Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gang van zaken bij val met fiets

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 23 mei 2024 14:53

Hallo allen,
Is hier weleens iemand (door toedoen van een ander) met de fiets onderuit gegaan met als gevolg beschadigde/kapotte onderdelen van de fiets?

Zo ja, hoe verliep dit qua verzekering van de ander? Is er een taxateur geweest om de schade op te nemen? Was het een hoog bedrag? Heb je alles vergoed gekregen? Heb je na reparatie de kapotte onderdelen moeten opsturen naar de verzekeraar? Hoe veel tijd ging er over het hele proces?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6154
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2024 15:11

Waarom wil je dit weten ??
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2024 15:41

Zoveel verzekeringsmaatschappijen, zoveel mogelijkheden...
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5801
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 mei 2024 15:52

Ik heb het eens allemaal via mijn aansprakelijkheidsverzekering laten regelen. (was wel een incident met een auto)
En alles door de FM laten taxeren (samen met de taxateur van mijn verzekering) en laten repareren.
Dat ging redelijk snel.
Maar omdat er onduidelijkheid was over de schuldvraag heeft de uitbetaling wat langer op zich laten wachten.
Maar ik zou dit niet allemaal zelf willen doen.
Zeker als er onduidelijkheden in de schuldvraag zijn.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4626
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 23 mei 2024 16:14

alles begint met de tegenpartij aansprakelijk te stellen. Of de tegenpartij verzekerd is of niet is eigenlijk niet relevant.

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 23 mei 2024 16:25

Er is contact geweest met de tegenpartij. Die gaf aan schuldig te zijn. Verzekering wil gaan uitkeren, maar eerst moet er worden getaxeerd.

Duurt het lang voordat een taxateur langskomt (nadat dit bekend is gemaakt)?
Besluit een taxateur gelijk op dat moment wat wel/niet wordt vergoed?
Maakt de verzekeraar het geld over en dat was het? Of moet je ook de oude onderdelen retour sturen? (met wat voor reden?)

Ik snap dat dit per verzekeraar verschilt, maar hoe meer ervaringen, hoe meer de standaard gang van zaken :)

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 23 mei 2024 16:33

Dat zijn vragen die je verzekeraar kan beantwoorden. Zij keren het geld uit onder hun geldende voorwaarden. :winkthumb:
Laatst gewijzigd door N.eelis op 23 mei 2024 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5503
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 23 mei 2024 16:34

Ik zou op voorhand bij jouw fm langsgaan en daar een taxatie opvragen, met daarin onderbouwd waar de kosten op gebaseerd zijn (materiaal, uren etc). Dit kun je dan bespreken met de taxateur van de verzekeraar. Wil je het helemaal goed voorbereiden dan zou je nog een tweede fm kunnen vragen. Niks weggooien. De taxateur van de verzekeraar geeft wel aan wat te doen. Het kan zijn dat er nog een second opinion nodig is van een andere taxateur als er een groot verschil is. Daarom is vooraf je werk doen aanbevolen.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5801
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 23 mei 2024 17:27

En als je letsel hebt, heb je ook recht op schadevergoeding.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1719
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 23 mei 2024 18:49

rene schreef: 23 mei 2024 15:11 Waarom wil je dit weten ??
Voor de hoogte van het uit te keren bedrag natuurlijk ;)
WiND 56 - 2020

CubeRider
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jun 2023 08:40

CubeRider 23 mei 2024 19:52

Ik ben vooral benieuwd hoe normaal zo'n schadeafhandeling gebeurt. Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee.

Een bedrag voor de materiële schade is "leuk", maar neemt niet de ellende weg van de afgelopen tijd.
Er gaan toch onopgemerkt veel uurtjes zitten in iets wat in 1 seconde gebeurde en de fout van een ander is..

Dus mocht iemand nog iets kwijtwillen over zijn/haar persoonlijke ervaringen, laat het weten!

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1225
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 23 mei 2024 20:58

Misschien is het in Nederland beter geregeld maar in België is het een calvarie om een schadevergoeding te krijgen.
Kort samengevat, ik werd in december omvergereden, bekkenbreuk, gecompliceerde sleutelbeenbreuk en meerdere ribben gebroken. Fiets van 2 maanden oud was total loss. Ik was volledig in mijn recht.
Ik was bijna 4 maand arbeidsongeschikt, schouder is nog steeds een probleem.
Ik moet nu vergoed worden voor de materiële schade, arbeidsongeschiktheid, persoonlijke schade en huishoudelijke schade.
Materiële schade gaat vooral over mijn fiets, daar is een expertise op geweest, men was akkoord om het volledige factuurbedrag te vergoeden omdat fiets nog maar 2 maand oud was. Kleding en GSM worden ook vergoed.
Ziekenhuiskosten etc.... worden vanzelfsprekend vergoed.
Arbeidsongeschiktheid, aangezien ik in overheidsdienst werk, wordt mijn basisloon gewoon doorbetaald, bepaalde premies en vergoedingen niet, in principe zou de verzekering van de tegenpartij die moeten vergoeden maar daar is discussie over.
Persoonlijke schade is bvb de onmogelijkheid om je hobby uit te oefenen of dingen te doen die je door het ongeluk onmogelijk nog kon doen.
Huishoudelijke schade is een vergoeding wegens het niet kunnen doen van huishoudelijke taken.
Die laatste 2 zijn natuurlijk voor interpretatie vatbaar en daarvoor hebben ze natuurlijk een belachelijk voorstel gedaan.

Volgens mijn verzekeringsagent is dit zowat de standaardprocedure voor een eerste voorstel en aangezien ik hiermee niet tevreden ben gaat mijn verzekering een eigen verzekeringsarts aanstellen die dan met zijn eigen conclusies komt. Waarschijnlijk, hopelijk zal de tegenpartij dan een beter voorstel formuleren.

Ik heb ondertussen een nieuwe fiets gekocht, nieuwe gsm, kleding, helm. Ziekenhuisfactuur en alle medische kosten betaald. Ik heb loonverlies geleden.
Hiervoor heb ik een voorschot ontvangen van 1500 euro !

Inmiddels bijna een half jaar verder en een echte schikking is nog helemaal niet in zicht. Toch wel zuur als je bedenkt dat het ongeval volledig te wijten was aan de tegenpartij.

Plaats reactie