Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Welke (bijzondere) dieren gespot tijdens je ritje

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5476
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 13 mei 2024 16:43

Gastheerg schreef: 13 mei 2024 16:29 Zelfde geldt voor die malloten die in de duinen de vosje voeren. Ik heb ze (de vosjes) eens weggejaagd maar toen werd ik bijna gelyncht
Misschien volgende keer diegenen die voeren wegjagen?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6308
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 mei 2024 17:15

Dat was poging 1 met als reactie dat ik mij nergens mee moest bemoeien.
Toen de vosjes (waren er 2) weggejaagd.

Als je tussen Scheveningen en Zandvoort goed oplet op een dag als vandaag kom je zeker mensen tegen die vosjes voeren.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8356
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 mei 2024 17:20

Ik zit op dit moment in Italië in de Marken. (La Marche) Hèt gebied van wolven en ook wat beren.
Alle veeboeren hebben hier 1 of 2 Italiaanse berghonden, Maremma:

Afbeelding

Die beschermen de schapen tegen wolven. Enorme beesten met een eveneens enorm herdersinstinct.

Gisteren sprak ik tijdens een wandeling onze buurman, een boer die zelf ook twee van die beesten heeft. Hij was erg geïnteresseerd in onze Airedaleterriers “oh que bello!!”

En hij vertelde dat ik ze beter niet los liet in de bossen vanwege de wolven. Uiteraard even het Nederlandse wolven probleem besproken en hij zei dat elke schapenboer daar een Maremma moest nemen, dan heb je nooit meer last van wolven.

Ik de zijne, de oudste die bijna met pensioen mocht, nog even geaaid. Ontzettend lieve, trotse reus was het.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mei 2024 17:47

Zulke honden zijn ook niet gesteld op wielrenners. 1,5 jaar geleden fietste ik Col d'Aubisque op en ergens in een bocht stond zo’n grote hond in de buurt van zijn schapen gevoelsmatig naar mij te turen, kan ook zijn dat hij heel ergens anders naar keek. Nadat ik langs de hond fietste, kwam die blaffend achter mij aan. Ik schonk er niet meteen heel veel aandacht aan, totdat de hond in mijn bovenbeen beet. Dat was flink schrikken, zeker toen die achter mij aan bleef rennen. Rechtervoet losgeklikt, geschreeuwd naar de hond en wat trapbewegingen gemaakt, toen het wat afvlakte heel kort wattages getrapt waar een prof jaloers op is. Gelukkig staakte de hond zijn achtervolging. Uiteindelijk is dit incident met een tetanusprik en zes maanden de zeer irrationale angst voor hondsdolheid afgedaan. In het ziekenhuis te horen gekregen dat dezelfde dag op ongeveer dezelfde locatie een andere wielrenner gebeten is.

En nog steeds een kleine angst voor honden als ik op de fiets zit. Doe mij dan maar de wolf.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8512
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 mei 2024 17:51

ColumsbusMJ schreef: 13 mei 2024 17:47 Zulke honden zijn ook niet gesteld op wielrenners. 1,5 jaar geleden fietste ik Col d'Aubisque op en ergens in een bocht stond zo’n grote hond in de buurt van zijn schapen gevoelsmatig naar mij te turen, kan ook zijn dat hij heel ergens anders naar keek. Toen ik langs de hond fietste, kwam die blaffend achter mij aan. Ik schonk er niet meteen heel veel aandacht aan, totdat de hond in mijn bovenbeen beet. Dat was flink schrikken, zeker toen die achter mij aan bleef rennen. Rechtervoet losgeklikt, geschreeuwd naar de hond en wat trapbewegingen gemaakt, toen het wat afvlakte heel kort wattages getrapt waar een prof jaloers op is. Gelukkig staakte de hond zijn achtervolging. Uiteindelijk is dit incident met een tetanusprik en zes maanden de zeer irrationale angst voor hondsdolheid afgedaan. In het ziekenhuis te horen gekregen dat dezelfde dag op ongeveer dezelfde locatie een andere wielrenner gebeten is.

