Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Politiek

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 395
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 22 mei 2024 17:21

mao schreef: 22 mei 2024 15:03
Jans schreef: 22 mei 2024 14:35 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41 ... t-gestegen
Velen zullen het niet willen geloven, maar op een dip na 2008 is de koopkracht vanaf 1986 alleen maar omhoog gegaan. Ik denk dat we als groep nooit tevreden zijn.
Het zal allemaal wel zo zijn, maar in 1986 kon je met een modaal salaris een huis kopen, nu net aan een garage box.
Dat huizen nu duur zijn komt door te weinig aanbod, niet door te weinig koopkracht.
Dat mensen zo makkelijk overbieden geeft juist aan dat er genoeg geld aanwezig is bij veel mensen.
Een huis is toch noodzakelijk, je wilt een dak boven je hoofd. De vraag neemt dus niet af, ook niet met hoge prijzen. Het product of de markt is inelastisch (zeg ik dat goed?)

Zijn er andere producten die in verhouding duurder zijn geworden?

Ik weet nog dat ik 12 was in 1985. We waren aan het winkel voor een nieuwe winterjas voor mij en er ontstond een discussie tussen mijn ouders. De nieuwe wasmachine kostte 1400 gulden, bijna een arbeiders-maandsalaris.

We hebben het inderdaad goed in verhouding. Weinig tot geen producten zijn duurder geworden.
Er is juist overproductie van veel producten terwijl we als consument "alles al hebben". Bedrijven geven miljoenen uit aan advertenties om toch hun producten te kunnen slijten.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 17:31

Enzzo schreef: 22 mei 2024 15:34 Euh, over drammen gesproken:

MAO schreef:"Links" zit sowieso overal door verweven , of dat nu de " onschuldige " postcode loterij is of media, onderwijs , cultuur, en allerlei actie groepen, zelfs defensie hebben ze tegenwoordig toe geëigend...
MAO schreef:Ter verduidelijking over "links"
Zwarte piet, Zwart/wit, Gender, Milieu, Klimaat, Energietransitie, Immigratie, Palestina vs Israël , Eu met zn regels, enz, enz, allemaal linkse drammerige items waar we de afgelopen jaren mee worden overspoeld....
Een doorsnee werkende Nederlander die zn eigenbroek ophoudt is daar zo ondertussen wel klaar mee,
MAO schreef:...Misschien kan je ze ook niet kwalijk nemen als je in een stad woont en de Volkskrant en NPO als informatie bron hebt.
MAO schreef:Al het geluid wat ter linkerzijde van de VVD zit, hoewel sinds Rutte die de VVD heeft uitgeleverd aan D66 je de VVD er ondertussen ook nog wel bij mag zetten.
Dat is echt te veel eer voor me😘

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 17:38

synapse schreef: 22 mei 2024 15:42
mao schreef: 22 mei 2024 14:42 Ter verduidelijking over "links"
Zwarte piet, Zwart/wit, Gender, Milieu, Klimaat, Energietransitie, Immigratie, Palestina vs Israël , Eu met zn regels, enz, enz, allemaal linkse drammerige items waar we de afgelopen jaren mee worden overspoeld....
Een doorsnee werkende Nederlander die zn eigenbroek ophoudt is daar zo ondertussen wel klaar mee,
Echt klinklare onzin!

Ik ben een hardwerkende ondernemer in het MKB die z'n eigen broek ophoudt (en zelfs met AOW nog doorwerkt).

Het valt mij juist op dat vaak die zogenaamde linkshaters alleen maar papagaaien en aanslaan op asiel.

Ik ben links, want ja, ik geef om het milieu en het klimaat (waarvoor hoe je het ook wendt of keert iets aan ons energieverbruik moet veranderen), ga uit van solidariteit en weet dat we EU nodig hebben als tegenwicht tegen China, Rusland en de VS.
Ik gun Israël het recht op een eigen land maar ben van mening dat wat ze nu doen in Gaza niet deugt, net zomin als wat Hamas doet en hun eigen volk als schild tegen de ingecalculeerde acties van Israël gebruikt.

