Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 540/840

Coronafietser
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 sep 2020 21:33

Coronafietser 25 mei 2024 18:23

Hi allen,

Ik heb sinds kort een 540 ter vervanging vam mn oude bolt (v1). Het apparaat is over het algemeen fantastisch en het integreert ook mooi met de garmin watch die ik al heb, echter zijn er 2 zaken die me dusdanig frustreren dat ik zit te twijfelen om hem terug te sturen:

1. Navigatie aanwijzingen. Ik de aanwijzing met kaart zien, die is is super helder, in 1 oog opslag is helder welke afslag, ook met meerder wegen bij elkaar. Echter vind garmin het nodig dat ik dit wel echt heel goed zie, de notificatie komt zo'n 20 a 25 seconden van te voren. Klik je de notificatie weg, dan komt die vrolijk nog een keer.
2. Piepjes: het is voor alles of niks. Ik wil 1 piepje als er een afslag komt in mijn route. En ik wil 1 piepje als een blok begint/eindigt van m'n join training. In combinatie met punt 1 is het echter de keuze tussen niks, of meer beeps dan tijdens een gemiddelde rave feest.

Ik had me ingelezen in garmin en was dus wel voorbereid op een minder soepele gebruikers ervaring maar dat wel alles in te stellen zou zijn. Hebben jullie tips hoe dit op te lossen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 30 mei 2024 22:03

MarkVeenstra schreef: 24 apr 2024 14:25 Resultaat is dat ik nu het toestel mag omruilen.
Voor mij sluit dat nog niet uit dat er een softwareprobleem is met de 20.19 software versie en/of specifiek climbpro. Maar goed, laat ik van dit aanbod maar wel gebruik maken.

(Gisteravond in 2u tijd van 100% terug naar 75%., Zonder climbpro, zonder connectie met telefoon).
Inmiddels een vervangend toestel. lijkt voor de ritten tot nog toe gedaan weinig op aan te merken qua batterij gebruik.
Vandaag de pop up voor nieuwe software versie, 21.16
In de release notes wordt een fix gemeld mbt excessief batterij gebruik tijdens "suspend" Of dat de activiteit tijdelijk stoppen is (bij een drinkpost bijvoorbeeld), of echt het toestel in slaapmodus zetten, durf ik niet te zeggen.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet of dit "mijn" issue oplost. Tijdens de kleine 11u met Luik Bastenaken Luik heeft hij niet op de slaapstand gestaan en slechts enkele keren een paar minuten gestopt.

Anyways, er is in ieder geval iets van aan batterij probleem opgelost.
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... s-sw-21-16
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

peteri200
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 02 jun 2024 16:07

Ik rij al een aantal jaar naar volle tevredenheid met een 530. Hij doet alles wat ik wil en waar ik hem voor gebruik, zag geen reden om hem te vernieuwen. Ik maak routes in strava die via garmin connect naar mijn 530 gaan. Trainingen van join gaan ook via connnect naar de 530 en rijd ik enkel op het workoutscherm. Gaat allemaal prima. Touchscreen mis ik nu noet in ieder geval. Veel andere zaken gebruik ik niet echt. Maar nu komt er lijkt het lucht onder de buitenrand van het scherm. Begon met een heel klein hoekje rechtsboven en zit nu al half rond het scherm. Het afleesgedeelte wordt nog niet beinvloed maar echt veel vertrouwen geeft het niet. Over 2 weken ga ik naar Frankrijk wel graag met een werkende garmin. Is een 540 gewoon een directe vervanger die weer doet wat ik gewend was? Voegt de solar optie iets toe? Langer dan 10-12u heeft de 530 nog niet aangestaan.

derxx
Forum-lid
Berichten: 834
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 02 jun 2024 16:32

Zeker met een 540/840 zou ik persoonlijk niet de solar pakken. Voegt hier weinig toe, tenzij je echt op de limiet van de batterij duur zit, dan kan het net genoeg zijn om het bv wel te halen.
Voor de rest is het iets uitgebreider en een wat modernere interface.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4447
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 02 jun 2024 17:16

Persoonlijk heb ik ook een 530, heerlijk die knoppen welke altijd werken. Maar ik zou als vervanger niet de 540 kopen, maar de 840, mocht ik een nieuwe fietscomputer willen. De 840 heeft namelijk ook knoppen, maar vooral ook een touchscreen. Mijn vermoeden is dat die combinatie het fijnste werkt. (Want af en toe zou een touchscreen wel fijn zijn.)

