Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Di2

Dnomyar
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2024 20:44

Dnomyar 13 mei 2024 15:42

Afgelopen weekend gaf mijn kind aan dat het schakelen niet lukte. Ik zelf was daar niet bij. Gaf aan ik kijk thuis wel even. Thuis aangekomen heb ik via de E-tube gekoppeld en de via de shifters gezocht naar een update. Daarna leek alles te werken. 5 minuten later heb ik de E-tube losgekoppeld en gewoon gaan schakelen. Alles leek opgelost, maar opeens deed niks het meer. Achterderailleur en voorderailleur deden niks meer. Geen lampje meer op de achterderailleur te zien dus.
Na van loop tijd deed ie het weer. Proces van E-tube herhaald, het lijkt te werken, maar vrees dat het weer terug komt.
Wat kunnen we doen?
Lees iets van de batterij even loskoppelen? Is dat goed, ben je je instellingen niet kwijt.

Hebben er meer last van softwarebug? 12 speed 105 DI2.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mei 2024 17:57

Dnomyar schreef: 13 mei 2024 15:42 Afgelopen weekend gaf mijn kind aan dat het schakelen niet lukte. Ik zelf was daar niet bij. Gaf aan ik kijk thuis wel even. Thuis aangekomen heb ik via de E-tube gekoppeld en de via de shifters gezocht naar een update. Daarna leek alles te werken. 5 minuten later heb ik de E-tube losgekoppeld en gewoon gaan schakelen. Alles leek opgelost, maar opeens deed niks het meer. Achterderailleur en voorderailleur deden niks meer. Geen lampje meer op de achterderailleur te zien dus.
Na van loop tijd deed ie het weer. Proces van E-tube herhaald, het lijkt te werken, maar vrees dat het weer terug komt.
Wat kunnen we doen?
Lees iets van de batterij even loskoppelen? Is dat goed, ben je je instellingen niet kwijt.

Hebben er meer last van softwarebug? 12 speed 105 DI2.
Update gaat via de e-tube app.
Daar kan je ook van alles mee instellen etc.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Dnomyar
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2024 20:44

Dnomyar 13 mei 2024 18:28

nijkie,

Er stond wel zn synchroniseer logo's bij de shifters. Handleiding gevolgd en alles is up to date.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5597
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 13 mei 2024 19:02

Misschien ben ik ouderwets, maar zolang alles goed werkt update ik niets, zo vaak met andere zaken gezien dat het vaak niets toevoegt en alleen maar voor ellende zorgt!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Dnomyar
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2024 20:44

Dnomyar 13 mei 2024 19:19

Op mijn racefiets met DI2 11 speed heb ik nog nooit geüpdatet. Werkt nog steeds.
De racefiets van mijn kind is van februari, dus slechte accu kan bijna niet. Tenzij het een maandagmodel is.
Het vreemde is dat je niet gewoon de dealer omgeving via E-tube via Bluetooth of Ant+ kan inloggen om een soort stappen plan te doorlopen.
Alles zaken in de E-tube staan op oké

Dnomyar
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2024 20:44

Dnomyar 13 mei 2024 21:13

Ik denk dat er wat begint te dagen.
Fietst voor de eerste keer gekoppeld en zag destijds een update staan. Update toen gedaan. Ik dacht dat gaat wel draadloos.
Het probleem wat ik dit weekend had deed zich toen ook voor. Echter is daarna toch de nodige koersen en trainingen uitgevoerd en dat werkt perfect.
Nu lees ik dit https://bettershifting.com/installation ... ft-levers/
en daar staat dat dat niet kan.
Denk dat het verstandig is om naar de Fm te gaan op beraad te update of denken jullie dat dat het probleem niet oplost.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8657
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mei 2024 21:29

De FM zal wel de juiste interface hebben om ook de shifters te updaten.
Kijk of het daarna functioneert zo niet dan wordt het een garantie geval.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Dnomyar
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2024 20:44

Dnomyar 13 mei 2024 21:33

Ga ik dat doen

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2771
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 16 mei 2024 20:30

Als de onderdelen van de groep elk een versie hebben die qua datum te ver uit elkaar ligt kunt je heel vreemde storingen krijgen (mijn ervaring).
Mijn ervaring is dat heel veel storingen worden veroorzaakt door de zeer kwetsbare connectors en het niet gebruiken van het tooltje, ook met het tooltje kom ik regelmatig kabels tegen die simpelweg weigeren te klikken en ook dat is vragen om storingen.
Heb al een paar keer kennissen met storingen op de accu hier gehad (soms op te lossen met het voorzien van nieuwe software).
Ik heb zelf de dealertool (en de software) maar in principe kun je de shifters door ze met een kabel aan te sluiten prima zelf van nieuwe software voorzien.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 18 mei 2024 20:00

Iemand een tip om mijn di2 sneller te laten verbinden met mijn Garmin 830?
Soms gaat die vanzelf maar geregeld ook niet.
Powermeter en evt hartslagmeter gaat eigenlijk altijd meteen en vanzelf.
Di2 moet ik geregeld handmatig verbinden.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

0475
Forum-lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 18 mei 2024 20:50

Ik schakel altijd even bij het wegfietsen om di2 wakker te maken (11spd, bekabeld), maar ook dan duurt het nog enkele ogenblikken eer de 830 hem ziet.

Doe ik niet schakelen dan stopt de 830 op een bepaald moment met zoeken maar dan kun je dat zoeken opnieuw starten vanuit het pull-down/swipedown scherm: cirkel rechts naast de wel gevonden sensoren aantikken (gaat weer ‘roteren’).

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2200
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 18 mei 2024 21:22

Dnomyar schreef: 13 mei 2024 18:28 nijkie,

Er stond wel zn synchroniseer logo's bij de shifters. Handleiding gevolgd en alles is up to date.
Shifters zijn in principe draadloos bij 12 speed Di2. Software update kan niet van draadloos (phone) naar draadloos (shifter), wel van telefoon naar de batterij en die doet de update van de derailleurs.
Dogma F

Plaats reactie