Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het grote taaltopic

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 01 mei 2024 12:20

BertL schreef: 29 apr 2024 18:25 God is het antwoord voor de mens die niet begrijpt dat het heelal en het leven hier vanzelf zijn gekomen.
of
God is het antwoord voor de mens die begrijpt dat het heelal en het leven hier niet vanzelf zijn gekomen.
Een fraaie bevestiging van Richard Dawkins' stelling dat God sowieso een dwaling is. In de eerste bewering begrijpt de gelovige mens het niet, en in de tweede begrijpt hij het verkeerd.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 01 mei 2024 20:55

Eens, maar iets zegt me dat Bert het zo niet bedoelde.

Gebruikersavatar
BertL
Forum-lid
Berichten: 1488
Lid geworden op: 20 jul 2016 21:22
Locatie: Veenendaal
Contact

Gebruikersavatar BertL 01 mei 2024 23:01

Dawkins en ik zijn grote vrienden. Samen met Frank Drake, bekend van de Drake Equasion. En Khardashev.
Denk groot!
hun fietsen.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4753
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 mei 2024 00:26

BertL schreef: 01 mei 2024 23:01 Dawkins en ik zijn grote vrienden. Samen met Frank Drake, bekend van de Drake Equasion. En Khardashev.
Denk groot!
Ik kan me ook best vinden in Dawkins.

De Drake equation is behoorlijk populair, maar ik vind het allemaal wat ver gezocht, ook wat speculatief, zo'n probabiliteitsberekeningen.
Ik ben een eenvoudig man en als ik zo'n dingen lees dan denk ik wel eens aan het nut van basisstatistiek die je in het middelbaar krijgt.
Het is bijvoorbeeld zo dat bij het vallen een muntstuk 50% kans heeft dat het kop toont en 50% kans dat het munt toont. Als je nu 99 keer dat muntstuk laat vallen en het toont 99 keer zijn kopzijde, hoeveel % kans is er dan bij de honderdste poging dat het munt is? Ik veronderstel dat iedereen het antwoord weet.
Ik bedoel maar, je kan groots denken, maar soms is de relevantie van zo'n ingewikkelde zaken ver zoek.

Ik heb dat gevoel bij Edward Witten ook soms.
Ik ben natuurlijk niet slim genoeg en er niet voldoende voor opgeleid om te begrijpen wat die man precies allemaal doet en vertelt maar ik heb het gevoel dat die soms niet weet waar het toe leidt of moet leiden. In dat opzicht is hij het omgekeerde van Einstein, tenslotte wordt Witten toch als dé echte opvolger van Einstein aanzien.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 mei 2024 13:42

In die Drake-formule wordt geen rekening gehouden met de kans dat die intelligente levensvormen met elkaar in contact kunnen komen. Er zijn wetenschappers die die kans op nul schatten. Dus ja, we zijn vooralsnog alleen op onze "pale blue dot." Ondertussen zit de denkende mens niet meer alleen op het dode spoor van de quantum mechanica (QM) "Shut up, and calculate" maar verbindt Jonathan Oppenheim de wereld van het allerkleinste (QM) met het allergrootste (Einsteins Algemene Relativiteitstheorie) middels zijn Post Quantum Theory (het wiebelende universum). In een klap zou hij donkere materie, donkere energie en het "measurement problem" van tafel kunnen vegen.

Wat dit alles met taal te maken heeft? Ik heb geen flauw idee. Nou, misschien dit, dat de mens de wereld denkt te begrijpen in de vorm van verhalen. Een formule, een theorie, is feitelijk niets anders dan een kapstok om een heel lang en gedetailleerd verhaal aan op te hangen.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8143
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 02 mei 2024 20:24

Ik voel ‘m aankomen: Het Grote Filosofie Topic
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Plaats reactie