Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Elektrolyten poeder

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 23 mei 2024 09:54

Tijdens mijn ritten probeer ik 90-100gr koolhydraten te nuttigen. Dit haal ik 50/50 uit mijn drinken en voeding.
Ik zweet makkelijk en veel, dus verlies veel vocht. Ik drink dan ook 750ml per uur, ongeacht de buitentemperatuur.
In de drank zitten alleen koolhydraten en geen elektrolyten.

Nu ben ik op zoek naar een elektrolyten poeder. Ik vind online eigenlijk alleen maar tabletten en dan vaak ook nog met koolhydraat erin.
Ik wil het liefst geen tabletten, maar dus echt poeder. Dit ivm sneller oplossen onderweg. Zo kan ik tijdens een snelle stop een bidon achterover gieten met water en elektrolyten en geen koolhydraten.

Ik noem het elektrolyten, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat er dan precies in moet zitten (kalium, zout, magnesium, etc) en in welke hoeveelheden.

Weet iemand hier een mooie oplossing voor?

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2202
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 23 mei 2024 10:07

Karvan Cevitam met een theelepeltje zout.
Dogma F

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 23 mei 2024 10:18

Zakjes ORS van Kruidvat of Etos enzo?

6D heeft ze ook in zakjes: https://6dsportsnutrition.com/nl/hydro-ors

En er bestaat ook nog iets als SaltStick die kan je gewoon zo innemen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 mei 2024 10:38

Elektrolyten heb je nodig voor de 'prikkeloverdracht' in je spieren. Kleine stroompjes (potentiaalverschillen) zeg maar.
Kalium, Natrium, Calcium en Magnesium. Als je normaal gezond eet, dan heb je geen aanvullingen nodig,. Er zijn voedingswijzer die je uitleggen welke waar in zitten. Houd je geld lekker in je portemonnee en eet gezond.
hun fietsen.

peteri200
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 aug 2006 19:16

peteri200 23 mei 2024 10:48

ik rij met electrolyte hydro tabs van sis, als je die in je bidon gooit, vult met water en je schudt nog eens zijn deze toch gelijk opgelost? Dat gaat volgens mij echt niet langzamer dan met puur poeder. Ik vind tabs ideaal, afhankelijk van hoelang ik ga rijden doen ik er een paar in een zakje om onderweg weer te kunnen bijvullen. ik merk dat ik lekkerder rijd met electrolyten in mn bidon dan met koolhydraten sportdrank, dat gaat echt tegenstaan op een gegeven moment. om aan die 90gr koolhydraten per uur te komen moet je dan echt wel veel eten per uur, zeker als je dus geen koolhydraten meer uit je bidon haalt.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 23 mei 2024 10:51

Ik sluit me aan bij wat hierboven al is genoemd: elektrolyten haal je uit je normale voeding, en zou onder 99% van de omstandigheden niet extra in je bidon hoeven te zitten. Wat ik wel aan kan raden, is bij warm weer, 30+ graden, een snufje zout aan je bidon toe te voegen. Dan heb je gelijk je elektrolyten in peodervorm!

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6153
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 23 mei 2024 10:57

Tabletten van Zero. Geen koolhydraten , snel oplosbaar en evt. makkelijk mee te nemen. Ik bestel vaak gelijk 2 smaken / complete blister dus 16 buisjes + nog wat reepjes gelletjes en dan kom ik wel een fiets zomer vooruit. Mijn vrouw gebruikt ze ook als fervent hardloopster.

https://www.duursport.nl/product/zero-a ... gI-AvD_BwE
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

1094
Forum-lid
Berichten: 1781
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 mei 2024 11:15

BertL schreef: 23 mei 2024 10:38 Elektrolyten heb je nodig voor de 'prikkeloverdracht' in je spieren. Kleine stroompjes (potentiaalverschillen) zeg maar.
Kalium, Natrium, Calcium en Magnesium. Als je normaal gezond eet, dan heb je geen aanvullingen nodig,. Er zijn voedingswijzer die je uitleggen welke waar in zitten. Houd je geld lekker in je portemonnee en eet gezond.
Maar is dit altijd zo?
Stel je gaat een cyclo rijden, het is vaak zwaar, 25 graden en je bent zo 8 uur bezig. Hoeveel moet je aanvullen?

derxx
Forum-lid
Berichten: 834
Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34

derxx 23 mei 2024 11:46

Ik pleur altijd gewoon een snufje zout in m'n bidon erbij. Ben ook best wel een zweter, en heb eigenlijk nooit problemen. Volgens mij hebben de meeste sportdranken zelf ook wel al lage concentraties zout erin zitten. Aangezien ik zelf mix met siroop+malto+fructo gooi ik er zout bij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1579
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 23 mei 2024 12:20

1094 schreef: 23 mei 2024 11:15
BertL schreef: 23 mei 2024 10:38 Elektrolyten heb je nodig voor de 'prikkeloverdracht' in je spieren. Kleine stroompjes (potentiaalverschillen) zeg maar.
Kalium, Natrium, Calcium en Magnesium. Als je normaal gezond eet, dan heb je geen aanvullingen nodig,. Er zijn voedingswijzer die je uitleggen welke waar in zitten. Houd je geld lekker in je portemonnee en eet gezond.
Maar is dit altijd zo?
Stel je gaat een cyclo rijden, het is vaak zwaar, 25 graden en je bent zo 8 uur bezig. Hoeveel moet je aanvullen?
Hoeveel moet je onderweg al aanvullen.
Daar is geen algemeen antwoord op te geven. Heb je wel eens kramp gehad? Kwam je totaal niet meer vooruit? Meer vragen dan antwoorden.
hun fietsen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1781
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 23 mei 2024 12:48

BertL schreef: 23 mei 2024 12:20
1094 schreef: 23 mei 2024 11:15
BertL schreef: 23 mei 2024 10:38 Elektrolyten heb je nodig voor de 'prikkeloverdracht' in je spieren. Kleine stroompjes (potentiaalverschillen) zeg maar.
Kalium, Natrium, Calcium en Magnesium. Als je normaal gezond eet, dan heb je geen aanvullingen nodig,. Er zijn voedingswijzer die je uitleggen welke waar in zitten. Houd je geld lekker in je portemonnee en eet gezond.
Maar is dit altijd zo?
Stel je gaat een cyclo rijden, het is vaak zwaar, 25 graden en je bent zo 8 uur bezig. Hoeveel moet je aanvullen?
Hoeveel moet je onderweg al aanvullen.
Daar is geen algemeen antwoord op te geven. Heb je wel eens kramp gehad? Kwam je totaal niet meer vooruit? Meer vragen dan antwoorden.
Ja dat is het lastige, na 7 uur in de hitte fietsen heb ik vaak zoveel lichamelijke ongemakken dat je niet precies kan duiden waar dat vandaan komt :mrgreen:

Gebruikersavatar
Se7en
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 10 jun 2020 20:19
Locatie: Kop van Drenthe

Gebruikersavatar Se7en 23 mei 2024 14:14

Bij tochten van 2u + drink ik vanaf de eerste slok elektrolyten. Bij echt lange tochten zoals afgelopen Elfstedentocht heb ik een paar losse tabs bij mij om aan te vullen.
Uiteindelijk is het ook een mentaal spel. Als je er in gelooft dat het beter gaat met bijvoorbeeld elektrolyten voel je je ook beter als je die drinkt.
Cannondale CAAD10 | FSA PowerBox

Orbea Terra H30

Plaats reactie