidend of mag de overheid ook andere zaken meewegen?

Nogmaals: geen persoonlijke kritiek, maar vragen die bij mij opkomen door een vraag die je stelde. En ms zoek ik er wel veel meer achter dan je ooit bedoelde. Kan gebeuren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8549
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2024 08:01

Dat laatste dus. Je kunt, terug naar de aardbeien, toch zonder problemen ( ja zoals bij alle teelten worden er bestrijdingsmiddelen gebruikt) aardbeien kweken in het voorjaar? Niets mis mee toch? Wij hebben zelf wat in de tuin staan,maar we weten nu dat ook fruitbomen meer "verzorging" nodig hebben om fruit voor de consument te leveren, dan we ooit gerealiseerd hadden.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8406
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2024 18:31

Even offtopic tussendoor Jans: onze perzikbomen zitten zo vol met vruchten dat de takken dreigen te bezwijken onder het gewicht! Blijkbaar toch een goed voorjaar gehad 😋

Maar hoe doen ze dat bij jullie? De kleine wegnemen? Takken ondersteunen? Of gewoon laten gaan en zien wat het wordt?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8549
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2024 19:31

Geen perziken door ernstige krulbladziekte. Nectarinen lijken goed te komen, die zijn gedund. Kersen beetje opbrengst, maar wel veel veel rot door pikjes van insecten. En de appels en peren moeten nog gedund worden. Oh ja, de vijgen lijken het prima te doen.
Laatst gewijzigd door Jans op 27 mei 2024 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 mei 2024 19:37

Jans schreef: 27 mei 2024 19:31 Geen perziken door ernstige krulbladziekte.
Helaas níet onverwachts na het wisselvallige voorjaar wat jullie daar ook hadden. Die schimmel gedijt bij lang vochtige bladeren.
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3593
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 mei 2024 19:39

Onze vijgen doen het prima.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8549
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2024 19:54

daniel1975 schreef: 27 mei 2024 19:37
Jans schreef: 27 mei 2024 19:31 Geen perziken door ernstige krulbladziekte.
Helaas níet onverwachts na het wisselvallige voorjaar wat jullie daar ook hadden. Die schimmel gedijt bij lang vochtige bladeren.
We hebben altijd al last van die krulbladeren. Wel heel jammer.

@Pino, die vijgen worden meestal rijp bij jullie?

pino
Forum-lid
Berichten: 3593
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 27 mei 2024 20:11

Jans schreef: 27 mei 2024 19:54
@Pino, die vijgen worden meestal rijp bij jullie?
Degenen die nu groen zijn en eurogroot, waarschijnlijk wel.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8406
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2024 20:40

Onze vijgenboom zit echt boordevol met vijgen. Helaas is het een soort die een specifieke wesp nodig heeft om de vruchten te laten rijpen. Die wesp is nog niet in ons gebied actief, heeft nog nét iets meer klimaatopwarming nodig ;)

We hebben ook een zelfbestuivende soort maar die draagt nog geen vruchten.

Vijgen zijn feitelijk geen vruchten maar bloemen. De zuidelijke soorten worden bevrucht door de vijgenwesp en vormen zo hun vruchten (eigenlijk dus de bloemknoppen die intern tot vrucht verworden. )
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8406
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 27 mei 2024 20:46

Jans schreef: 27 mei 2024 19:31 Geen perziken door ernstige krulbladziekte. Nectarinen lijken goed te komen, die zijn gedund. Kersen beetje opbrengst, maar wel veel veel rot door pikjes van insecten. En de appels en peren moeten nog gedund worden. Oh ja, de vijgen lijken het prima te doen.
Wordt veroorzaakt door een schimmel op conifeer achtige soorten in de buurt van je perzikboom. Vochtige omstandigheden zijn dan inderdaad helaas funest.
De conifeerachtigen (dennen, sparren, coniferen etc) weghalen helpt. Maar is wel een beetje rigoureus
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8549
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2024 20:59

Laten we die nou niet in de omgeving van die boom hebben. 50m verderop wel.

Plaats reactie