Alternatieve cassettes voor Shimano 12sp road (HG)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Het heeft gewoon met productie te maken. Hoe minder verschillen hoe minder kosten.
Natuurlijk hangt het van je inzet af. Maar ik zou die 18 ook missen. 19/18/17 zijn de kransen waar ik het meest op rijd en daarna de 21 en 16.
Puur voor de polder lijk me 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,23,25 helemaal ideaal. Hoef je 99% van de tijd helemaal niet meer van je grote blad.
Op de MTB heb ik op de weg wel een 11/30 en mis ik de 18 niet echt, maar daar rijd ik met een 38 voor.
Nu is Nederland wel erg vlak. De vlakke delen van Duitsland en Frankrijk zijn vaak wel iets glooiend en dan heb je er al veel minder last van. Het is puur die continue kruissnelheid in Nederland tussen de 30 en 35
Natuurlijk hangt het van je inzet af. Maar ik zou die 18 ook missen. 19/18/17 zijn de kransen waar ik het meest op rijd en daarna de 21 en 16.
Puur voor de polder lijk me 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,23,25 helemaal ideaal. Hoef je 99% van de tijd helemaal niet meer van je grote blad.
Op de MTB heb ik op de weg wel een 11/30 en mis ik de 18 niet echt, maar daar rijd ik met een 38 voor.
Nu is Nederland wel erg vlak. De vlakke delen van Duitsland en Frankrijk zijn vaak wel iets glooiend en dan heb je er al veel minder last van. Het is puur die continue kruissnelheid in Nederland tussen de 30 en 35
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6210
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik heb een 48/32 in bestelling staan (rotor bladen). En dan 11-23 achter, dit dan met 11 speed shimano. Voor de bergen plan ik een 11-32 erop (had ook met 12 mogen beginnen). Tussenoplossing zonder 16 en 18.., zit ik toch vaak met een cadans verschil van 10 ongeveer. En dus vaak net wat heen en weer te hannessen. Maar goed, dat is ook persoonlijk.wasbeer2006 schreef: ↑15 mei 2024 10:14 Het heeft gewoon met productie te maken. Hoe minder verschillen hoe minder kosten.
Natuurlijk hangt het van je inzet af. Maar ik zou die 18 ook missen. 19/18/17 zijn de kransen waar ik het meest op rijd en daarna de 21 en 16.
Puur voor de polder lijk me 12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,23,25 helemaal ideaal. Hoef je 99% van de tijd helemaal niet meer van je grote blad.
Op de MTB heb ik op de weg wel een 11/30 en mis ik de 18 niet echt, maar daar rijd ik met een 38 voor.
Nu is Nederland wel erg vlak. De vlakke delen van Duitsland en Frankrijk zijn vaak wel iets glooiend en dan heb je er al veel minder last van. Het is puur die continue kruissnelheid in Nederland tussen de 30 en 35
Volgens mij kan je zeker met 12 speed, best wat kleinere voorbladen hebben, 46/30 of 48/32, zodat je én het grote bereik hebt én op het vlakke het deel van de cassette gebruikt zonder grote sprongen. Op absolute topsnelheid kan je iets minder lang meetrappen, als je wedstrijden rijdt kan dat een argument zijn om de 52 of 53 vooraan te willen houden.
In jouw rijtje, zou je dan de 20 of 21 kunnen weglaten en er een 28 achteraan kunnen zetten en hoef je weer niet te wisselen voor de bergen (al is het wisselen ook niet een groot karwei natuurlijk).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Iemand al geprobeerd te knutselen om een 18 toe te voegen door een 12 spd cassette te combineren met een 11 spd vlakke cassette en zoveel mogelijk 12 spd tussenringen? Je zou dan vanaf de 30-19 verder naar beneden 11 spd kransen uit bijvoorbeeld de 12-25 cassette kunnen gebruiken. Vermoed bij overgang 11 naar 12 spd tanden theoretisch wat vertraging, maar kan in de praktijk meevallen.
Ja, dat heb ik geprobeerd. Eerst werkte het vrij redelijk, daarna ineens niet meer.
De Edco oplossing werkt echt veel beter. Schakelt bij mij echt bijna net zo goed als het origineel. Ik las van de week ergens dat de nieuwe derailleurs minimaal een 28 als grootste kransje nodig hebben, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 12-29 beter schakelt dan Daniël's 11-26.
Overigens heb ik de 11-26 ook geprobeerd en die kreeg ik ook niet goed aan de gang.
De Edco oplossing werkt echt veel beter. Schakelt bij mij echt bijna net zo goed als het origineel. Ik las van de week ergens dat de nieuwe derailleurs minimaal een 28 als grootste kransje nodig hebben, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 12-29 beter schakelt dan Daniël's 11-26.
Overigens heb ik de 11-26 ook geprobeerd en die kreeg ik ook niet goed aan de gang.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Jij hebt dus ervaring met beide cassettes: schakelt de Edco echt zoveel beter dan de Recon?
En wie kan mij technisch uitleggen waarom een 28 als grootste krans beter zou schakelen dan een 26?
En wie kan mij technisch uitleggen waarom een 28 als grootste krans beter zou schakelen dan een 26?
Less is bore
De Edco schakelt beter maar… ik heb de Recon nooit met langere ketting geprobeerd. En dat bleek uiteindelijk de oplossing.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39931
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb de kettinglengte gebruikt die goed was voor de 11-34 cassette. Dus aan de langere kant.
Ik kreeg hem redelijk oke, maar niet de Shimano perfectie.
Ik kreeg hem redelijk oke, maar niet de Shimano perfectie.
Less is bore
Zou het dan niet komen doordat jouw 12-19 ieder kransje 1 tandje meer heeft dan die van Daniel? Ieder kransje is dus wat groter in diameter, wat mogelijk die beperking/gevoeligheid op de B-schroef verminderd?havana schreef: ↑16 mei 2024 08:48 Ja, dat heb ik geprobeerd. Eerst werkte het vrij redelijk, daarna ineens niet meer.
De Edco oplossing werkt echt veel beter. Schakelt bij mij echt bijna net zo goed als het origineel. Ik las van de week ergens dat de nieuwe derailleurs minimaal een 28 als grootste kransje nodig hebben, dat zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn 12-29 beter schakelt dan Daniël's 11-26.
Overigens heb ik de 11-26 ook geprobeerd en die kreeg ik ook niet goed aan de gang.