Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Advies 1e racefiets max 2500 EUR

Menchov
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2024 10:59

Menchov 08 mei 2024 18:39

Hallo !

Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier en rond aan het kijken op verschillende websites om kennis in te winnen, en mijn keuze voor een nieuwe fiets te versimpelen.

Al zo'n 20 jaar ben ik een enthousiaste wielren volger , maar op technisch vlak ben ik nog steeds een leek. Ook niet veel ervaring, dit zal sinds 15 jaar mijn 2e eigen racefiets worden.
Ben in 1e instantie van plan om er vooral veel kilometers mee te maken, lange tochten. Ik vind het heerlijk om uren achtereen in de natuur te fietsen. Maar ook met de insteek om te trainen voor een triatlon. Ik was hier reeds mee bezig het afgelopen jaar, maar een knie blessure heeft het fiets gedeelte op hold gezet.

Ik zag dat onderstaande fiets werd aangeraden hier, en wordt aangeboden op een plek bij mij in de buurt, wel comfortabel m.b.t onderhoud e.d. Ook wat goedkoper wat iets meer ruimte biedt voor een potentiële 2e fiets die geschikter zal zijn voor de triatlon.

https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... isc-2-2022

Verder is Bianchi ( celeste ) altijd mijn favoriet geweest, en heb ik vooral daar naar gekeken.

Deze 2 waren iig de Bianchi fietsen die ik op het oog heb:

https://www.vosfietsen.nl/racefietsen/b ... e-105-disc

https://www.12gobiking.nl/bianchi-sprint-105

Ik vind de sprint wel mooier ogen, kabels mooi weggewerkt. Vraag me wel af of dit een fijne fiets is om lange tochten mee te rijden? Iemand ervaring ? Comfort is voor mij, zeker met het oog op lange afstanden, wel belangrijk.

Lengte/gewicht nog: 186cm en 85 kg.

prjz
Forum-lid
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 08 mei 2024 22:14

Vos in Zwanenburg is een dozenschuiver, houd daar rekening mee. Het zijn wel allebei geen comfort racers (lange afstanden). En bij de goedkopere modellen wordt vooral bespaard op de wielsets (zwaarder).
prj

Reilhan
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 jan 2023 17:26

Reilhan 08 mei 2024 22:29

Als je Bianchi wil, kijk ook bij LeisureWorld in Dronten. Er is veel mogelijk.

Gebruikersavatar
Ivo W
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 03 jun 2016 11:10

Gebruikersavatar Ivo W 08 mei 2024 22:38

heb je die 1e fiets nog?
in dat geval zou je nl eens bij een winkel naar binnen kunnen stappen om je in te laten meten. Die meetwaarden zou je op die bestaande fiets kunnen overzetten om met een paar lange ritjes te ervaren hoe je zit. Als dat goed is kan je tot aankoop over gaan.
mijn voorspelling voor een bianchi is dat je uit gaat komen op een maat 59.
Comfort zit mn in de banden(spanning). als je voor schijfremmen gaat, dan zet je er 28 of 30mm banden op en kan je op lage druk super comfortabel rijden, op zowel een sprint als een infinito.
Van de infinito is overigens net een nieuw model aangekondigd, die oude xe gaat er nu overal met korting uit. Bij Leisurworld in Dronten staat hij op 1999, bij Hopmans voor hetzelfde bedrag. Salden heeft ook goede aanbiedingen, ook al voor de nieuwe modellen. Dan heb je in ieder geval al in 3 verschillende delen van Nederland een mooie Bianchi staan :-)

Patrick VB
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03

Patrick VB 08 mei 2024 22:40

Een CUBE Attain Gtc Slx past ook net in je budget, wordt geleverd met Shimano 105 12-speed Di2.
Enige probleem: nog een passende fiets vinden.

Bij Salden in Limbricht kan je inderdaad ook fijne fietsen vinden voor een aantrekkelijke prijs.

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2048
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 08 mei 2024 23:16

Volgens mij vergelijk je nu echt heel verschillende fietsen qua geometrie met elkaar.
Ik zou eerst proberen te achterhalen wat je nodig hebt en vanuit daar kijken wat daar bij past.
Anders heb je straks een mooie nieuwe fiets die minder lekker fietst dan wat je nu hebt.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16335
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 09 mei 2024 14:06

Wat is in jouw ogen een lange tocht en wat vind jij comfortabel genoeg?
Milaan Sanremo wordt ook op aerobikes gereden.

Hoe serieus ga je het triatlon gebeuren nemen? Moet er echt een speciale fiets voor komen, of is een aerobike met opzetstuur voldoende? In dat laatste geval zou ik die nu kopen.
Campagnolo Ultra Dork

Woutoro32
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 18 jun 2020 21:22

Woutoro32 09 mei 2024 14:47

Bianchi had ook altijd mijn hart.
Maar ben nu gevallen voor de Rose Reveal AL 105 di2 in kleur salted caramel. Mooi frame, relaxte zit.

Rond de 2500 euro.

Een fiets voor lange tochten aldus Rose.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4392
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 09 mei 2024 15:35

Ik zou de Bianchi sprint als eerste eens testen als ik jou was. Wat ik daarvan zie, is dat een hele fijne comfortabele fiets.
Met opzetstuur (als dat mogelijk is) dan is die ook zeker goed genoeg voor een triathlon

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16083
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 09 mei 2024 16:14

Ik ging blind voor de Giant.
De minstens evenwaardige fiets voor merkelijk minder geld.
Maar ik heb dan weer echt niets met Bianchi.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2048
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 09 mei 2024 22:14

Of een mooie Merida..

Menchov
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2024 10:59

Menchov 10 mei 2024 16:29

Bedankt voor de reacties !

Heb voor de Bianchi rondgekeken op de 3 websites ( leisureworld, hopmans en salden ) Overigens alle 3 vrij ver nog ( omgeving Arnhem )
Leisureworld kwa locatie en ook aanbod het best voor mij, en anders 12GO voor de sprint. De Bianchi Infinito XE Disc 105 inderdaad voor 1999, en zag dat de ultegra variant ook nog onder de 2500 kwam. https://www.leisureworld.nl/product/bia ... egra-11sp/

Ik las dat de Ultegra een knopje heeft waarmee je van scherm kunt wisselen op je Garmin, wat aantrekkelijk is, en dat ontbreekt op de 105. Bovendien is de Ultegra wat lichter. Een verschil van €500 is echter wel erg groot.

De vraag naar comfort moet overigens niet te overdreven worden, ik kom van een leenfietsje met een veels te klein frame, waarbij ik na elk uur fietsen even het zadel terug omhoog moest zetten + langzaam leeglopende banden. En ook daar reed ik nog wel tegen de 100k mee zonder teveel gedoe. Bijna alles zal wel comfortabeler zijn dan dat.

Triatlon neem ik wel serieus, maar een opzet stuurtje ( zeker in 1e instantie ) gaat inderdaad genoeg zijn. Neig op dit moment een beetje naar de eerder gelinkte, goedkopere, Giant ( https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... isc-2-2022 ) Als deze minimaal even goed is, een stuk goedkoper en overal veel positieve recensies heeft lijkt me dat een veiligere keuze. Ik zou dan nog in de toekomst voor een Bianchi kunnen gaan.

Ben naast het Triatlongebeuren ook van plan nu en dan een weekend richting de Ardennen/eifel te gaan, en daar te fietsen. En dat zou dan vooral met de insteek zijn om in die omgeving te fietsen waarbij ik mijzelf wel push, maar niet urenlang gericht train voor de triatlon

Plaats reactie