Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Velg voor Mahle X20 naaf

chris80
Forum-lid
Berichten: 1183
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 06 mei 2024 22:16

Ik zit met onderstaand probleem, nu weet ik dat er hier op het forum een aantal wielbouwers/experts zitten, dus hopelijk kan iemand helpen

Afgelopen zomer heeft mijn vrouw een elektrische racefiets gekocht, een Rose Reveal met een Mahle X20 aandrijving (naaf in het achterwiel, 28 spaaks). Nu is ze helaas gevallen en is de achtervelg onherstelbaar beschadigd geraakt. Nu was het idee om bij Rose een nieuwe velg te bestellen, de naaf erin te spaken en weer te gaan fietsen. Dat blijkt wat tegen te vallen, want Rose kan hier voor geen juiste velg leveren.

Volgende stap is geweest dat de FM het wiel naar een wielbouwer heeft gestuurd, helaas had die ook geen juiste velg. Als ik het goed begreep was 28 spaken in het patroon van de naaf een incourant iets. Nu heb ik er zelf verder helemaal geen verstand van, dus kan ook zijn dat ik het verkeerd zeg :).

Mijn vraag is eigenlijk, heeft er iemand enig idee of er zo velgen te leveren zijn voor deze naaf? Zou ik niet een ander 28 spaaks wiel kunnen bestellen en dan de naaf kunnen laten vervangen? Of zit je dan met de spaakgaten op de verkeerde plek? Ik weet dat er meerdere racefiets merken met dit systeem rijden, dus zo uniek zou het toch ook niet zijn?

Alle hulp is welkom zodat vrouwlief zsm weer op haar fiets kan zitten.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37941
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2024 22:27

Stuur Philippos of Maatwielen even een PB. Die kan je ongetwijfeld verder helpen.
Less is bore

abdr
Forum-lid
Berichten: 581
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 06 mei 2024 22:53

Onverwacht slechte service van Rose. Ik begrijp wel niet goed waarom jullie een losse velg willen kopen, het meest voor de hand liggende zou zijn om het wiel terug te sturen naar Rose en daar opnieuw te laten spaken? Misschien wil Rose die velgen niet los verkopen?

Is het de 105 variant met R-Thirty velgen of de Ultegra Di2 met R-Fifty velgen? Het spaakpatroon ziet er niet speciaal uit mijns inziens.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 06 mei 2024 23:55

chris80 schreef: 06 mei 2024 22:16 Ik zit met onderstaand probleem, nu weet ik dat er hier op het forum een aantal wielbouwers/experts zitten, dus hopelijk kan iemand helpen

Afgelopen zomer heeft mijn vrouw een elektrische racefiets gekocht, een Rose Reveal met een Mahle X20 aandrijving (naaf in het achterwiel, 28 spaaks). Nu is ze helaas gevallen en is de achtervelg onherstelbaar beschadigd geraakt. Nu was het idee om bij Rose een nieuwe velg te bestellen, de naaf erin te spaken en weer te gaan fietsen. Dat blijkt wat tegen te vallen, want Rose kan hier voor geen juiste velg leveren.

Volgende stap is geweest dat de FM het wiel naar een wielbouwer heeft gestuurd, helaas had die ook geen juiste velg. Als ik het goed begreep was 28 spaken in het patroon van de naaf een incourant iets. Nu heb ik er zelf verder helemaal geen verstand van, dus kan ook zijn dat ik het verkeerd zeg :).

Mijn vraag is eigenlijk, heeft er iemand enig idee of er zo velgen te leveren zijn voor deze naaf? Zou ik niet een ander 28 spaaks wiel kunnen bestellen en dan de naaf kunnen laten vervangen? Of zit je dan met de spaakgaten op de verkeerde plek? Ik weet dat er meerdere racefiets merken met dit systeem rijden, dus zo uniek zou het toch ook niet zijn?

Alle hulp is welkom zodat vrouwlief zsm weer op haar fiets kan zitten.
Ik kan me niet voorstellen dat de velg speciaal is gemaakt voor de naaf. Ik zie dat het een straight pull naaf is. Dat maakt het een net wat lastiger klusje. Haal het wiel in ieder geval niet uit elkaar want dan wordt de spaaklengtebepaling lastiger. Maar een andere 28 gts velg zou gewoon moeten kunnen. Misschien zie ik iets over het hoofd.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1183
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 mei 2024 11:16

abdr schreef: 06 mei 2024 22:53 Onverwacht slechte service van Rose. Ik begrijp wel niet goed waarom jullie een losse velg willen kopen, het meest voor de hand liggende zou zijn om het wiel terug te sturen naar Rose en daar opnieuw te laten spaken? Misschien wil Rose die velgen niet los verkopen?

Is het de 105 variant met R-Thirty velgen of de Ultegra Di2 met R-Fifty velgen? Het spaakpatroon ziet er niet speciaal uit mijns inziens.
Het is de 105 variant. Het loopt nu via de fietsenmaker, ook omdat er nog meer aan de fiets kapot was en ik alles in 1z gefixed wil hebben. Maar als hij deze week weer bot vangt bij Rose zal ik zelf idd eens contact opnemen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1183
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 07 mei 2024 11:18

Maatwielen schreef: 06 mei 2024 23:55

Ik kan me niet voorstellen dat de velg speciaal is gemaakt voor de naaf. Ik zie dat het een straight pull naaf is. Dat maakt het een net wat lastiger klusje. Haal het wiel in ieder geval niet uit elkaar want dan wordt de spaaklengtebepaling lastiger.
Dat ga ik zeker ook niet doen, heb daar ook verder geen verstand van. Dus ik laat het lekker zoals het is 😀

Plaats reactie