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5187
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 jun 2024 18:00

Ik heb de solar, maar voegt het iets toe nee niet echt.
Je bent zelf eerder uitgeput dan de batterij van de garmin ;)
Voor de meerprijs van de solar koop je beter de 840.

Merkte vandaag dat er recent iets is aangepast bij climbpro, fietste ergens en opeens notificatie dat er een klim aankwam van 500m lengte met wel 6m klimmen.
Blijkt dat settings bij climbpro is aangepast, stond voorheen iets van smal/medium/large climbs oid en nu staat er climb category met 6 opties.

owner manual heeft het nog over oude settings :
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 302A9.html
Maar die pagina verwijst ook naar de climb catergory wat je nu dus als opties hebt :
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 99DB1E3DE3

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 08 jun 2024 16:12

Als ik van de route afwijk, dan vraagt de 840 of ik wil pauzeren of herberekenen. Meestal druk ik op pauze, maar soms had ik liever achteraf toch willen laten herberekenen. In menu navigatie vind ik de optie niet. Is er een makkelijke manier om te forceren dat de route opnieuw berekend gaat worden?

Ik kan navigatie stoppen en dezelfde route opnieuw kiezen, dan wordt er ook herberekend. Te omslachtig.
Dogma F

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 jun 2024 16:25

Ramon73 schreef: 08 jun 2024 16:12 Als ik van de route afwijk, dan vraagt de 840 of ik wil pauzeren of herberekenen. Meestal druk ik op pauze, maar soms had ik liever achteraf toch willen laten herberekenen. In menu navigatie vind ik de optie niet. Is er een makkelijke manier om te forceren dat de route opnieuw berekend gaat worden?

Ik kan navigatie stoppen en dezelfde route opnieuw kiezen, dan wordt er ook herberekend. Te omslachtig.
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... %20afwijkt.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 10 jun 2024 11:20

Ik heb ondertussen met de 840 solar ook een keer een restart tijdens een rit ervaren afgelopen weekend. Na de herstart pakt hij de rit gewoon verder op, incl de route die ik aan het volgen was etc.
En sinds de software update naar 21.16 gaan sommige IQ velden gedurende de rit "weg" (het IQ logo komt in het veld). Komt meestal niet terug, maar 1 van de ritten na een pauze ineens weer wel.

Gisteren stond ineens een update naar versie 21.17 klaar. Wellicht/hopelijk is daarin iets opgelost.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 12 jun 2024 10:57

Gisterenavond had ik hetzelfde voor.
Ik kreeg een popup voor update op de 840. En net voor de rit dan maar nieuwe versie erop gezet. Mijn IQ veldjes vielen weg, en telkens als ik ze er terug op zette en van pagina veranderde kwam het IQ logo terug.

Op het internet geen oplossing gevonden, iemand al een fix voor gevonden?

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 12 jun 2024 12:55

Drkjv schreef: 12 jun 2024 10:57 Gisterenavond had ik hetzelfde voor.
Ik kreeg een popup voor update op de 840. En net voor de rit dan maar nieuwe versie erop gezet. Mijn IQ veldjes vielen weg, en telkens als ik ze er terug op zette en van pagina veranderde kwam het IQ logo terug.

Op het internet geen oplossing gevonden, iemand al een fix voor gevonden?
Ik heb er al een paar software versies last van. Wat helpt is naar het scherm indeling menu gaan, niets aanpassen en weer terug. Dan heb je iig gewoon de data van de velden.

derxx
Forum-lid
Berichten: 834
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 12 jun 2024 14:10

Ik had op de 1040 sinds de 21.16 er geen last meer van. Op 21.17 ook nog niet gezien, maar daar heb ik pas 1 (indoor) rit mee gedaan.
Afbeelding

Plaats reactie