Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 28 apr 2024 23:25

Dank voor alle reacties!
Ik heb vorig jaar op mijn huidige fiets een bikefit laten doen. Ik heb redelijk lange benen, ben in de onderrug best flexibel en ik de bovenrug wat minder. Vandaar dat een wat kortere reach en eventueel wat meer drop voor mij een prettige houding oplevert.
Bij de L zou ik een kortere stuurpen (9cm), een smaller stuur (42) en een ander crankstel (172,5) moeten monteren. De vraag is dan of ik niet beter gewoon de ML "as is" kan doen.
Het enige waar ik me wat zorgen om maak is dat ik op de ML in de toekomst niet hoger kan gaan met het stuur mocht het nodig zijn (ben 38, en zal er niet veel flexibeler op worden).
Laatst gewijzigd door TZeevalking op 28 apr 2024 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 28 apr 2024 23:33

Dit is wat er nu qua spacers op de ML zit (ik hoop dat het lukt met de bijlage...)

edit: bijlage blijft hangen bij het uploaden...

leon1
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 apr 2024 07:47

Helaas zijn er momenteel geloof ik wel wat problemen om een plaatje te uploaden. Ik ben totaal niet van de spacerpolitie maar waar het mij om gaat qua aantal spacers is dat het zogezegd binnen de perken blijft. Als je 5cm aan spacers nodig hebt dan kun je jezelf wel afvragen of je de juiste maat hebt gekozen (of eigenlijk eerder misschien wel het juiste type frame).

Je ziet dat de opmerkingen hier verschillen maar het gros hint op een maat L. Je geeft aan dat je een bikefit hebt laten doen. Als je die gegevens zo goed mogelijk overneemt naar de Giant, welke maat past dan het beste?
Ride bikes, not tanks!

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 29 apr 2024 09:44

Het aantal spacer op de ML is volgens mij niet heel extreem:

Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 apr 2024 11:07

Nou, je komt wel aan 5 centimeter zo. Maar dit is het standaard aantal spacers waarmee Giant zijn fiets aflevert. Tenminste, dat vermoed ik aangezien ik dit al een aantal keren heb gezien zo.

Zou jij ook zo gaan rijden dan?
Ride bikes, not tanks!

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 29 apr 2024 11:45

Dit is hoe de ML voor mij goed aanvoelde. Is dat een teken dat de L toch een betere optie is?

leon1
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 apr 2024 11:58

Wat heeft die bikefit opgeleverd en hoe kun je die toepassen op de Giant. Daar zou ik mij eerst op spitsen. Het aantal spacers kan iets zeggen maar dat hoeft niet perse. Daarvoor zijn er gewoon in een fiets teveel zaken die je kunt aanpassen waardoor een positie op de fiets anders is. Dus het is best wel moeilijk om vanaf een toetsenbord iets te roepen. Daarom die bikefit even bekijken. Die zou in ieder geval een objectief oordeel moeten geven. Al zijn de resultaten van een bikefit ook weer anders per zaak waar je deze laat uitvoeren. Maar als jij nu op jouw huidige fiets goed zit en dat is door die bikefit dan zou ik daar wel vanuit gaan als basis. En dan zou ik het frame nemen dat bij die cijfers past zonder dat je kunst en vliegwerk moet uitvoeren om het passend te maken. Dus ja, geen spacertoren maar ook geen ultrakorte stuurpen. Dat soort zaken. Ga je naar een L met een 9cm stuurpen en 3cm spacers. Klinkt normaal in mijn oren ja. Let ook op dat de reach korter wordt naarmate er meer spacers worden toegepast. En neem ook de stuurpen maar ook de reach van het stuur in het geheel mee.
Ride bikes, not tanks!

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 29 apr 2024 12:16

Ik heb degene die de bikefit heeft uitgevoerd ook mijn vraag voorgelegd. Hij geeft aan dat ik eigenlijk beide kanten op kan.
Doordat mijn reach iets korter is zou de ML goed zijn, maar met een 9cm stuurpen op de L kom ik op min of meer hetzelfde uit.
Mijn gevoel zegt dat ik met de L meer opties heb doordat ik wat kan spelen met de stuur hoogte.

Dit is wat er uit de bikefit is gekomen:
Afbeelding

leon1
Forum-lid
Berichten: 3090
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 29 apr 2024 12:23

Ik denk dat je inderdaad met een L beter uitkomt dan.
Ride bikes, not tanks!

TZeevalking
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 apr 2024 20:40

TZeevalking 29 apr 2024 12:33

Dit zijn de maten van mijn huidige fiets:
Afbeelding
Het is de XL en ook hier heb ik nu een 9cm stuurpen.

chris80
Forum-lid
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 29 apr 2024 13:16

TZeevalking schreef: 29 apr 2024 09:44 Het aantal spacer op de ML is volgens mij niet heel extreem:

Afbeelding
Ik ben ook niet van de spacerpolitie, maar dat is toch wel een serieuze spacertoren 😅. In dat geval zou ik toch echt wel voor een L gaan met een 9cm stuurpen (of een ander model fiets kiezen met een standaard hogere stack).

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5093
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 29 apr 2024 13:24

TZeevalking schreef: 29 apr 2024 09:44 Het aantal spacer op de ML is volgens mij niet heel extreem:

Afbeelding
Niet extreem? Ik zou er hoogtevrees van krijgen...
Dit model past je blijkbaar niet. Erg korte stuurpen en ook nog eens veel te veel spacers. Ik zou een meer endurance model zoeken. Die zijn relatief korter en hoger. Zo'n fiets hoeft niet minder race of aero te zijn. De fiets heeft namelijk niet zoveel invloed op je aerodynamica, de houding des te meer.

Plaats reactie