Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

leon1
Forum-lid
Berichten: 3038
Lid geworden op: 12 dec 2008 22:25

leon1 15 apr 2024 21:23

Cleats op mijn nieuwe zomerschoenen gemonteerd. Maar misschien komen ze deze zomer niet eens in actie.... :evil:

En mijn zadelpen van de TCR gewisseld. Meteen de accu met de juiste houder gemonteerd. In plaats van een stuk foam dat er tot nu toe in zat. Werkt op zich ook prima maar nu zit het wel een stuk steviger!
Ride bikes, not tanks!

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 15 apr 2024 22:17

Niet echt klussen, wel gepoetst na rit over vochtige wegen. Ketting wilde maar niet schoon worden met Dasty. Ook na 3x herhalen niet helemaal schoon.
Uiteindelijk flesje Finish line ecotech ontvetter gepakt (gebruik ik alleen voor verwijdering fabrieksvet) en ik stond versteld van de hoeveelheid zwarte troep die nog van de ketting kwam....
Misschien moet ik af en toe een deep cleaning doen met sterkere ontvetter. Die finish line is niet overal verkrijgbaar en redelijk prijzig.
Wat is een goede ontvetter om de ketting af en toe helemaal schoon te krijgen? Of toch beter ketting eraf en dan in alcohol/wasbenzine in een oude bidon?
Dogma F

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1482
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 15 apr 2024 22:28

0475 schreef: 15 apr 2024 09:29 Het ziet er uit alsof de rubber in de middenbaan losgelaten heeft (slecht gehecht heeft). Volgens de Vittoria website zit in het midden een andere compound dan aan de zijkanten. Wellicht eerder een fabricage probleem dan uitdroging want de zijkanten lijken nog in orde.
ik schrok er wel van want tijdens mijn laatste ritje, merkte ik wat gehobbel, op glad asfalt.
maar ik ben ook wat klimmetjes afgedoken met ~60...
tot nu was ik wel tevreden van de .NEXT banden, pakken weinig steentjes op, 0maal lek dus. en ik kon ook lekker door de bochten rijden, vooral die bemelenberg af ging met veel vertrouwen. ook op nat gingen ze lekker betrouwbaar.
maar zo n geintje wil ik niet nog eens, en zoveel droogte scheuren heb ik ook nooit eerder gehad.

ik zit nu wel te wachten een beetje op de P zero's, crossedfingers dat de 28mm passen.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 15 apr 2024 22:45

Nieuwe kabels op de binnen fiets van mijn vriend, die tijdelijk naar zijn broer gaat om te testen.
Binnen en buiten kabels van zowel de remmen als derailleurs. Alles verliep vlekkeloos en erg vlot. De achter derailleur stond vrijwel direct goed.
Alleen… de voor derailleur.. nooit gehad maar het lukt me niet. Net 1 uur gezocht naar de juiste spanning. Morgen of woensdag maar weer verder zoeken
Het probleem: wanneer ik de kabel spanning met de barrel adjuster strakker zet, gaat de fiets soepel naar groot blad, maar niet meer naar het binnenblad. Wanneer ik de spanning dan weer wat losser doe, ga ik naar het binnenblad maar niet meer terug naar het buitenblad. Hele mini afstellingen geprobeerd, maar niet de juiste setting gevonden. Morgen of woensdag toch maar eens kijken of de limit screws het probleem zijn. Echter stond het hiervoor gewoon goed dus lijkt me vreemd.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 16 apr 2024 02:10

esmeew schreef: 15 apr 2024 22:45 Nieuwe kabels op de binnen fiets van mijn vriend, die tijdelijk naar zijn broer gaat om te testen.
Binnen en buiten kabels van zowel de remmen als derailleurs. Alles verliep vlekkeloos en erg vlot. De achter derailleur stond vrijwel direct goed.
Alleen… de voor derailleur.. nooit gehad maar het lukt me niet. Net 1 uur gezocht naar de juiste spanning. Morgen of woensdag maar weer verder zoeken
Het probleem: wanneer ik de kabel spanning met de barrel adjuster strakker zet, gaat de fiets soepel naar groot blad, maar niet meer naar het binnenblad. Wanneer ik de spanning dan weer wat losser doe, ga ik naar het binnenblad maar niet meer terug naar het buitenblad. Hele mini afstellingen geprobeerd, maar niet de juiste setting gevonden. Morgen of woensdag toch maar eens kijken of de limit screws het probleem zijn. Echter stond het hiervoor gewoon goed dus lijkt me vreemd.
Kabel ook op de juiste manier door de voorderailleur geleid? Kan bij Ultegra nogal eens mis gaan met vreemd schakelgedrag tot gevolg. Been there done that.
Dogma F

