Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het niet-fietssport andere leuke sporten onderwerp!

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3573
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 14 mei 2024 09:27

Ik denk dat Jutta een beetje te druk met andere dingen is. Geeft niks, maar dan moet je de verwachtingen een beetje bijstellen. Ik zie het niet gebeuren in Milaan.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12807
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 mei 2024 09:54

Je weet niet wat voor haar een motivator is. De huidige generatie is echt anders.
Net als Parijs is Milaan nog ver.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mei 2024 11:23

Ik wil graag hardlopen erbij gaan doen omdat dit gemakkelijk te combineren is met een stedentrip (zonder fiets) en in de winter prima te doen is met slecht weer. Mijn fietsconditie is erg goed en daar zit ook direct de valkuil, hoe zorg ik voor een goede opbouw zonder dat ik direct te hard ga en blessures tot gevolg..

Iemand een goed schema? Eventueel gecombineerd met een (spotify) app?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27643
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 mei 2024 11:44

Kornuit schreef: 14 mei 2024 11:23 Ik wil graag hardlopen erbij gaan doen omdat dit gemakkelijk te combineren is met een stedentrip (zonder fiets) en in de winter prima te doen is met slecht weer. Mijn fietsconditie is erg goed en daar zit ook direct de valkuil, hoe zorg ik voor een goede opbouw zonder dat ik direct te hard ga en blessures tot gevolg..

Iemand een goed schema? Eventueel gecombineerd met een (spotify) app?

Alvast bedankt!
Ik zit met vrijwel hetzelfde "probleem". Ik ga 1-11 tijdelijk stoppen met fietsen tot en met de marathon van Rotterdam (half april).

Ik heb besloten op zoek te gaan naar een trainer om mij te begeleiden en te behoeden voor beginnersfouten en overbelasting.

pino
Forum-lid
Berichten: 3514
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 14 mei 2024 11:58

Ik ken een aantal mensen die hier mee zijn begonnen:

https://www.hardlopenmetevy.nl

Met een goede conditie moet je super langzaam beginnen om gewrichten en pezen te sparen. Minuut lopen - 4 minuten wandelen. Dat soort inspanningen.
Niet zijken maar reiden !

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4414
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 mei 2024 11:59

Begin met een starterscursus en houd je aan die wandel hardloop schema's. Anders ga je te snel te lange afstanden met blessures tot gevolg.
Beginners schema's zijn wel voldoende te vinden online, bekende is hardlopen met Evy.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 14 mei 2024 12:21

Ja die Evy heb ik jaren geleden al eens gedaan...die is dus nog steeds wel goed!?

Ga ik daar eens mee beginnen. De verwachting is dat ik eerst het idee heb niets te doen, maar dat zal juist wel goed zijn om niet mezelf voorbij te lopen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38068
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 mei 2024 12:26

wasbeer2006 schreef: 14 mei 2024 09:54 Je weet niet wat voor haar een motivator is. De huidige generatie is echt anders.
Net als Parijs is Milaan nog ver.
Kan zijn, maar ten opzichte van de concurrentie die WEL nu 2 jaar vol doortraint sta je in de basis gewoon met 1-0 achter, zeker ook omdat haar afgelopen seizoen niet helemaal vlekkeloos verliep.
En een goede ploeg ontzorgt, motiveert, geen trainingsmaatjes, etc. Het is niet alleen trainingsschema's. Ik zie het ook niet gebeuren op de OS, maar als zij er gelukkig van wordt moet ze het vooral doen.


Hardlopen:
Ik heb mijzelf met Evy naar 25km getraind paar jaar geleden. Halve marathon 1:37. Kan nu helaas niet meer door een heupprobleempje, maar dat staat los van het hardlopen. Werkte prima, want conditie is inderdaad niet het probleem maar het wennen van het lichaan aan die andere belasting.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8472
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 14 mei 2024 12:29

daniel1975 schreef: 14 mei 2024 12:26
Hardlopen:
Ik heb mijzelf met Evy naar 25km getraind paar jaar geleden. Halve marathon 1:37. Kan nu helaas niet meer door een heupprobleempje, maar dat staat los van het hardlopen. Werkte prima, want conditie is inderdaad niet het probleem maar het wennen van het lichaan aan die andere belasting.
Hoe lang heb je daar over gedaan? Een half jaar (Havana) om naar een marathon te lopen lijkt mij een heel positief idee. (Waarom niet nu al beginnen met dat rustige opbouwen?, kost ook niet veel tijd)

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16365
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 14 mei 2024 12:34

Ik heb dat Start to Run schema gevolgd afgelopen oktober. Zeker in het begin stelt het qua inspanning niks voor, maar daarvoor kun je ernaast blijven fietsen.
Één keer een beetje last van mijn knie gekregen, weekje rust genomen en daarna twee weken terug in het schema weer gestart. Nu ren ik al 15km zonder klachten.

De vorige keer dat ik gestart ben, ben ik meteen met mijn dochter mee gaan lopen op minder dan 5 minuut per kilometer. Dat heeft me ook bijna een jaar niet kunnen fietsen gekost. Vandaar nu echt heel voorzichtig.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38068
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 mei 2024 12:35

Weet ik niet precies meer. Zal van nov-mei zijn geweest (halve van leiden was de eerste).

Aan de andere kant: collega van mij loopt af en toe een beetje (wel hele fitte cross-fitter) en gaat na 3 maanden serieus trainen volgende week in Breda marathon lopen. Sprong in die 3 maanden van 10km lopen naar 18 naar 22 naar 33km (2wk geleden). Die haalt het wel, gok rond de 4u15. Je moet dus ook een beetje talent en aanleg hebben.
Mevr75 heeft 2 jaar amper gelopen ivm lelijke blessure, zelfs jaar op een e-racer gereden en loopt tijdens haar eerste event afgelopen weekend bij de Koning van Spanje op p11. Tegen talent kun je niet optrainen, dat ga ik nooit kunnen.
Less is bore

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 14 mei 2024 13:56

Prorun vind ik altijd wel een fijne website met leuke artikelen. Staan ook wat hardloopschema's op die je tegen betaling kunt downloaden. Hier heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt, dus geen idee of het wat is. De mensen achter de website zijn in ieder geval gedreven en enthousiaste hardlopers met veel ervaring. Ik probeer het hardlopen zelf ook weer op te pakken na 1,5 jaar niet hardgelopen te hebben, dat heb ik geweten. Meer dan een minuut langzamer per kilometer met een soortgelijke hartslag. Veel plezier in ieder geval met hardlopen.

Plaats reactie