Ik heb onlangs mijn Ultegra 6703 cranckstel gemonteerd, en verbaasde me over de manier waarop het kleinste blad (30t) vast gezet is. Dat zit namelijk met afstandshouders vast (nr 13 in de tekening) op het middelste blad (39t).
Zie:
http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 676705.pdf
Zou je een Dura-Ace 7900 (39-52t) om kunnen klussen naar een triple op die manier ? Van een 7900 het binnenblad eraf (39t) en vervangen door de combi (39-30t) van een 6703.
Enige probleem wat ik me voor ogen heb is de lengte van de as door het frame, die zou dan iets te kort kunnen zijn (zou iemand op kunnen meten wat de aslengte van een DA-7900 en een Ultegra-6703 is ?).
Alvast bedankt.
Durac-Ace 7900 omklussen naar triple ?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14487
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Leuk projectje, daar houd ik altijd wel van!
Je zal natuurlijk ook nog een triple shiter moeten hebben. Wellicht is dat dezelfde als de double, met een begrenzertje ofiets?
De vraag is of de afstand tussen het grote en kleine (midden) blad bij een double hetzelfde is als bij een triple. Anders zou je kleine blad (op je zelfgemaakte triple) te dicht op het frame komen en haalt je derrie het wellicht niet.
Je kunt tussen je lager en het frame altijd de kunstof spacer zetten van. Je houd dan nog genoeg over voor bevestiging van je linker arm.
Ik zou ze proberen in het echt goed te bekijken en op te meten bij bv je fietsvrienden.
Succes.
Je zal natuurlijk ook nog een triple shiter moeten hebben. Wellicht is dat dezelfde als de double, met een begrenzertje ofiets?
De vraag is of de afstand tussen het grote en kleine (midden) blad bij een double hetzelfde is als bij een triple. Anders zou je kleine blad (op je zelfgemaakte triple) te dicht op het frame komen en haalt je derrie het wellicht niet.
Je kunt tussen je lager en het frame altijd de kunstof spacer zetten van. Je houd dan nog genoeg over voor bevestiging van je linker arm.
Ik zou ze proberen in het echt goed te bekijken en op te meten bij bv je fietsvrienden.
Succes.
Idee is goed en creatief, nu de uitvoering nog:
1. linker triple shifter nodig,
2. triple derailleurs nodig
3. De slag tussen de voorste kettingbladen is gelijk, of het er 2 of 3 zijn, maakt niet uit.
4. langere as nodig anders komt de derailleur niet op binnenblad. Verschil met middenblad is 6 mm: dat is teveel Alleen met trapassen met binnengelegen lagering kun je de trapas middels een shim naar rechts verschuiven (maar geen 6mm). Lijkt me dat de mooie poging hier strandt.
Sjef
1. linker triple shifter nodig,
2. triple derailleurs nodig
3. De slag tussen de voorste kettingbladen is gelijk, of het er 2 of 3 zijn, maakt niet uit.
4. langere as nodig anders komt de derailleur niet op binnenblad. Verschil met middenblad is 6 mm: dat is teveel Alleen met trapassen met binnengelegen lagering kun je de trapas middels een shim naar rechts verschuiven (maar geen 6mm). Lijkt me dat de mooie poging hier strandt.
Sjef
Bij Campa is de shifter hetzelfde voor dubbel en tripple, bij Shimano niet.
Langere trapas is vooral nodig om te voorkomen dat het binnenblad tegen de liggende achtervork aanloopt.
De voorderrie is wel aan te passen met een beetje creatief knutslen.
Eigenlijk is het beste hiervoor nog de suntour commandshifters. Die hadden geen index maar een ratelsysteem. De index is namelijk gekoppeld aan vaste afstanden tussen de bladen.
Langere trapas is vooral nodig om te voorkomen dat het binnenblad tegen de liggende achtervork aanloopt.
De voorderrie is wel aan te passen met een beetje creatief knutslen.
Eigenlijk is het beste hiervoor nog de suntour commandshifters. Die hadden geen index maar een ratelsysteem. De index is namelijk gekoppeld aan vaste afstanden tussen de bladen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
nou, dat wordt dan dus wachten op shimano, dat ze een 7903 uitbrengen, wat dus eigenlijk alleen inhoud een langere trapas (die gefixeerd is aan de rechtercranck) en dan ff de 2 binnen tandwielen van de Ultegra 6703 een ander kleurtje geven en eraan schroeven.
En dan natuurlijk een linker 7900 STI greep voor triple (of die van Ultegra 6700 gebruiken).
En dan natuurlijk een linker 7900 STI greep voor triple (of die van Ultegra 6700 gebruiken).
Canyon's in 2XL: Aeroad CF SLX '24, Ultimate CF SL '18, AL SLX '18 & Grail2 CF SL '24
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En die gaat Shimano dus echt niet meer uitbrengen. Wil je Dura Ace rijden dan zul je 't moeten doen met compact of een dubbel. Voor een triple versie moeten ze ook nog een achter-derailleur met langere kooi in het assortiment nemen, een andere voor-derailleur en shifter. Dat kan waarschijnlijk helemaal niet uit.
Wat die achterderrie betreft is daar op dit forum al veel over geduscussieerd. Een lange slag is niet echt nodig, alleen als je groot-groot schakelt; maar dat heeft geen enkele zin, is alleen een kwestie van gedisciplineerd schakelen.
Overigens heb ik wel eens een lange arm van een andere oude achterderrie op een nieuwe korte-kooi-derrie gemonteerd.
Het kritieke probleem is de as die aan de crank vastzit die te kort is, en de voor-derrie-shifter.
Ergo, komt er niet.
Overigens heb ik wel eens een lange arm van een andere oude achterderrie op een nieuwe korte-kooi-derrie gemonteerd.
Het kritieke probleem is de as die aan de crank vastzit die te kort is, en de voor-derrie-shifter.
Ergo, komt er niet.