Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe Fiets Ja/Nee

JoostcD
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2024 12:26

JoostcD 19 mei 2024 12:35

Hello Hello,

Ik fiets al een jaar of 10 op mn KLEIN fietsje en eigenlijk ben ik er best wel tevreden mee. Echter zit het stuur nét iets te ver weg en zou ik daar nog wel een aanpassing in willen maken om wat beter te zitten.

Voordat ik dat zou doen is een andere overweging toch eens een overstap naar een nieuwe fiets te maken. Hij is namelijk zeker niet meer de nieuwste. Vroeg me af of iemand met wat meer verstand van zaken mij een inschatting kan geven of een nieuwe fiets écht een verschil gaat maken of niet.

Een fiets (of iig de prijsklasse waar ik aan denk als alternatief): https://www.12gobiking.nl/sensa-modena-ltd-105-disc

Over mn huidige fietsje; geen kraak oid, maar ik mis in de ardennen wel eigenlijk wat versnellingen om comfortabel de steilere bergjes op te komen. Ik fiets ergens rond de 3000 km/j.

Hoor graag wat jullie zouden aanraden of dat er andere overwegingen zijn die ik zou moeten meenemen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16124
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 19 mei 2024 14:20

Probeer al eerst eens de aanpassing aan je huidige fiets.
Een stuurpen en andere cassette hoeven niet veel te kosten.
Nieuw kopen kan dan nog altijd.

Of er veel verschil zal zijn is, zonder verdere info over he huidige fiets, moeilijk in te schatten.
Maar als jij gelukkig wordt van een nieuwe fiets moet je dat altijd doen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5962
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 19 mei 2024 14:49

Als je een nieuwe fiets in je kop hebt zitten, dan gaat die gedachte niet zomaar weg. Soms WIL je gewoon iets nieuws, zonder dat dat echt goed te beredeneren is. Met een nieuwe fiets heb je natuurlijk plots heel veel keuze.

Goedkopere optie is idd veel waarschijnlijker om een korte stuurpen en nieuwe cassette te monteren. Het kan ook echter duurder uitpakken. Geen idee wat er nu op zit, maar om licht genoeg te gaan rijden zou het misschien ook een nieuwe crank moeten zijn, plus een cassette en een achterderailleur. Echt goedkoop is het dan ook niet meer.
Live fast; die young. mijn blog

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 19 mei 2024 15:10

Ik kan je geen advies geven, want ik nooit langer dan 6 jaar met dezelfde fiets gereden.
Dat is gewoon persoonlijk voorkeur.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 416
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 19 mei 2024 15:35

Als je het geld ervoor wil uitgeven voor een nieuwe fiets zou ik zeggen = doen.
Nu aanpassingen aan je fiets gaan doen die toch weer geld gaan kosten om binnen 2 jaar een 12jaar oude fiets te hebben.

Ivm versnellingen is er hier genoeg info te vinden op het forum. Met welke versnellingen rij je nu? Er zijn genoeg sites 'gear ratio calculators' die je kunnen helpen in de keuze welk soort versnelling je best nodig hebt.
De laatste trend is een 50/34 of 52/36 met een 11/34 cassette achteraan. Is in principe normaal voor 95% van de mensen voldoende voor ongeveer alles boven te komen.

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 19 mei 2024 18:09

Mijn Concorde is 15 jaar oud met Shimano Ultegra triple en best wel nieuwe DT Swiss wielen. Hij reed voor mijn gevoel best nog goed. Ik zocht alleen wat meer uitdaging en heb daarom eens naar een vermogensmeter gekeken. Die kreeg je niet voor zo'n oude fiets. Dus heb ik een tweedehands Trek Domane met schijfremmen en shimano 105 gekocht en daar een vermogensmeter op gezet. Dat was augustus vorig jaar. Met de Trek heb ik ondertussen bijna 8000km met veel plezier gefietst. Een paar weken geleden ben ik nog eens een stukje op de oude Concorde gaan fietsen en ik ben al heel snel weer omgedraaid. Dag en nacht verschil met de nieuwe fiets. En het is echt niet dat de Concorde slecht onderhouden was.

In jouw situatie en met mijn ervaring is het wat mij betreft een nobrainer. Koop een nieuwe fiets. Zeker wanneer je nu niet lekker zit en je in de Ardennen ook nog eens niet lekker met de fiets uit de voeten kan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16373
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 mei 2024 18:20

Ik fiets wekelijks op een stalen frame met 10 speed groep en dat rijdt geweldig goed. Ik heb geen enkele reden om een nieuwe fiets te kopen.

Zo'n Klein doe je natuurlijk toch niet weg, spijt gegarandeerd. Bovendien is het wel makkelijk om eerst op deze fiets de juiste zit te vinden. Dat is hooguit tientjeswerk. Als je dan een nieuwe fiets wil, heb je tenminste een uitgangspunt met de maten.
Ik zou gewoon eens een testdag doen of huren. Dan weet je snel genoeg of je het zelf de moeite vindt want het is heel persoonlijk. Die 3000km is nu ook weer zoveel dat het een megadure fiets rechtvaardigt, al mag dat natuurlijk altijd.

Plaats eens een paar foto's van de fiets, dan zien we snel genoeg wat een lichter verzet je ongeveer kost
Campagnolo Ultra Dork

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4420
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 mei 2024 19:34

Hoezo zit je stuur net iets te ver weg? Vind je dat zelf, of heb je een bikefit laten doen waar dat uit is gekomen?

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1534
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 19 mei 2024 20:23

Voor je eventueel naar een andere fiets gaat kijken, is er eerst 'huiswerk'. Je huidige fiets bevalt goed, maar het stuur zit net te ver weg. Dat is een goed uitgangspunt. Zoek de geometrie van je huidige fiets eens op. Dat kan vaak via de site van de fabrikant en er zijn sites voor waar je dat kunt opzoeken.
Lengtes, hoeken etc. in een Exceltabel zetten en dan nieuw en bestaand naast elkaar.

Als je dat netjes doet, kom je er als snel achter of die Sensa een goeie vervanger van de Klein zou kunnen zijn. Daarna kun je er op gaan testrijden en de volgende stap gaan zetten.
hun fietsen.

jandoedel
Forum-lid
Berichten: 434
Lid geworden op: 05 jun 2006 17:45

jandoedel 19 mei 2024 20:26

Ernie C. schreef: 19 mei 2024 18:20 Ik fiets wekelijks op een stalen frame met 10 speed groep en dat rijdt geweldig goed. Ik heb geen enkele reden om een nieuwe fiets te kopen.
Fijn dat je tevreden bent met je stalen ros. Joost is dat niet (al schrijft hij dat hij dat wel is) en heeft zelfs al een nieuwe fiets uitgezocht. Dan moet hij geen energie meer in de oude fiets steken en een nieuwe kopen. Dat is mijn ervaring die aansluit op de vraag van Joost

JoostcD
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 mei 2024 12:26

JoostcD 19 mei 2024 23:57

Alvast dank voor alle berichten. Ik zal sowieso eens kijken hoe het zit qua bikefit. Voorlopig is het inderdaad eigen gevoel.
Ik zie ook dat het niet helemaal goed gegaan is met fotos toevoegen voor wat extra context; https://ibb.co/DVy97Tb https://ibb.co/nQRdyvV

kappa-man
Forum-lid
Berichten: 860
Lid geworden op: 04 dec 2007 23:16

kappa-man 20 mei 2024 08:46

Topic niet gelezen, alleen de titel.

Het antwoord is altijd JA.
Opgeven is geen optie!

Plaats reactie