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 apr 2024 05:39

Zonder ook maar naar de fiets te kijken denk ik inderdaad dat dat het probleem is! Je bent fantastisch Ramon! Bedankt

Edit: nee kabel lijkt toch goed te zitten. Wordt vervolgd. Woensdagavond heb ik weer tijd 😄

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2256
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 16 apr 2024 08:46

Zeker? Wat Ramon73 zegt, de kabeldoorvoer van Ultegra (sommige/andere?) voorderailleurs is anders dan wat je gewend bent en als je het wel op de standaard manier aansluit krijg je exact het gedrag wat je beschrijft omdat de uitslag van de derailleur te klein wordt. Geen idee waarom Shimano dacht dat de nieuwe kabeldoorvoer een goed idee was, ik heb het zelfs bij FMs zien misgaan. Het beste zoek je het typenummer even op (FD-xxxxx) en pak je de handleiding erbij (online via Shimano Techdocs), daar staat met een plaatje uitgelegd hoe het moet lopen en ook hoe niet.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 apr 2024 14:37

Thanks voor de tips. Ik houd jullie op de hoogte! Helaas morgen pas tijd om er echt naar te kijken. Maar een snelle blik op de voorderailleur zag er niet gek uit. Maar het klinkt wel als logisch. Als de kabel verkeerd zit, en je denkt er over na, zou de beweging daardoor niet groot genoeg kunnen zijn, wat precies dit gedrag veroorzaakt.
De remmen en zeker de achter derailleur zijn in elk geval beter dan nieuw. Geeft veel voldoening als een fiets zo soepel schakelt.

esmeew
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 sep 2021 09:12

esmeew 16 apr 2024 14:45

Ik zie ook iets interessants in de manual over een on/off converter:
The distance of the movement of the front derailleur varies according to the end point of the cable guide or the position of the hole in the frame through which the cable is passed. Adjust the distance of the movement by turning ON/OFF the converter.
De kabel guide heb ik los gehaald (om zo makkelijker de kabels door het frame te vervangen), misschien dat er daar iets anders zit nu met opnieuw vastzetten. Ook vind ik dus de on/off converter interessant. Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit eerder van gehoord / naar gekeken maar wellicht dat daar iets anders is gegaan door het losdraaien van de derailleurkabel? In elk geval een leuk project! Ik leer weer nieuwe dingen als dit is opgelost.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27576
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 16 apr 2024 21:24

Gisteren een fiets in de werkplaats met speling op het crankstel. Bleek dat een plastic afdekplaatje op het linker lager miste (Rotor). Eigenaar had wel een uit voorzorg een Praxis BB meegenomen. Die erin gezet, maar had de juiste tool niet (net andere tool dan de Rotor). Uiteindelijk hebben we 'm met 4 bandenwippers vrij aardig vast gekregen. Goed genoeg om een paar ritten mee te maken. Tool is onderweg.

Berrinator
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2024 12:23

Berrinator 17 apr 2024 09:21

Omdat ik voor een prikkie een Ultegra derailleur kon meebestellen, gisteren mijn oude 105 achter derailleur vervangen. Had nog best wat voeten in aarde, want was een direct mount derailleur, dus moest nog een andere derailleur hanger bestellen (of zo'n B-link, maar vond dit eleganter). Uiteindelijk 20 euro voor de hanger, 50 euro voor de derailleur, wat een waanzin, maar goed. Met de juiste onderdelen was het zo gepiept.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 17 apr 2024 09:31

Gister gecheckt waarom mijn crankstel van mijn mtb zo kraakte afgelopen weekend tijdens het downhillen. Bleek alles zo losgetrild te zijn dat ik het crankstel met de hand kon verwijderen. De lockring van de spider draaide ik vervolgens ook met de hand los...!
Alles schoongemaakt, ingevet en weer stevig vastgezet, de spider met wat loctide.
Ik geloof dat ik blij mag zijn dat ik de boel niet ergens halverwege de berg verloren ben. :oops:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie