Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13648
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 mei 2024 10:14

Het heeft gewoon met productie te maken. Hoe minder verschillen hoe minder kosten.

Natuurlijk hangt het van je inzet af. Maar ik zou die 18 ook missen. 19/18/17 zijn de kransen waar ik het meest op rijd en daarna de 21 en 16.
Puur voor de polder lijk me 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,23,25 helemaal ideaal. Hoef je 99% van de tijd helemaal niet meer van je grote blad.

Op de MTB heb ik op de weg wel een 11/30 en mis ik de 18 niet echt, maar daar rijd ik met een 38 voor.

Nu is Nederland wel erg vlak. De vlakke delen van Duitsland en Frankrijk zijn vaak wel iets glooiend en dan heb je er al veel minder last van. Het is puur die continue kruissnelheid in Nederland tussen de 30 en 35

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9010
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 mei 2024 13:52

Als 13 speed gaat komen ben ik wel benieuwd hoe dan het verloop gaat worden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3582
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 15 mei 2024 13:57

13-speed kunnen velen in 1-by rijden op de weg, lijkt me.
Afbeelding

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4237
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 15 mei 2024 14:05

raven14 schreef: 15 mei 2024 13:57 13-speed kunnen velen in 1-by rijden op de weg, lijkt me.
NU alvast kankeren als er geen 16 of 18 in zit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mei 2024 14:48

wasbeer2006 schreef: 15 mei 2024 10:14 Het heeft gewoon met productie te maken. Hoe minder verschillen hoe minder kosten.

Natuurlijk hangt het van je inzet af. Maar ik zou die 18 ook missen. 19/18/17 zijn de kransen waar ik het meest op rijd en daarna de 21 en 16.
Puur voor de polder lijk me 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,23,25 helemaal ideaal. Hoef je 99% van de tijd helemaal niet meer van je grote blad.

Op de MTB heb ik op de weg wel een 11/30 en mis ik de 18 niet echt, maar daar rijd ik met een 38 voor.

Nu is Nederland wel erg vlak. De vlakke delen van Duitsland en Frankrijk zijn vaak wel iets glooiend en dan heb je er al veel minder last van. Het is puur die continue kruissnelheid in Nederland tussen de 30 en 35
Ik heb een 48/32 in bestelling staan (rotor bladen). En dan 11-23 achter, dit dan met 11 speed shimano. Voor de bergen plan ik een 11-32 erop (had ook met 12 mogen beginnen). Tussenoplossing zonder 16 en 18.., zit ik toch vaak met een cadans verschil van 10 ongeveer. En dus vaak net wat heen en weer te hannessen. Maar goed, dat is ook persoonlijk.
Volgens mij kan je zeker met 12 speed, best wat kleinere voorbladen hebben, 46/30 of 48/32, zodat je én het grote bereik hebt én op het vlakke het deel van de cassette gebruikt zonder grote sprongen. Op absolute topsnelheid kan je iets minder lang meetrappen, als je wedstrijden rijdt kan dat een argument zijn om de 52 of 53 vooraan te willen houden.
In jouw rijtje, zou je dan de 20 of 21 kunnen weglaten en er een 28 achteraan kunnen zetten en hoef je weer niet te wisselen voor de bergen (al is het wisselen ook niet een groot karwei natuurlijk).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 16 mei 2024 08:19

Iemand al geprobeerd te knutselen om een 18 toe te voegen door een 12 spd cassette te combineren met een 11 spd vlakke cassette en zoveel mogelijk 12 spd tussenringen? Je zou dan vanaf de 30-19 verder naar beneden 11 spd kransen uit bijvoorbeeld de 12-25 cassette kunnen gebruiken. Vermoed bij overgang 11 naar 12 spd tanden theoretisch wat vertraging, maar kan in de praktijk meevallen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2024 08:48

Ja, dat heb ik geprobeerd. Eerst werkte het vrij redelijk, daarna ineens niet meer.

De Edco oplossing werkt echt veel beter. Schakelt bij mij echt bijna net zo goed als het origineel. Ik las van de week ergens dat de nieuwe derailleurs minimaal een 28 als grootste kransje nodig hebben, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 12-29 beter schakelt dan Daniël's 11-26.

Overigens heb ik de 11-26 ook geprobeerd en die kreeg ik ook niet goed aan de gang.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2024 09:44

Jij hebt dus ervaring met beide cassettes: schakelt de Edco echt zoveel beter dan de Recon?

En wie kan mij technisch uitleggen waarom een 28 als grootste krans beter zou schakelen dan een 26?
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27975
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 mei 2024 10:02

De Edco schakelt beter maar… ik heb de Recon nooit met langere ketting geprobeerd. En dat bleek uiteindelijk de oplossing.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39931
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 16 mei 2024 13:00

Ik heb de kettinglengte gebruikt die goed was voor de 11-34 cassette. Dus aan de langere kant.
Ik kreeg hem redelijk oke, maar niet de Shimano perfectie.
Less is bore

Juppehup
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 13 aug 2014 16:47

Juppehup 17 mei 2024 22:04

havana schreef: 16 mei 2024 08:48 Ja, dat heb ik geprobeerd. Eerst werkte het vrij redelijk, daarna ineens niet meer.

De Edco oplossing werkt echt veel beter. Schakelt bij mij echt bijna net zo goed als het origineel. Ik las van de week ergens dat de nieuwe derailleurs minimaal een 28 als grootste kransje nodig hebben, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 12-29 beter schakelt dan Daniël's 11-26.

Overigens heb ik de 11-26 ook geprobeerd en die kreeg ik ook niet goed aan de gang.
Zou het dan niet komen doordat jouw 12-19 ieder kransje 1 tandje meer heeft dan die van Daniel? Ieder kransje is dus wat groter in diameter, wat mogelijk die beperking/gevoeligheid op de B-schroef verminderd?

Janneman
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 mei 2024 09:25

Janneman 20 mei 2024 17:23

Het gemis van de 18t krans stoort me ook. En een ander voorblad is uiteraard geen optie. Dan verplaats je immers het 'gat'.

Plaats reactie