Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Elektrolyten poeder

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4626
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 25 mei 2024 09:40

Juppehup schreef: 24 mei 2024 22:21 Kramp en naar de klote

😬
Kramp kan inderdaad door vocht/zout tekort komen. Voor goede spiercontractie is natrium nodig.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27690
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2024 09:48

Tijdens M312 heb ik een zouttekort gehad omdat ik niet wist dat Beta Fuel geen elektrolyten zit (beginnersfout).

Ik kan je zeggen, dat is niet lachen. Uiteindelijk opgelost door wat van die kleine zakjes zout van een terras af te pikken en zo in mijn bakkes om te keren. Dat hielp behoorlijk goed.

Op "gewone" ritjes waarbij het niet heel warm is zal je niet snel een zouttekort hebben trouwens, daarvoor eten we veel te veel zout.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 25 mei 2024 22:19

Ik heb het aan de meefietsende ploegarts gevraagd. Je gebruikt bijna alleen Natrium als Na+, de andere elektrolyten zijn verbruik je bijna niet. Aanvullen met een snufje zout is voldoende. De meeste mensen halen meer dan genoeg zout uit hun gewone voedsel. (We eten meer zout dan goed voor ons is.)
hun fietsen.

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 25 mei 2024 23:06

Gewoon een Dr. Oetker Salami pizza eten voor je fietsprestatie-event en je zit volgeladen met 7 gram extra zout…

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8406
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 25 mei 2024 23:12

Het is precies dat ja! Een boterham met salami bij het ontbijt en je hebt genoeg zout voor de rest van de dag binnen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

the_ur
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:23

the_ur 26 mei 2024 07:16

Volgens mij vroeg ts naar electrolyten poeder zonder kcal's, en niet wat iedereen neemt.

Bulk heeft ze (uiteraard ook vrij eenvoudig zelf te maken maar dat geldt voor het meeste): https://www.bulk.com/nl/products/elektr ... -elec-0000

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1581
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 26 mei 2024 08:44

Juppehup schreef: 23 mei 2024 09:54 Tijdens mijn ritten probeer ik 90-100gr koolhydraten te nuttigen. Dit haal ik 50/50 uit mijn drinken en voeding.
Ik zweet makkelijk en veel, dus verlies veel vocht. Ik drink dan ook 750ml per uur, ongeacht de buitentemperatuur.
In de drank zitten alleen koolhydraten en geen elektrolyten.

Nu ben ik op zoek naar een elektrolyten poeder. Ik vind online eigenlijk alleen maar tabletten en dan vaak ook nog met koolhydraat erin.
Ik wil het liefst geen tabletten, maar dus echt poeder. Dit ivm sneller oplossen onderweg. Zo kan ik tijdens een snelle stop een bidon achterover gieten met water en elektrolyten en geen koolhydraten.

Ik noem het elektrolyten, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan precies in moet zitten (kalium, zout, magnesium, etc) en in welke hoeveelheden.

Weet iemand hier een mooie oplossing voor?
Uiteindelijk is dus een snufje zout de meest praktische oplossing.
hun fietsen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2024 14:45

Ik rijd altijd met powerbar, daar zit wel zout en een deel elektrolyten in.
Maar wat Bertl aangeeft. Het zou geen probleem moeten zijn, hooguit zout.

Als je het voor jezelf een keer goed wilt weten moet je gewoon een bloedtest doen.
Heb ik toevalig pas om medische reden gehad, maar ook meteen mijn vitamines mee laten nemen, weet je meteen of jouw lichaam dat voldoende heeft. Zo,n totale test kost je 300 euro maar bespaart je waarschijnlijk heel veel supplementen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 mei 2024 17:17

wasbeer2006 schreef: 26 mei 2024 14:45 Ik rijd altijd met powerbar, daar zit wel zout en een deel elektrolyten in.
Maar wat Bertl aangeeft. Het zou geen probleem moeten zijn, hooguit zout.

Als je het voor jezelf een keer goed wilt weten moet je gewoon een bloedtest doen.
Heb ik toevalig pas om medische reden gehad, maar ook meteen mijn vitamines mee laten nemen, weet je meteen of jouw lichaam dat voldoende heeft. Zo,n totale test kost je 300 euro maar bespaart je waarschijnlijk heel veel supplementen.
@Wasbeer, en had je ook nog vitaminetekorten? Ben ik wel nieuwsgierig naar. Meer om te horen of een "normaal" mens dat best wat sport dat soort tekorten zou hebben.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mei 2024 11:44

Ik heb de test gedaan om twee redenen. Slik sinds november maagmedicatie en in de bijsluiter en op de site van maag lever darm stichting staat dat je bij langdurig gebruik magnesium en vooral B12 opname achteruit kan gaan. Gezien ik er waarschijnlijk mijn hele verdere leven aan vast zit heb ik naar een bloed onderzoek gevraagd.

De trigger om het nu al te doen had er mee te maken dat ik begin april een week ziek ben geweest met hele rare verschijnselen. Gewrichts- en spierpijn alleen in mijn benen in de nacht.

Mijn vitamine spiegels waren heel mooi zaten in het middel of aan de bovenkant van de benodigde waarde.
Terwijl ik toen een week niets heb genomen vooraf aan de bloedproef. Ik eet redelijk gezond, maar aan twee stuks fruit en 2 ons groente kom ik echt niet.
Zelf slikte ik met regelmaat om de dag oid multivitamine, daar ben ik nu dus mee gestopt.

Het enige wat ik nog neem is vitamine D in de winter maanden (dat zou eigenlijk iedereen moeten doen), magnesium en pro biotica, maar dat laatste heeft ook weer met mijn maag/darm te maken. Magnesium ga ik binnenkort weer mee stoppen om te kijken of ik daar zonder kan.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 27 mei 2024 15:51

@wasbeer, Bedankt voor je reactie. Was wel beetje wat ik verwacht had, maar bij jou is het in ieder geval gemeten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 mei 2024 16:31

Magnesium is er ook zo een. In de sportwereld wordt die wel eens aan kramp gehangen.

Nu is het ook zo dat je bij magnesium tekort kramp (kan) krijgen, echter heb je dan al zo veel andere symtonen dat je allang niet meer aan het sporten bent. Maar het werkt niet zo dat je als je kramp krijgt bij het sporten dit kan verhelpen met het bijslikken van magnesium.

Plaats reactie