Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 mei 2024 18:30

esmeew schreef: 01 mei 2024 16:14 Laat je weten wat het is geworden Leon! Ik ben benieuwd.


Hier ben ik van een fiets de winterbanden aan het wisselen voor zomerbanden, en ik zie dat 1 band helemaal schoon is van binnen zonder opgedroogde sealant. Enig idee wat daar aan de hand kan zijn? Zou ik de fles niet goed geschud hebben voordat ik de sealant erin deed? Er zat wel melk in de band maar geen enkele lijm rest, waar ik normaal wel altijd een laag oude sealant in mijn banden heb.
Het kan zijn dat er vet/olie-achtigespul in die band zat vanuit de fabriek, waardoor de lijm niet goed kon hechten.

leon1
Forum-lid
Berichten: 3091
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 01 mei 2024 20:08

esmeew schreef: 01 mei 2024 16:14 Laat je weten wat het is geworden Leon! Ik ben benieuwd.

.....en ik zie dat 1 band helemaal schoon is van binnen zonder opgedroogde sealant.
Mijn band die ik heb vervangen had ook helemaal geen opgedroogde sealant. En ik heb de fles wel goed geschud!

Maar goed, ik heb de komende dagen geen tijd om er naar te kijken. Net weer een rondje gedaan. Eerst oppompen en rijden. Dat gaat prima. Zo lang houdt de band wel lucht vast.

Ik kom er op terug.
Ride bikes, not tanks!

SantaSCSI
Forum-lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 18 nov 2014 12:55

SantaSCSI 02 mei 2024 09:46

leon1 schreef: 01 mei 2024 10:34 :winkthumb: Eens kijken of ik een bak groot genoeg heb ;)
Een plantenspuit met water+dreft helpt ook als je geen grote bak hebt. De band blaast dan wel bubbels waar het lucht verliest.
Ik heb het maandag ook zo moeten doen. Wiel teruggekregen van de lokale wielenmaker en hij bleef maar druk verliezen. Bleek gewoon een gevalletje te weinig sealant te zijn. Meteen een 60ml bij en goed shaken en alles terug dicht.

Als je nergens bubbels ziet kan het wel eens aan het lint liggen.

Overigens wel echt blij met tubeless rijden. Er stond gisteren VEEL volk aan de kant op het BK gravel met platte banden. Zelf nergens plat gereden en ik heb meermaals mijn velg gevoeld (en met 93Kg ook geen veertje).

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 02 mei 2024 22:23

Helaas weer een klein lek in mijn Tubeless Schwalbe One TLE dat niet door de sealant werd gedicht. Ik gebruik Stans tire sealant. Gaat om een racefiets met een druk van een goede 4 bar.
Ik heb wel eens gelezen over toevoegingen aan de sealant zoals rubber granulaat korreltjes, maïsmeel en dergelijke.
Zijn met dat soort toevoegingen hier ervaringen? Helpt het om kleinere gaatjes bij wat hogere bandendruk wel goed te dichten? Wat werkt het beste?

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6039
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 02 mei 2024 22:36

Ik gebruik nu de latex van Muc Off … daar lijken kleine zwarte korreltjes in te zitten van ca 0.5mm doorsnede. Ik heb het nog niet goed bekeken, en zeker nog niet nodig gehad. Maar in combi met S Works 28mm op Zipp 404FC was 25ml genoeg, sterker nog zelfs zonder latex bleven de banden prima op druk. Ik ga het dit weekend eens beter bekijken en ik laat het weten. Hieronder nog een sealant test :

https://youtu.be/s4FHCg72dXQ?si=O3mUWz7TXsHCh3P9
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 mei 2024 23:07

1 tip: orange seal. Zaterdag 3x een gat gereden in dezelfde band en nog met 4 bar thuisgekomen. Ik heb al vanalles geprobeerd van sealants maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit.

scottpch64
Forum-lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 apr 2019 14:00

scottpch64 03 mei 2024 08:10

Swedisch chef: Daarom ben ik weer terug naar een binnenband, wel TPU, omdat de druk dermate hoog is dat de latex een gat niet direct kan dichten en je dus behoorlijk wat druk verliest voordat de latex zijn werk doet.
Voor een mtb en gravelbike werkt latex in de banden een stuk beter vanwege de lagere druk, daarom voor mij alleen tubeless op deze fietsen...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37886
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 03 mei 2024 08:16

Djemz schreef: 02 mei 2024 23:07 1 tip: orange seal. Zaterdag 3x een gat gereden in dezelfde band en nog met 4 bar thuisgekomen. Ik heb al vanalles geprobeerd van sealants maar deze steekt er met kop en schouders bovenuit.
En wat is dan het verschil tussen Regular en Endurance?
Less is bore

Janjan
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 03 mei 2024 08:53

Ook bij mij blijven gaatjes die met Stan's gedicht zijn een beetje lekken. Ik stap over op OS.

Daniel: Zie https://cdn.shopify.com/s/files/1/1700/ ... 1823713349

(Mijn keuze valt op de Regular.)

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 03 mei 2024 09:13

Ik zie op die bovenstaande pdf, dat de houdbaarheid van de regular Orange Seal 30 tot 45 dagen is.
Haal je dan, na elke 45 dagen, de oude sealant eruit, of kap je gewoon 40 tot 60ml nieuwe erbij?

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 03 mei 2024 10:46

Hier ook S-Works Turbo 28mm maar ik had achter een maandagmorgen-model waarvan Muc-off de zijwangen niet permanent wist te dichten, ik heb het 3 weken de kans gegeven met regelmatig de band op een kant leggen etc. Uiteindelijk Muc-Off er uit en Orange Seal er in en de band was binnen een half uur op zijn kant compleet dicht. Nu al meer dan duizend kilometer probleemloos.

De nieuwe sealant kan je gewoon een beetje bijvullen, ik overweeg om dit bijvullen met de endurance te doen, om hem luchtdicht te krijgen heb ik wel de regular gepakt.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 mei 2024 11:51

scottpch64 schreef: 03 mei 2024 08:10 Swedisch chef: Daarom ben ik weer terug naar een binnenband, wel TPU, omdat de druk dermate hoog is dat de latex een gat niet direct kan dichten en je dus behoorlijk wat druk verliest voordat de latex zijn werk doet.
Voor een mtb en gravelbike werkt latex in de banden een stuk beter vanwege de lagere druk, daarom voor mij alleen tubeless op deze fietsen...
De reacties van Rene en Djemz geven me hoop. Ik ga er van uit dat sealant verbeterd wordt en/of dat er slimmigheidjes zijn om dit probleem op te lossen en het voordeel van het kunnen rijden met lagere druk te behouden. Ik ga nog niet terug naar binnenbanden.

Plaats reactie