Wat ik heel triest vind is dat er na de 2e wereldoorlog een Nederland is gebouwd dat tot de welvarendste en gelukkigste landen ter wereld behoort en dat bewoond wordt door mensen die alleen maar aan zichzelf denken.
Tja, ik vind het dan weer triest (na wat er allemaal is gebeurd in de 2WW ) dat de Joden in Nederland zich niet meer veilig voelen, zo vinden we allemaal wat…

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6342
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 mei 2024 18:04

mao schreef: 22 mei 2024 17:38 dat de Joden in Nederland zich niet meer veilig voelen,
Dat is heel erg maar dat geldt voor HEEL, HEEL veel mensen.
Aandacht mag van mij wat evenredig verdeeld worden.
Altijd uitkijken met zo'n opmerking want voor je het weet heb je een sticker op je borst............en was nu net niet???????????

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12905
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 mei 2024 18:04

Dat huis heb ik pas eens met mijn eigen situatie vergeleken. Zat met de kinderen te praten en die begonnen al 12 en 15, wij kunnen straks geen huis kopen.

In 2002 kocht ik met mijn vrouw een huis €210k voorbetaald, ik heb deze in 2019 verkocht voor 350 maar met uitbouw van 16m2.
Nu gaat datzelfde huis voor 430 weg. Dat is dus zeg even het dubbele van 2002. De rente is nu ongeveer gelijk aan toen.rond de 4,5 a 5%.
We betaalde toen 850 netto. Met twee salarissen van resp 2100 en 2300 bruto in 2002. Mijn neefje van 24 verdient nu ongeveer het dubbelen 4200 euro. Dus wat is het probleem met de prijs?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2024 18:12

mao schreef: 22 mei 2024 17:38
synapse schreef: 22 mei 2024 15:42
mao schreef: 22 mei 2024 14:42 Ter verduidelijking over "links"
Zwarte piet, Zwart/wit, Gender, Milieu, Klimaat, Energietransitie, Immigratie, Palestina vs Israël , Eu met zn regels, enz, enz, allemaal linkse drammerige items waar we de afgelopen jaren mee worden overspoeld....
Een doorsnee werkende Nederlander die zn eigenbroek ophoudt is daar zo ondertussen wel klaar mee,
Echt klinklare onzin!

Ik ben een hardwerkende ondernemer in het MKB die z'n eigen broek ophoudt (en zelfs met AOW nog doorwerkt).

Het valt mij juist op dat vaak die zogenaamde linkshaters alleen maar papagaaien en aanslaan op asiel.

Ik ben links, want ja, ik geef om het milieu en het klimaat (waarvoor hoe je het ook wendt of keert iets aan ons energieverbruik moet veranderen), ga uit van solidariteit en weet dat we EU nodig hebben als tegenwicht tegen China, Rusland en de VS.
Ik gun Israël het recht op een eigen land maar ben van mening dat wat ze nu doen in Gaza niet deugt, net zomin als wat Hamas doet en hun eigen volk als schild tegen de ingecalculeerde acties van Israël gebruikt.

Wat ik heel triest vind is dat er na de 2e wereldoorlog een Nederland is gebouwd dat tot de welvarendste en gelukkigste landen ter wereld behoort en dat bewoond wordt door mensen die alleen maar aan zichzelf denken.
Tja, ik vind het dan weer triest (na wat er allemaal is gebeurd in de 2WW ) dat de Joden in Nederland zich niet meer veilig voelen, zo vinden we allemaal wat…
Klopt, maar dat staat los van al het andere.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8546
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 22 mei 2024 18:18

wasbeer2006 schreef: 22 mei 2024 18:04 Dat huis heb ik pas eens met mijn eigen situatie vergeleken. Zat met de kinderen te praten en die begonnen al 12 en 15, wij kunnen straks geen huis kopen.

