Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2024 18:49

Shell en Jumbo interesseren mij ook niet, maar die gaan er ook niet veel van merken. De ondernemers die met onwillige Hollanders moeten werken des te meer. Doe mij maar een blik gemotiveerde Polen, daar ben ik heel blij mee. Velen zitten al meer dan 5 jaar bij ons, sommigen meer dan 10 en een deel gewoon vast in dienst. Als wij gekloot hebben bij logistiek of operations is het vrijwel altijd met Nederlanders.
Less is bore

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16142
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 mei 2024 19:05

daniel1975 schreef: 24 mei 2024 18:49 ......... Doe mij maar een blik gemotiveerde Polen, daar ben ik heel blij mee. Velen zitten al meer dan 5 jaar bij ons, sommigen meer dan 10 en een deel gewoon vast in dienst. ..................
Gewoon een vraag, hoor je in de samenleving veel over problemen met Polen?
I know myself like no one else
Nothing to defend

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 24 mei 2024 19:23

Maar waarom zou een werkgever meer dan minimumloon gaan betalen? Het is niet dat die arbeidsmigranten ineens verdwijnen als er meer geld te verdienen is toch?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2024 19:32

Wij betalen de meeste mensen meer dan minimum. Dat geeft ons ook iets meer vrijheid om goede mensen in te zetten die in het team passen. Is voor ons als bedrijf beter, maar ook voor iedereen op de werkvloer. Sfeer en onderlinge verhoudingen erg goed, dat komt alles en iedereen ten goede. Poolse en Roemeense mensen die langer dan een jaar bij ons zitten in de uitzendpoule óf in onze dienst zijn gaan ook allemaal naar Nederlandse les (betalen wij).
Less is bore

bever
Forum-lid
Berichten: 2154
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 mei 2024 19:37

daniel1975 schreef: 24 mei 2024 19:32 Wij betalen de meeste mensen meer dan minimum. Dat geeft ons ook iets meer vrijheid om goede mensen in te zetten die in het team passen. Is voor ons als bedrijf beter, maar ook voor iedereen op de werkvloer. Sfeer en onderlinge verhoudingen erg goed, dat komt alles en iedereen ten goede. Poolse en Roemeense mensen die langer dan een jaar bij ons zitten in de uitzendpoule óf in onze dienst zijn gaan ook allemaal naar Nederlandse les (betalen wij).
ff voor mijn nieuwsgierigheid (ben social worker in Escamp en Schilderswijk en Transvaal), waar wonen ze ?

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 24 mei 2024 19:45

daniel1975 schreef: 24 mei 2024 19:32 Wij betalen de meeste mensen meer dan minimum. Dat geeft ons ook iets meer vrijheid om goede mensen in te zetten die in het team passen. Is voor ons als bedrijf beter, maar ook voor iedereen op de werkvloer. Sfeer en onderlinge verhoudingen erg goed, dat komt alles en iedereen ten goede. Poolse en Roemeense mensen die langer dan een jaar bij ons zitten in de uitzendpoule óf in onze dienst zijn gaan ook allemaal naar Nederlandse les (betalen wij).
Ik bedoel niet persé letterlijk het minimumloon. Je betaalt je werknemers genoeg om die werknemers te krijgen die je wilt. Je laat de hoogte van het loon niet afhangen van de aantrekkelijkheid voor een bijstandsgerechtigde.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2024 20:02

bever schreef: 24 mei 2024 19:37
ff voor mijn nieuwsgierigheid (ben social worker in Escamp en Schilderswijk en Transvaal), waar wonen ze ?
Regio Aalsmeer.
De uitzendkrachten worden gehuisvest door de uitzendbureaus, mensen in vaste dienst hebben vaak wel ergens huur- of koopwoning.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12907
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 mei 2024 20:13

Dat zag ik hier in huis ook, met de Polen en Bulgaren waren afspraken beter te maken en het werk was ook super.
Die gasten gaan door tot ze klaar zijn, nederlanders gaan vaak om 15u naar huis.

Zoals iemand pas een keer zie, we zijn lui, dik en verwend en dat klopt best wel helaas.
We klagen vooral over onze buurman, maar wat doen we zelf.

bever
Forum-lid
Berichten: 2154
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 24 mei 2024 21:05

daniel1975 schreef: 24 mei 2024 20:02
bever schreef: 24 mei 2024 19:37
ff voor mijn nieuwsgierigheid (ben social worker in Escamp en Schilderswijk en Transvaal), waar wonen ze ?
Regio Aalsmeer.
De uitzendkrachten worden gehuisvest door de uitzendbureaus, mensen in vaste dienst hebben vaak wel ergens huur- of koopwoning.
Aalsmeer, zit in mijn vast rondje Kaag :)

Maar Daan, ik struikel bijna over de Polen, Bulgaren, Roemenen die er uitgeflikkerd worden als ze arbeidsongeschikt raken in het Westland. Ze hebben nergens recht op en ik mag ze opvegen. Niet dat jij er wat aan kan doen :| , maar hoe moeten wij dat oplossen ? Terug naar Polen is vaak geen optie, kinderen gaan hier naar school, etc.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38298
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 mei 2024 21:58

Geen idee. Nooit over nagedacht, maar snap je vraag wel.
Maar we kunnen domweg amper NL personeel krijgen. Onze laatste vactures: logistiek planner, hele normale functie imho, is een Poolse jongen (die NL heeft geleerd), mijn nieuwste fantastische aanwinst als comm. medewerker binnendienst is een Moldavische die russisch, pools, engels en nederlands spreekt en teamleider fustretour is een poolse jongen (spreekt goed engels, geen NL).
Krijg amper NL sollicitanten.
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4818
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 24 mei 2024 22:37

kxlight schreef: 24 mei 2024 16:40 Maar ik vrees toch dat als er een loon wordt betaald aan aardbeienplukkers zodanig dat niet-arbeidsmigranten ervoor aan de slag willen een bakje aardbeien 12 euro kost of de bakjes de omvang krijgen als die van frambozen…
Zonder grof te willen zijn:
Ja en? We zijn toch allemaal voor een vraag -en aanbodeconomie sinds de tweede helft van de jaren tachtig.

(eigenlijk betekend dat intrinsiek toegeven dat we boven onze stand leven en bereid zijn daar een andere prijs voor te betalen).

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 24 mei 2024 23:16

lugosi schreef: 24 mei 2024 22:37
kxlight schreef: 24 mei 2024 16:40 Maar ik vrees toch dat als er een loon wordt betaald aan aardbeienplukkers zodanig dat niet-arbeidsmigranten ervoor aan de slag willen een bakje aardbeien 12 euro kost of de bakjes de omvang krijgen als die van frambozen…
Zonder grof te willen zijn:
Ja en? We zijn toch allemaal voor een vraag -en aanbodeconomie sinds de tweede helft van de jaren tachtig.

(eigenlijk betekend dat intrinsiek toegeven dat we boven onze stand leven en bereid zijn daar een andere prijs voor te betalen).
Volgens mij poneer je nu een valse tegenstelling. Niemand (nou ja, bijna niemand) gaat astronomische bedragen betalen voor een bakje aardbeien. En waarom zouden we als het ook goedkoper kan? Puur om migratie te voorkomen? Migratie is een verschijnsel van alle tijden en plaatsen omdat er altijd een plek is waar het gras groener is.

Probleem is dat we ons wijs laten maken dat migratie de oorzaak van diverse problemen is. Dat is echter zelden het geval. Migratie maakt bestaande problemen wel meer zichtbaar, maar het probleem wordt niet daadwerkelijk opgelost als je enkel de symptomen bestrijdt.

Plaats reactie