Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 23:15

De rente is historisch gezien nog steeds erg laag +/- 3,7% voor 10 jaar.
Als je nu 200k zou opnemen van je overwaarde geeft dat een maand last van rond de €1000, als je dat dus niet doet heb je € 1000 extra te besteden per maand.
Als conservatieve man ga ik toch voor optie 2, geen schulden hebben leeft toch wel zorgeloos.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 23:22

JPAR schreef: 22 mei 2024 22:47
mao schreef: 22 mei 2024 22:46
ColumsbusMJ schreef: 22 mei 2024 22:08 De investering betaalt zich pas uit als je het verkoopt. Met aandelen is dat niet veel anders. Met twee ton overwaarde kun je aardig wat maanden huren. Je zou een duurder huis kunnen kopen. Bedenk iets leuk. Dat de prijzen van woningen (veel) harder stijgen dan de lonen, geeft toch aan dat er iets niet goed gaat in de woningmarkt.
Als er door allerlei regels te weinig word gebouwd, de inwoners aantal harder groeit dan er gebouwd kan worden en de rente niet verhoogd kan worden, dan is er inderdaad iets goed mis.
En wiens beleid is dat geweest? :like:
In mijn beleving niet van rechts,
Overdreven milieu beleid zoals het stikstofbeleid, onbeperkte immigratie, en het strooien van geld waardoor de rente niet verhoogd kan worden komen niet van de rechter flank.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 576
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 22 mei 2024 23:35

mao schreef: 22 mei 2024 23:22
JPAR schreef: 22 mei 2024 22:47
mao schreef: 22 mei 2024 22:46

Als er door allerlei regels te weinig word gebouwd, de inwoners aantal harder groeit dan er gebouwd kan worden en de rente niet verhoogd kan worden, dan is er inderdaad iets goed mis.
En wiens beleid is dat geweest? :like:
In mijn beleving niet van rechts,
Overdreven milieu beleid zoals het stikstofbeleid, onbeperkte immigratie, en het strooien van geld waardoor de rente niet verhoogd kan worden komen niet van de rechter flank.
Sprookjes. We weten al 50 jaar dat er een stikstof probleem is en het is rechts beleid om dat niet aan te pakken. 90% van de immigratie is ook te danken aan rechts beleid (goedkope arbeid). De wens om de inflatie beperkt te houden is gerelateerd aan een systeem waarbij oneindige groei de basis is. Wederom rechts beleid.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8404
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 mei 2024 00:37

De wens om de inflatie beperkt te houden is gerelateerd aan een systeem waarbij oneindige groei de basis is. Wederom rechts beleid.
👍🏻 precies!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38290
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2024 08:36

klaastuin schreef: 22 mei 2024 23:35 90% van de immigratie is ook te danken aan rechts beleid (goedkope arbeid).
Die is natuurlijk wel heel ongenuanceerd. Goedkope arbeid (of ook wel essentiele arbeid!) is niet direct de veroorzaker van problemen.De groep overlastveroorzakers zijn niet de mensen die hier heen komen of zijn gekomen om te werken. Wij hebben ook mensen lopen van Turkse afkomst die al 25jr binnen ons bedrijf rondlopen en die staan er precies zo in: de problemen komen door buitenlandse mensen die hun kinderen niet kunnen opvoeden in de mix van oude eigen tradities en de vrijheid in west-europa en van gelukszoekers. De problemen met de asielzoekers hebben ook niks met rechts beleid te maken.

Prima als je rechts/kapitalisme de schuld van zaken in de schoenen wil schuiven (vaak nog soort van terecht ook), maar wel realistisch bljiven. En ik heb geen harde feiten, dus beetje onderbuik, maar ik denk dat een groot deel van de groen-links kiezer toch ook behoorlijk heeft geprofiteerd van het kapitalisme.
Ik heb gisteren best wat gezien van de debatten en dan zie je dat slechts weinig mensen op links een serieus inhoudelijk verhaal kunnen houden. Timmermans als aanvoerder van de oppositie nog het slechtst. Daar gaan we de wedstrijd ook niet mee winnen. Jimmie Dijk (SP) ging er lekker stevig in en met een goed betoog; op de inhoud en niet de zoveelste klaagpartij dat PVV nu aan de macht is.

Ik ben écht niet blij met dit zooitje wat nu een regering moet gaan vormen. Maar van de huidige oppositie wordt ik ook heel ongelukkig. Kunnen alleen heel verongelukt kijken, vergeten daarbij ook even in de spiegel te kijken en komen niet met een goed plan van aanpak. Verzanden in klagen over extreem-rechts (heeee, jullie achterban staat helemaal niet zo negatief tegen extra immigratiemaatregelen!!) en zwelgen in zelfmedelijden. Zorg dan verdomme dat je zelf de kiezers aan kunt spreken. Maak een goed programma door het midden waarbij je de grote middengroep in NL wél aanspreekt. Ik gok dat een groot deel van de bevolking echt de natuur niet nog verder terug wil zien gaan (wordt nu links thema genoemd), maar ook de PVV wel snapt rondom immigratie en woonproblematiek (nu rechts thema genoemd). En kom als potentieel grootste partij met een progressief imago niet met een cliche voorbeeld van het pluche die aan alle kanten uitstraalt dat hij alleen minister-president wil zijn en verder niet.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mei 2024 08:43

Ik snap overigens echt niet wat milieu, klimaat, en stikstof met links of rechts te maken hebben. Ik neem aan dat rechtse mensen niet in hun eigen bed schijten omdat het efficiënter is of omdat het toilet een complot van links is?
Al zou het 50/50 zijn met de klimaatwetenschappers die voorspellen dat het de verkeerde kant opgaat, dan neem je toch altijd het zekere voor het onzekere? Het gaat om de lucht die we inademen, het water dat we drinken en het voedsel dat we eten!
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2024 08:51

Eens, ik wilde het net zeggen. Heeft niets met links en rechts te maken, maar wel weer met de grote E.

Wel eens dat immigratie wordt gepolariseerd op een groep die maar 10% van de immigratie is, vaak ook wel voor meer overlast zorgt, maar die andere 90% legt vooral ballast op de andere voorzieningen.

Dat zit zo diep dat krijg je niet zomaar teruggedrongen

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1171
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 23 mei 2024 09:03

De woningcrisis is het gevolg van heel veel jaren falend overheidsbeleid.
Vroeger was Volkshuisvesting belangrijk, wie kan nu nog de laatste vijf ministers opnoemen (behalve de huidige dan)?
Destijds waren woningcorporaties belangrijk voor nieuwbouw, maar door de verhuurdersheffing hebben die jaren niet kunnen investeren in nieuwbouw en werden ze gedwongen hun beste woningen te verkopen. Daardoor komen jongeren op wachtlijsten van 12 jaar te staan. Dus is kopen de enige "snelle" optie om aan een woning te komen.
Ik hoor zojuist op de radio dat de gemiddelde studentenwoning (zeg gerust hokje) in Amsterdam bijna € 1.000 per maand kost!
Dat is toch bizar? Mijn dochter moet bijna fulltime werken om haar studie te kunnen betalen, heeft tijdens haar studie kanker gehad en mag binnenkort ook nog een € 4.000 boete betalen omdat ze langer over haar studie doet dan zou horen....

Liever besteden we aandacht aan de meest vervuilende gesubsidieerde niche (door "Europa"!) van Nederland, de boeren. Ik snap echt niet dat we daar zover in meegaan, net zoals Schiphol. Economisch zwaar overschat en met veel te veel invloed op de politiek en besluitvorming.

Ondertussen begint de kwaliteit van het drinkwater in de buurt van de ondergrens te komen en zorgen de vervuilende vliegtuigen ervoor dat er significante gezondheidsrisico's vastzitten aan het wonen in de buurt van Schiphol om maar te zwijgen over Tata.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5502
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 23 mei 2024 10:26

Mijn dochter gaat na volgend jaar studeren. We zijn nu aan het oriënteren. We hebben wel gezegd dat ze vooral een studie moet kiezen die ze wil doen, maar als die ook op een universiteit in de buurt gegeven wordt, dat dan misschien wel verstandiger is. Kan ze eerst nog vanuit huis reizen en later op kamers.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 23 mei 2024 10:40

Studentenkamers zullen er toch altijd te weinig zijn zolang de universiteiten groeien. En de groei zal niet stoppen zolang nagenoeg alle studies in het Engels gegeven worden. Is het op de HBO ook al gemeengoed?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 mei 2024 10:42

@Synapse, studieschuld moet natuurlijk echt anders. Dat kan gewoon niet zo. En ze kijken nergens naar een jaar sebatical wordt hetzelfde behandeld als een jaar kanker.

We zijn al veel te ver en het zit te diep. We halen buitenslandse studenten omdat we ze zelf niet hebben.
We hebben ze wel, maar velen kunnen het niet meer betalen of gaan het risico niet nemen met een studieschuld te zitten.
En wat doen wij we geven een universiteit voor een buitenlander 8000 euro en voor een nedelander 2000 euro?
Iemand die daar een goed verhaal voor heeft????

Voordat je dat eruit hebt als je nu start, ben je 5 tot 10 jaar verder. Dus die instroom blijft lekker bestaan!
En het strekt een wissel op al je voorzieningen en als klap op de vuurpijl worden de huizen ook nog duurder, maar ze betalen als ze werken ook nog minder belasting.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38290
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mei 2024 10:43

Ernie C. schreef: 23 mei 2024 08:43 Ik snap overigens echt niet wat milieu, klimaat, en stikstof met links of rechts te maken hebben.
Dat is helaas tegenwoordig wel het geval. Er wordt gereageerd/gestemd op oneliners en gebrek aan visie.
Heel klein voorbeeldje: aanstaande kabinet schrapt met ingang van 2025 alle subsidies op EV's. Van beoogde dwang naar schrappen motivatie; waarom niet gewoon de juiste middenweg? Laat mensen die een hybride/benzine auto nodig (denken...) te hebben zelf de keuze maken en help mensen een handje die wél EV willen rijden. Komt klimaat en lokaal leefklimaat echt wel ten goede. Nee hoor, wordt gezien als linkse hobby en schrappen we. Ik ben die extremen beu. De acceptabele middenweg is niet meer.
Less is bore

Plaats reactie