In 2002 kocht ik met mijn vrouw een huis €210k voorbetaald, ik heb deze in 2019 verkocht voor 350 maar met uitbouw van 16m2.
Nu gaat datzelfde huis voor 430 weg. Dat is dus zeg even het dubbele van 2002. De rente is nu ongeveer gelijk aan toen.rond de 4,5 a 5%.
We betaalde toen 850 netto. Met twee salarissen van resp 2100 en 2300 bruto in 2002. Mijn neefje van 24 verdient nu ongeveer het dubbelen 4200 euro. Dus wat is het probleem met de prijs?
Maar of dat neefje een "normaal" of hoog salaris heeft, scheelt natuurlijk wel. En ik denk toch wel dat hij redelijk hoog zit. Maar vergelijken is altijd lastig.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4709
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 22 mei 2024 18:25

MPolleke schreef: 22 mei 2024 17:21

Zijn er andere producten die in verhouding duurder zijn geworden?

Ik weet nog dat ik 12 was in 1985. We waren aan het winkel voor een nieuwe winterjas voor mij en er ontstond een discussie tussen mijn ouders. De nieuwe wasmachine kostte 1400 gulden, bijna een arbeiders-maandsalaris.

We hebben het inderdaad goed in verhouding. Weinig tot geen producten zijn duurder geworden.
Er is juist overproductie van veel producten terwijl we als consument "alles al hebben". Bedrijven geven miljoenen uit aan advertenties om toch hun producten te kunnen slijten.
Wat dacht je van o.a. van energie zoals benzine en gas?

En het klopt ook dat er geld genoeg is, ECB drukt vrolijk bij.
Ondertussen zijn de schulden in de EU en de VS torenhoog en eigenlijk niet meer houdbaar.
Maar goed dat is de mening van een conservatief blanke man.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38290
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2024 19:44

synapse schreef: 22 mei 2024 15:42 Wat ik heel triest vind is dat er na de 2e wereldoorlog een Nederland is gebouwd dat tot de welvarendste en gelukkigste landen ter wereld behoort en dat bewoond wordt door mensen die alleen maar aan zichzelf denken.
Een van de zinvolste opmerkingen van de afgelopen pagina’s. :winkthumb:
Less is bore

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4623
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 22 mei 2024 19:47

Regels omtrent lenen zijn natuurlijk wel wat aangescherpt afgelopen 20 jaar. Kosten voor overdracht zelf ophoesten ipv meefinacieren in hypotheek. Spaarhypotheek afgeschaft. Max 30 jaar eenteaftrek. Hypotheekrente aftrek beperkt tot 1ste schijf.

Gebruikersavatar
MPolleke
Forum-lid
Berichten: 395
Lid geworden op: 07 mar 2014 22:15
Contact

Gebruikersavatar MPolleke 22 mei 2024 19:56

mao schreef: 22 mei 2024 18:25
MPolleke schreef: 22 mei 2024 17:21 Zijn er andere producten die in verhouding duurder zijn geworden?
Wat dacht je van o.a. van energie zoals benzine en gas?
Even vlug omgerekend, 2 Euro voor een liter benzine nu is omgerekend met inflatie 2,20 gulden in 1991. Ik weet nog dat tijdens de eerste golfoorlog de prijs van benzine van 1,55 naar 1,88 ging.
Dus je hebt enigszins een punt, energie is wat duurder geworden.

Aan de andere kant bestaat het argument dat energie veel te goedkoop was en is. Olie is een hoogstaand product dat we de lucht in blazen wanneer we een halfje wit gaan halen. We zouden het moeten gebruiken voor werkelijk hoogstaande eindproducten. Maar met deze te lage prijs blijven we het opsouperen.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16416
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 22 mei 2024 20:00

Huizen zijn naast woningen ook investeringen. Laten de meeste investeringen nu net de afgelopen 15 jaar veel opgebracht hebben.

Je kunt natuurlijk lachend melden dat je crypto, aandelen of edelmetalen het zo goed doen, voor huizen geldt hetzelfde, alleen kunnen we niet zonder dak boven ons hoofd. Wat dan de link is met links beleid, ontgaat mij.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie