Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

SRAM red crank arms op nieuwe AXS tandwielen ?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 mei 2024 17:54

Vraag aan de kenners: ik heb een SRAM Red eTap crank ( GXP ) met Quarq powermeter. 8 bouts Quarq spider zit nu op de crank armen. Kan ik nu een setje Red AXS tandwielen kopen en op de crank armen plaatsen ?.

Zo is het nu.
Afbeelding

Deze kopen.
Afbeelding

Of kan ik beter een SRAM red ASX powermeter crank kopen met de DUB as ?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5153
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 mei 2024 20:19

Officieel zijn de 8 bouts van gxp en dub niet met elkaar compatible.
Geen idee waarom, schijnt wel gewoon te werken.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 04 mei 2024 20:28

DDX schreef: 04 mei 2024 20:19 Officieel zijn de 8 bouts van gxp en dub niet met elkaar compatible.
Geen idee waarom, schijnt wel gewoon te werken.
Misschien dat ik wel eens gewoon de tandwielen koop via MP om te testen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12738
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 mei 2024 15:34

Sram geeft aan dat het niet werkt in de mail, maar in hun documentatie staat de optie wel.
Maar de passing is exact gelijk. Ik rijd nu met een quarq dub spider op een gxp.

Het enige verschil is dat ik nu geen hiddenbolt meer heb omdat de spider anders zit.
De wattages en ook l/r worden perfect weergegeven.

Wat je denk ik wel hebt met deze full spider tandwielen is doordatvie gedraaid zit je niet het pinnetje op de juiste plaats hebt zitten die ervoor zorgt dat je ketting niet tussen je blad en armen valt. Bij de losse tandwielen kan die op twee plaatsen.

Je ziet op het plaatje waar het schroefje komt ook 1 ondieper golfje. Als je begrijpt wat ik bedoel. De andere 7 golfjes zijn dieper.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6053
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 05 mei 2024 15:42

@wasbeer : ik snap je… het ondiepere golfje zit exact in lijn met de crank en het pinnetje. Nu weet ik niet hoe de crank armen dan zullen zitten, maar dat zal ik eens opzoeken. En anders tsja, dan moet ik het idee maar laten varen of een geheel SRAM Red AXS groep kopen… nu de nieuwe komt is de huidige misschien aantrekkelijker geprijsd.

Edit: ik zie een foto van een Sram Quarq D Zero powermeter met het ondiepere golfje ook exact in lijn met de crank !
Afbeelding

Qua ketting op mijn 11 speed groep zou KMC kunnen, en YT filmpjes laten zien dat een Flattop chain ook goed werkt op 11 speed - misschien dan wel de pulley wheels meepakken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5249
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 05 mei 2024 20:18

Los van het feit dat het technisch een interessant onderwerp is -en misschien recupereer ik zelf wel eens een sram red crank zo als supercompact- ga je volgens mij goedkoper zijn je huidige crank te verkopen en een nieuwe te kopen.
Tenzij je ergens de AXS spider liggen hebt... of ook; waar vind je ergens een goedkope AXS spider die niet duurder is dan bv een force crank?

Plaats reactie