Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2024 20:16

kxlight schreef: 22 mei 2024 19:47 Regels omtrent lenen zijn natuurlijk wel wat aangescherpt afgelopen 20 jaar. Kosten voor overdracht zelf ophoesten ipv meefinacieren in hypotheek. Spaarhypotheek afgeschaft. Max 30 jaar eenteaftrek. Hypotheekrente aftrek beperkt tot 1ste schijf.
Dat klopt natuurlijk ook. En wat Jans aangeeft blijft verglijken lastig.
Ik ben al wel van de 30 jaar aftrek, zo oud ben ik ook weer niet :D

Het zit denk ik ook veel in andere dingen. Wij hebben bv elke jaar iets aangepakt en daarvoor gespaard. Een tuin, een keuken, badkamer, meubels etc. Nu wil iedereen meteen alles nieuw.

In veel gevallen heeft de volgende generatie meer. (Daar zou nu een einde aan kunnen komen)
Als ik nu zie wat mijn kinderen hebben en hoe makkelijk het gaat. Dat had ik vroeger niet.
Of ze dat straks zelf vol kunnen houden weet ik niet.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 mei 2024 20:54

Private leasecontracten gaan ook een boel mensen nekken bij aanvraag hypotheek. Althans dat was gisteren te lezen. Studieschulden zullen ook wel niet helpen.

Maar goed ik heb ook wel de indruk dat huidige jongeren ook eerder een huis zouden willen kopen. Dat was 20-30 jaar geleden toch iets minder vanzelfsprekend. Misschien is die wil ook omdat huren nu ook duren is geworden.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1034
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 22 mei 2024 21:04

Ernie C. schreef: 22 mei 2024 20:00 Huizen zijn naast woningen ook investeringen. Laten de meeste investeringen nu net de afgelopen 15 jaar veel opgebracht hebben.

Je kunt natuurlijk lachend melden dat je crypto, aandelen of edelmetalen het zo goed doen, voor huizen geldt hetzelfde, alleen kunnen we niet zonder dak boven ons hoofd. Wat dan de link is met links beleid, ontgaat mij.
Het is natuurlijk van de zotte dat je eigen woning een investering is geworden. Huizen die tien jaar geleden voor twee ton werden verkocht gaan nu voor het dubbele op de markt. Zelfs een krot op een oké locatie krijg je nog lachend verkocht voor meer dan drie ton. Het lijkt mij dat er dan toch iets mis is met de woningmarkt.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5502
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 mei 2024 21:10

Huren zijn hoog geworden door een gebrek aan woningen. Corporaties hebben niet genoeg gebouwd door de heffingen van de overheid. Marktwerking is funest geweest.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 mei 2024 21:13

Eigen huis is toch niet echt een investering. Leuk als je een grote waardestijging hebt maar na verkoop ervan moet je toch iets anders kopen wat ongeveer evenveel gestegen is.

Of mis ik iets? Dan hoor ik t graag dan kan ik er nog van profiteren.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2024 21:36

kxlight schreef: 22 mei 2024 21:13 Eigen huis is toch niet echt een investering. Leuk als je een grote waardestijging hebt maar na verkoop ervan moet je toch iets anders kopen wat ongeveer evenveel gestegen is.

Of mis ik iets? Dan hoor ik t graag dan kan ik er nog van profiteren.
Ik denk wel dat je gelijk hebt. Al heeft de één het makkelijker dan de ander.

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1034
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 22 mei 2024 22:08

De investering betaalt zich pas uit als je het verkoopt. Met aandelen is dat niet veel anders. Met twee ton overwaarde kun je aardig wat maanden huren. Je zou een duurder huis kunnen kopen. Bedenk iets leuk. Dat de prijzen van woningen (veel) harder stijgen dan de lonen, geeft toch aan dat er iets niet goed gaat in de woningmarkt.

koekiesbakker
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 12:04

koekiesbakker 22 mei 2024 22:14

kxlight schreef: 22 mei 2024 21:13 Eigen huis is toch niet echt een investering. Leuk als je een grote waardestijging hebt maar na verkoop ervan moet je toch iets anders kopen wat ongeveer evenveel gestegen is.

Of mis ik iets? Dan hoor ik t graag dan kan ik er nog van profiteren.
Dat nou het toeval wil dat relatief kortgeleden nog de VN zich hierover hebben uitgesproken middels een rapport.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8661
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 22 mei 2024 22:33

kxlight schreef: 22 mei 2024 21:13 Eigen huis is toch niet echt een investering. Leuk als je een grote waardestijging hebt maar na verkoop ervan moet je toch iets anders kopen wat ongeveer evenveel gestegen is.

Of mis ik iets? Dan hoor ik t graag dan kan ik er nog van profiteren.
Als je bv €200.000 winst hebt en je bent 65 ga je toch huren en leuke dingen doen.Wat kan je nog als je 80-85 bent en je hebt die 2 ton nog.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6153
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 22 mei 2024 22:44

nijkie schreef: 22 mei 2024 22:33
kxlight schreef: 22 mei 2024 21:13 Eigen huis is toch niet echt een investering. Leuk als je een grote waardestijging hebt maar na verkoop ervan moet je toch iets anders kopen wat ongeveer evenveel gestegen is.

Of mis ik iets? Dan hoor ik t graag dan kan ik er nog van profiteren.
Als je bv €200.000 winst hebt en je bent 65 ga je toch huren en leuke dingen doen.Wat kan je nog als je 80-85 bent en je hebt die 2 ton nog.
+1 goed idee, of twee ton hypo op je eigen huis nemen en daar mooie dingen van doen. Ik ken mensen die het deden, in de dip van de rente %.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 22:46

ColumsbusMJ schreef: 22 mei 2024 22:08 De investering betaalt zich pas uit als je het verkoopt. Met aandelen is dat niet veel anders. Met twee ton overwaarde kun je aardig wat maanden huren. Je zou een duurder huis kunnen kopen. Bedenk iets leuk. Dat de prijzen van woningen (veel) harder stijgen dan de lonen, geeft toch aan dat er iets niet goed gaat in de woningmarkt.
Als er door allerlei regels te weinig word gebouwd, de inwoners aantal harder groeit dan er gebouwd kan worden en de rente niet verhoogd kan worden, dan is er inderdaad iets goed mis.

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5502
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 22 mei 2024 22:47

mao schreef: 22 mei 2024 22:46
ColumsbusMJ schreef: 22 mei 2024 22:08 De investering betaalt zich pas uit als je het verkoopt. Met aandelen is dat niet veel anders. Met twee ton overwaarde kun je aardig wat maanden huren. Je zou een duurder huis kunnen kopen. Bedenk iets leuk. Dat de prijzen van woningen (veel) harder stijgen dan de lonen, geeft toch aan dat er iets niet goed gaat in de woningmarkt.
Als er door allerlei regels te weinig word gebouwd, de inwoners aantal harder groeit dan er gebouwd kan worden en de rente niet verhoogd kan worden, dan is er inderdaad iets goed mis.
En wiens beleid is dat geweest? :like:
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Plaats reactie