En no steeds een kleine angst voor honden als ik op de fiets zit. Doe mij dan maar de wolf.
Dan zul je zelf ook wel iets verkeerds gedaan hebben, anders doet een hond zoiets niet. Cynisme uit.
Vorige week ook weer twee van die honden om me heen gehad, die me alleen maar lief vinden. Nou, ik hen niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38204
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2024 17:58

Die honden zijn bekend om hun waaksheid. In veel berggebieden wordt er ook voor gewaarschuwd om op 150m afstand te blijven. Zien er lief uit maar zijn het niet. Zeer beschermend naar de kudde. Oppassen dus!
Less is bore

pino
Forum-lid
Berichten: 3557
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 13 mei 2024 18:03

daniel1975 schreef: 13 mei 2024 17:58 Die honden zijn bekend om hun waaksheid. In veel berggebieden wordt er ook voor gewaarschuwd om op 150m afstand te blijven. Zien er lief uit maar zijn het niet. Zeer beschermend naar de kudde. Oppassen dus!
En ze zitten niet "ineens" in je been. Ver vantevoren beginnen ze al te blaffen. Schaapskudde Hoog Buurloo heeft ook grote honden, ik meen een Hongaars of ander Oost-Europees merk.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38204
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 mei 2024 18:11

Overigens worden heel vaak Patou’s gebruikt. Niet alleen in de Pyreneeën ;-)

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pyrenese_berghond
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8512
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 mei 2024 18:23

pino schreef: 13 mei 2024 18:03
daniel1975 schreef: 13 mei 2024 17:58 Die honden zijn bekend om hun waaksheid. In veel berggebieden wordt er ook voor gewaarschuwd om op 150m afstand te blijven. Zien er lief uit maar zijn het niet. Zeer beschermend naar de kudde. Oppassen dus!
En ze zitten niet "ineens" in je been. Ver vantevoren beginnen ze al te blaffen. Schaapskudde Hoog Buurloo heeft ook grote honden, ik meen een Hongaars of ander Oost-Europees merk.
Die honden misschien niet, maar die bij mij in de Auvergne dus wel. En die van vorige week komen echt op de openbare weg, achter me aan. Afstappen, fiets als hek gebruiken. En laten horen dat ik er ben.
War had Columsbus moeten doen dan?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16394
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 13 mei 2024 18:44

ColumsbusMJ schreef: 13 mei 2024 17:47 Zulke honden zijn ook niet gesteld op wielrenners. 1,5 jaar geleden fietste ik Col d'Aubisque op en ergens in een bocht stond zo’n grote hond in de buurt van zijn schapen gevoelsmatig naar mij te turen, kan ook zijn dat hij heel ergens anders naar keek. Nadat ik langs de hond fietste, kwam die blaffend achter mij aan. Ik schonk er niet meteen heel veel aandacht aan, totdat de hond in mijn bovenbeen beet. Dat was flink schrikken, zeker toen die achter mij aan bleef rennen. Rechtervoet losgeklikt, geschreeuwd naar de hond en wat trapbewegingen gemaakt, toen het wat afvlakte heel kort wattages getrapt waar een prof jaloers op is. Gelukkig staakte de hond zijn achtervolging. Uiteindelijk is dit incident met een tetanusprik en zes maanden de zeer irrationale angst voor hondsdolheid afgedaan. In het ziekenhuis te horen gekregen dat dezelfde dag op ongeveer dezelfde locatie een andere wielrenner gebeten is.

En nog steeds een kleine angst voor honden als ik op de fiets zit. Doe mij dan maar de wolf.
Dat was dan uiteraard een Pyreense berghond en geen berghond van de Maremmen ;) .
Campagnolo Ultra Dork

ColumsbusMJ
Forum-lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 22 dec 2022 17:36

ColumsbusMJ 13 mei 2024 18:53

Het was een flinke hond en had wat weg van een uit de kluiten gewassen Golden Retriever. Mijn kennis over hondenrassen is redelijk beperkt en als linkse rakker wil ik ook niet een geheel hondenras wegzetten als slecht.;)

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8356
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 13 mei 2024 19:26

Die twee (maremma en Pyreneeën hond) zijn wel aan elkaar verwant.
Beide hebben dezelfde “functie”

Het is trouwens nooit zo dat je de honden zomaar los laat lopen, ze beschermen de kudde in een omheinde omgeving.
En zoals elke hond heeft ook dit ras opvoeding nodig! Eigenaren die dat verzaken zijn gewoon ongeschikt om met dieren om te gaan. In italië heb ik er al veel meegemaakt (honden) en die waren echt goed opgevoed.

Mijn ervaring is dat de Fransen vaak wat middeleeuws omgaan met hun honden…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie